10000+ produktów
Bez względu na to, czy dany samochód posiada skrzynię manualną, czy automatyczną, jazda autem bez sprawnego sprzęgła będzie niemożliwa. Sprzęgło kompletne jest fundamentalnym elementem układu napędowego, który odpowiada za prawidłowe i efektywne przenoszenie momentu obrotowego z koła zamachowego na skrzynię biegów.
Sprzęgła do samochodu odpowiadają przede wszystkim za przenoszenie momentu obrotowego z jednostki napędowej do skrzyni biegów. Pozwala to na płynne ruszanie pojazdem z miejsca. Co więcej, wydajnie pracujące sprzęgło jednokierunkowe zabezpiecza układ napędowy przed nadmiernymi przeciążeniami.
Naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje wstrzymanie procesu przenoszenia momentu obrotowego z silnika na koła auta. Jest to moment, w którym możliwa jest zmiana przełożenia skrzyni biegów (oddzielenie przekładni od wału korbowego).
Sprzęgło główne w samochodzie odpowiada za niwelowanie drgań oraz ochronę układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami, wpływając tym samym na poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.
Jednostka napędowa w samochodzie odpowiada m.in. za generowanie momentu obrotowego. Im wyższa jego wartość, tym łatwiej pojazd jest w stanie pokonywać opory towarzyszące poruszaniu się po drodze. Aby wprawić samochód w ruch, moment obrotowy musi zostać przeniesiony z silnika na skrzynię biegów, a następnie na koła. Jednak nie może on być przenoszony bez przerwy. Stąd też niezbędne jest sprzęgło.
Naciśnięcie pedału sprzęgła moment obrotowy przestaje być przekazywany, co daje możliwość na zmianę biegów. W tym momencie docisk sprzęgła zostaje odsunięty od tarczy sprzęgła, a moc z silnika do skrzyni biegów nie jest przekazywana. Zdjęcie nogi z pedału powoduje ponowne włączenie sprzęgła, czyli zbliżenie się tarczy dociskowej do koła zamachowego, podczas którego moment obrotowy jest ponownie przenoszony.
Ważną rolę w całym procesie wysprzęglania odgrywa okładzina cierna znajdująca się na tarczy sprzęgłowej. Styka się ona bezpośrednio z wałem korbowym, przez co oddziałuje na nią największa siła tarcia.
Sprzęgło kompletne – najważniejsze elementy sprzęgła samochodowego |
|
Amortyzuje przeciążenia powstające w momencie ruszania samochodu, gwałtownego przyśpieszania oraz odejmowania gazu. W każdym z tych przypadków tarcza sprzęgła tłumi tzw. szarpanie silnika. |
|
Odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego docisku tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Niedostatecznie mocne dociśnięcie do siebie tych dwóch elementów powoduje tzw. względny poślizg, a to z kolei przekłada się na przyśpieszone zużywanie się samego docisku oraz tarczy sprzęgła. |
|
Łożysko sprzęgła |
Część odpowiedzialna za prawidłowe włączanie i wyłączanie sprzęgła. |
Sprzęgło samochodowe dostępne jest w kilku wariantach, jednak bez względu na jego rodzaj zawsze pełni ono te same funkcje – umożliwia połączenie i rozłączenie wału napędowego oraz napędzanego.
W niektórych pojazdach moment obrotowy przenoszony jest za pomocą elektromagnesu lub wirującej cieczy.
Obecnie sprzęgła elektromagnetyczne i hydrokinetyczne nie są zazwyczaj montowane w autach seryjnych, a najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem są cierne sprzęgła do samochodów. W ich przypadku moment obrotowy przenoszony jest za pomocą siły tarcia. Wyjątek stanowią pojazdy wyposażone w klasyczną automatyczną skrzynią biegów, w której rolę sprzęgła odgrywa hydrauliczny konwerter momentu obrotowego.
Dostępne obecnie na rynku samochody posiadają 3 podstawowe rodzaje sprzęgieł:
Oryginalne sprzęgła cierne to najczęściej montowany rodzaj mechanizmu wysprzęglania w samochodzie z manualną skrzynię biegów. Zasada jego działania polega na przenoszeniu momentu obrotowego z koła zamachowego na wał skrzyni biegów.
Sprzęgła cierne zbudowane są z takich elementów, jak:
W sprzęgle ciernym napęd jest przekazywany za pomocą sił tarcia, które kontrastują z poślizgiem napędzanych oraz napędzających się elementów sprzęgła (po wciśnięciu pedału sprzęgła tarcza dociskowa odsuwa się od tarczy sprzęgłowej). W efekcie tarcie jest eliminowane. Na zmianę przełożenia skrzyni biegów pozwala przede wszystkim rozdzielenie pracy wału korbowego od układu napędowego.
Dobre sprzęgła cierne można dodatkowo podzielić na kilka innych wariantów:
Sprzęgła elektromagnetyczne to najczęściej elementy dodatkowych układów w samochodach. Zazwyczaj znajdują się one w klimatyzatorach czy wentylatorach chłodnicy. W przypadku klimatyzacji sprzęgło elektromagnetyczne odpowiada za sklejenie ze sobą kół napędzających tak, aby poprzez włącznik klimatyzacji mógł zostać unieruchomiony kompresor. Polecane sprzęgła elektromagnetyczne umożliwiają przekazywanie napędu za pośrednictwem pola magnetycznego, które oddziałuje na elektromagnesy i jest sterowane za pomocą pedału sprzęgła.
