
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
1864 produktów
Bateria, ogniwo, zasobnik energii, akumulator - to urządzenie gromadzące, kumulujące oraz udostępniające, oddające energię elektryczną. Akumulator to w zasadzie zestaw połączonych ze sobą elektrycznie ogniw, które są zamknięte w odseparowanych celach wewnątrz jego obudowy. Skrajne ogniwa baterii posiadają tzw. końcówki biegunowe, czyli plus i minus. Akumulator wykorzystywany jest nie tylko w samochodach osobowych, dostawczych czy ciężarowych, ale również w takich pojazdach, jak np.: wózki golfowe, łodzie, motocykle czy quady.
Francuza Gaston'a Plante (1834-1889) uznaje się za prekursora współczesnych akumulatorów. Wynalazł on w 1859 roku baterię kwasowo-ołowiową, czyli pierwsze dające się naładować ogniwo. Wykorzystał do tego dwa kawałki folii ołowianej oddzielone od siebie fragmentem flaneli, która następnie została w całości zwinięta i zanurzona w kwasie. |
Prawy plus w akumulatorze oznacza, że biegun dodatni znajduje się po jego prawej stronie. Jest to istotne rozgraniczenie, o którym warto pamiętać, ponieważ w różnych modelach pojazdów może być konieczne różne ich położenie. Prawy plus jest zazwyczaj opisany na akumulatorze w pobliżu bieguna przy pomocy znaku „+”.
Podczas odłączania baterii samochodowej w pierwszej kolejności należy odpiąć klemę ujemną (minus - kolor czarny), a następnie klemę dodatnią (plus - kolor czerwony). Podłączając akumulator do samochodu, należy zacząć od podpięcia plusa, a następnie minusa.
Wybierając akumulator samochodowy, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych parametrów, w tym przede wszystkim: jego pojemność (mierzona w amperogodzinach), napięcie, gabaryty, moc rozruchową oraz technologię.
Pojemność baterii informuje o ilości energii, którą oryginalny akumulator jest w stanie dostarczyć. Z kolei moc rozruchowa określa zdolność urządzenia do uruchomienia jednostki napędowej w niskich temperaturach. Warto również sprawdzić, czy dany akumulator będzie korelował z rozmiarami oraz specyfikacją samochodu. Nie należy zapominać także o biegunowości, czyli o położeniu klem. Mogą one różnić się wielkością czy kształtem (np. standardy europejskie i azjatyckie).
Przy wyborze akumulatora należy przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta konkretnego pojazdu (instrukcja obsługi) oraz wskazówkami dystrybutora baterii.
Akumulatory samochodowe oferowane są w różnych wersjach technologicznych. Najpopularniejsze to nadal akumulatory kwasowo-ołowiowe, a także baterie AGM (ang. Absorbent Glass Mat) oraz EFB (ang. Enhanced Flooded Battery) - bardziej zaawansowane technologicznie.
Ogniwa kwasowo-ołowiowe to tanie akumulatory, jednak zapewniające mniejszą wydajność i ciężej znoszące trudy eksploatacji. Z kolei akumulatory AGM i EFB oferują wyższą efektywność działania, lepiej znoszą głębokie rozładowania i doskonale sprawdzają się w pojazdach z systemami start-stop.