Sprzęgło hydrokinetyczne wykorzystywany jest przede wszystkim w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Tego rodzaju rozwiązanie zapewnia płynne przeniesienie momentu obrotowego, co z kolei gwarantuje stabilną pracę jednostki napędowej. Istotnym jest jednak systematyczne serwisowanie sprzęgła hydrokinetycznego, mimo tego, że samo sprzęgło charakteryzuje się stosunkowo wysoką bezawaryjnością.
Oryginalne sprzęgło hydrokinetyczne posiada wał korbowy oraz wirnik, które poruszają cieczą, natomiast łopatki odpowiadają za wytworzenie odpowiedniego wiru. W efekcie uzyskiwana jest energia kinetyczna odpowiedzialna za przenoszenie momentu obrotowego. |
Istnieje kilka charakterystycznych objawów sygnalizujących uszkodzenie lub zużycie sprzęgła w samochodzie. Przede wszystkim, gdy wciśnięcie pedału sprzęgła staje się problematyczne, najprawdopodobniej doszło do zużycia powierzchni styku pomiędzy łożyskiem oporowym a sprężyną talerzową docisku. Inne oznaki wyeksploatowania sprzęgła samochodowego to:
Nawet oryginalne sprzęgło do samochodu nie jest elementem wiecznym, jednak w porównaniu z innymi mechanicznymi podzespołami jest w stanie wytrzymać bardzo długie dystanse (o ile użytkownik auta eksploatuje je w sposób prawidłowy, z zachowaniem odpowiednich nawyków podczas jazdy).
Dobre sprzęgła od renomowanych producentów montowane w nowych samochodach mogą bezproblemowo wytrzymać przebiegi rzędu 200 tys. km, choć ewentualną wymianę warto zawsze przeprowadzić trochę wcześniej, np. po przejechaniu 150 tys. km. Co więcej, do sprzęgła należy już zacząć zaglądać po przejechaniu ok. 100 tys. km. |
Koszt wymiany sprzęgła zależy w głównej mierze od rodzaju awarii, a także od modelu i wieku samochodu. Zazwyczaj im popularniejsze auto, tym cena takiej usługi będzie korzystniejsza. Przeważnie wymiana sprzęgła trwa od 2 do nawet 12 godzin – wszystko zależy od marki i modelu auta, a także ewentualnych trudności, które pojawiają się podczas wymiany.
Cena usługi wymiany sprzęgła może dodatkowo wrosnąć wraz z koniecznością zdemontowania ramy pomocniczej lub całkowitego wyjęcia silnika. Z reguły im mniejsze auto i prostsza konstrukcja jednostki napędowej, tym cały proces wymiany sprzęgła jest tańszy. Trzeba się jednak przygotować na wydatek rzędu ok. 400-500 zł w samochodach miejskich, 1000-1500 zł w przypadku aut kompaktowych, do nawet 3-5 tys. zł przy większych, mocniejszych lub bardziej zaawansowanych pod względem technologicznym samochodach.
Do kosztów wymiany sprzęgła należy jeszcze doliczyć cenę odpowietrzenia sprzęgła wraz z uzupełnieniem płynu hydraulicznego – jest to koszt ok. 50 zł, a także cenę wymiany oleju w skrzyni biegów (100-150 zł).
Najlepsze sprzęgło kompletne do praktycznie każdego modelu samochodu jest dostępne w internetowym sklepie motoryzacyjnym iParts.pl! Znajdziesz tutaj szeroki wybór sprzęgieł, wysokiej jakości zestawy sprzęgła m.in. marki LuK, Sachs, oraz tanie sprzęgła Statim, Exedy czy Valeo.
Kłopoty ze sprzęgłem to żadne odkrycie. To problem, który prędzej czy później dotyka każdy samochód. Przebieg, przy którym sprzęgło zaczyna kaprysić zależy w dużej mierze od stylu jazdy samego kierowcy, a także od jakości zastosowanych materiałów. Pewne jest jedno – zużycia nie odwleczemy w czasie.
czytaj więcej >Problemy ze sprzęgłem to bardzo uporczywy kłopot w samochodzie. Na szczęście nie każda awaria sprzęgła wiąże się z jego mechanicznym uszkodzeniem i koniecznością wymiany. Do takich przypadłości należy rozłączenie i brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu, co świadczy zwykle o tym, że sprzęgło uległo zapowietrzeniu.
czytaj więcej >Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy sprzęgła, docisku oraz łożyska. Wygląd zewnętrzny sugeruje nam, że są to elementy raczej mało skomplikowane, praktyka pokazuje jednak, że jest inaczej. Wielu użytkowników zmaga się z licznymi usterkami sprzęgła bądź jego poszczególnych podzespołów. Co jest warte zaznaczenia, najczęstszą przyczyną usterek sprzęgła jest kierowca, a konkretniej – jego styl jazdy.
czytaj więcej >Sprzęgło to podstawowy element, który odpowiada za działanie samochodu. Podzespół kontroluje moc silnika, która przekazywana jest na koła pojazdu, napędzające całą jego masę. Dlatego usterka sprzęgła zwykle kończy się całkowitym unieruchomieniem samochodu.
czytaj więcej >