PODSTAWOWE RODZAJE AKUMULATORÓW |
|
Akumulator kwasowo-ołowiowy |
Najstarsze i najczęściej stosowane rozwiązanie głównie z powodu dobrej trwałości i stosunkowo niskiej ceny. Dostępne są akumulatory kwasowo-ołowiowe obsługowe (konieczność samodzielnego sprawdzenia stanu elektrolitu) oraz bezobsługowe (zamknięte - stan elektrolitu widoczny jest na urządzeniu). Baterie tego typu pozwalają uzyskać wysoką moc, dostarczając sporą ilość prądu podczas rozruchu silnika. |
Akumulator żelowy |
W tych bateriach „kwas” zmieszany jest z dwutlenkiem krzemu, tworząc żel, który unieruchamia elektrolit. Akumulator żelowy to wysoce odporne na wibracje oraz wstrząsy ogniwo o znikomym ryzyku wycieku elektrolitu, nawet w przypadku uszkodzenia obudowy. Sprawdza się doskonale w przyczepach kempingowych, niewielkich pojazdach elektrycznych czy łodziach. |
Akumulator EFB |
Bateria samochodowa EFB to w zasadzie zmodyfikowana wersja popularnego akumulatora kwasowo-ołowiowego o dłuższej trwałości, w której zamontowano płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny. Akumulator EFB doskonale sprawdza się w pojazdach z systemem START-STOP. |
Akumulator AGM |
Ogniwo samochodowe AGM oferuje wydajność nawet 3-krotnie większą niż standardowy akumulator, a także zapewnia bardzo dobrą odporność na wstrząsy oraz wibracje, podobnie jak bateria żelowa. Bateria AGM sprawdza się w samochodach posiadających system START-STOP z odzyskiwaniem energii. |
Szacuje się, że średnia żywotność akumulatora samochodowego mieści się w granicach 3-5 lat, jednak może się ona różnić w zależności od marki baterii, jej jakości oraz warunków eksploatacyjnych. Systematyczne kontrolowanie oraz właściwa konserwacja baterii samochodowej mogą skutecznie wydłużyć jej żywotność.
Do rozładowania akumulatora może dojść na skutek wielu czynników takich, jak np.: wyczerpanie baterii z powodu długotrwałego nieużytkowania pojazdu, niskie temperatury, uszkodzenie systemu ładowania lub awaria instalacji elektrycznej („ucieczka” energii elektrycznej).
Oryginalny akumulator do samochodu powinien wytrzymać około 5 lat optymalnej eksploatacji. Należy jednak pamiętać, że nie tylko niskie temperatury oraz jazda z uszkodzonym alternatorem mogą przyczynić się do znacznego skrócenia żywotności akumulatora w samochodzie.
Niskie temperatury panujące zimą obniżają pojemność elektryczną i sprawność rozruchową akumulatora. W tak niesprzyjających warunkach atmosferycznych samochód potrzebuje więcej energii do rozruchu jednostki napędowej (ok. 155% przy temp. 0°C). Reasumując, zimą wydajność akumulatora spada, a jednocześnie potrzebuje on o wiele więcej energii do sprawnego rozruchu jednostki napędowej.
Jednak od ujemnych temperatur dużo groźniejsze dla baterii samochodowej mogą okazać się, wbrew pozorom, wysokie temperatury. To właśnie podczas upałów akumulator samochodowy ulega szybszemu samorozładowaniu niż podczas zimy. Ponadto wysoka temperatura sprzyja powstawaniu korozji na dodatnich płytach, co przekłada się na przyspieszone starzenie się baterii.
Obsługowe akumulatory samochodowe pozwalają na otwarcie pokrywy celi i skontrolowanie poziomu elektrolitu baterii. W urządzeniach bezobsługowych o stanie elektrolitu informuje kierowcę specjalny wskaźnik znajdujący się na akumulatorze. Kondycję techniczną akumulatora można również sprawdzić, badając gęstość elektrolitu za pomocą areometru (prawidłowe stężenie elektrolitu akumulatorowego powinno wynosić 1,25-1,28 g/cm3). Jeżeli jednak nie ma możliwości sprawdzenia stanu elektrolitu ogniwa, wówczas można skorzystać ze zwykłego miernika z amperomierzem.
Prawidłowe naładowanie akumulatora powinno oscylować w granicach 12,4V. Badanie stanu naładowania baterii należy wykonać na postoju bez włączonego zapłonu, przykładając plus miernika do plusa akumulatora, a minus do minusa. |
Warto także zwrócić uwagę na to, czy akumulator do samochodu jest prawidłowo ładowany. Aby to sprawdzić, należy postępować jak wyżej, z tymże przy włączonym silniku. Wartość na mierniku powinna oscylować pomiędzy 13,8 a 14,8 V. Jeżeli poziom ładowania jest zbyt niski lub zbyt wysoki, może być to oznaką awarii alternatora albo samego akumulatora.
Sprawny akumulator najczęściej nie daje żadnych oznak zużycia. Jednak niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, gdy bateria przestaje działać z dnia na dzień. Można wychwycić pierwsze oznaki zbliżającej się awarii lub wyczerpania akumulatora wykonując proste i szybkie testy.
Pierwszy test polega na sprawdzeniu pracy rozrusznika podczas uruchamiania jednostki napędowej. Jeżeli obroty podczas rozruchu silnika są wolniejsze niż zwykle, może to świadczyć o zbyt małej ilości energii docierającej do akumulatora.
Test nr 2 polega na skontrolowaniu mocy świateł mijania przy włączonym i wyłączonym silniku. Jeżeli emitowane wówczas światło jest słabsze, prawdopodobnie akumulator nie dostarcza odpowiedniej ilości energii.
Jeżeli bateria samochodowa jest już w bardzo złym stanie, wówczas istnieje realne ryzyko zwarcia i wycieku gazu. W sytuacji, gdy wyczuwalny jest ulatniający się spod maski zapach siarkowodoru, należy niezwłocznie wymienić akumulator na nowy. Tak samo należy postąpić w przypadku zaobserwowania korozji na złączach oraz zaciskach baterii.
Symptomy wskazujące na konieczność wymiany akumulatora:
Akumulatory samochodowe są ładowane podczas jazdy przez alternator, który przekształca energię kinetyczną generowaną przez jednostkę napędową na energię elektryczną. W przypadku intensywnego eksploatowania samochodowych urządzeń elektrycznych zarówno latem, jak i zimą, może pojawić się potrzeba doładowania akumulatora za pomocą ładowarki zewnętrznej.
Renomowany akumulator samochodowy należy dopasować pod względem jego parametrów (np. prąd rozruchowy podawany w amperach [A], czy pojemność akumulatora wyrażona w amperogodzinach [Ah]) do specyfikacji konkretnego modelu auta, biorąc również pod uwagę wyposażenie elektryczne pojazdu, a także warunki klimatyczne w miejscu jego eksploatacji. Ważne są również jego wymiary oraz biegunowość (ułożenie plusa i minusa na akumulatorze), aby przewody z klemami nie okazały się za krótkie do jego podłączenia w samochodzie.
Cena nowego akumulatora jest w dużej mierze uzależniona od danego producenta, a także od mocy oraz pojemności baterii (w zależności od mocy silnika konkretnego samochodu, dobierany jest akumulator). Naturalną rzeczą jest więc to, że do aut z mniejszym silnikiem akumulatory będą tańsze niż do samochodów z większą mocą jednostki napędowej.
Cena akumulatora zależy od rodzaju baterii. Modele kwasowo-ołowiowe to koszt rzędu 250-600 zł, za akumulatory żelowe należy zapłacić od ok. 400 do nawet 1000 zł, natomiast koszt baterii typu AGM będzie oscylował w granicach od ok. 500 do 1500 zł.
Koszt wymiany akumulatora przez mechanika będzie zawsze wyższy niż koszt samodzielnej wymiany urządzenia. Awaria baterii w trasie będzie się wiązała z dodatkowymi kosztami związanymi z dostarczeniem pojazdu do warsztatu lub dowiezieniem akumulatora na miejsce przymusowego postoju (cena zależy od konkretnego regionu kraju, miasta oraz indywidualnego cennika danego warsztatu).
Zakup akumulatora w warsztacie dokonującym jego wymiany automatycznie obniży koszty takiej usługi nawet o kilkadziesiąt złotych lub też wymiana zostanie wliczona w cenę zakupu baterii. Awaryjna wymiana akumulatora z dojazdem mechanika będzie dodatkowo kosztować min. 100-200 zł.
Tanie akumulatory do samochodu dostępne w sklepie iParts.pl są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesiące). Zapewniamy wysokiej jakości, nowe baterie samochodowe w atrakcyjnych cenach. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną i natychmiastową realizację zamówienia.