3622 produktów
Łożysko oporowe, nazywane również łożyskiem wciskowym, to nieodłączny element każdego systemu wysprzęglania. Łożysko oporowe to element o niezbyt skomplikowanej budowie, które przeważnie wytrzymuje cały okres eksploatacji sprzęgła. Mimo prostej konstrukcji jest to część pełniąca bardzo ważną rolę w całym układzie napędowym.
Łożysko oporowe łączy ruchomy element sprzęgła od strony silnika i stały mechanizm rozłączający od przekładni. Innymi słowy, łożysko oporowe służy do przeniesienia nacisku, niezbędnego w procesie rozłączania sprzęgła. Ostatnimi czasy, łożyska oporowe montuje się w tulei prowadzącej, która gwarantuje idealne wycentrowanie względem końcówek sprężyny talerzowej. Samochodowe łożysko oporowe znajduje się centralnie na osi sprzęgła i naciska na sprężyną talerzową, co umożliwia odłączenie przekazywania napędu z jednostki napędowej do skrzyni biegów. Pierwsze łożyska oporowe powstawały ze stopów brązowo-węglowych, instalowanych na żeliwnych lub wykutych stalowych czopach. Niestety, takie rozwiązania ulegały zbyt szybkiemu zużyciu. Dopiero od lat 30. XX wieku zaczęto stosować o wiele odporniejsze na zużycie łożyska kulkowe, które wykorzystuje się do dziś. Później, w latach 70. pojawiły się tworzywa sztuczne, które w znaczny sposób zmniejszyły wagę łożysk oporowych, jednocześnie dwukrotnie wydłużając ich żywotność.
Łożysko oporowe do samochodu jest w stanie prawidłowo działać dzięki zastosowaniu tulei prowadzącej. W tulei zamontowany jest wałek sprzęgłowy, natomiast jej zewnętrzna powierzchnia jest bieżnią, po której przesuwa się korpus łożyska wciskowego. Tylko prawidłowa współpraca łożyska oporowego oraz tulei prowadzącej gwarantuje bezawaryjne działanie całego układu sterowania sprzęgłem samochodowym.
Najczęstszym problemem jest płynność współpracy pomiędzy łożyskiem oporowym a tuleją. Jakiekolwiek zachwianie tej synergii wiąże się z niewłaściwym zasprzęglaniem oraz rozsprzęglaniem. Zazwyczaj uszkodzeniu ulega mechaniczna powierzchnia tulei prowadzącej, co pociąga za sobą również usterki w jej wnętrzu. Gdy łożysko oporowe sprzęgła nie współpracuje prawidłowo z tuleją, powstają coraz większe luzy w układzie (tzw. promieniowe). W efekcie dochodzi do niewspółosiowego dopasowania się łożyska wciskowego do sprężyny docisku sprzęgła. Może pojawić się również zwichrowanie miejsca kontaktu sprężyny talerzowej z łożyskiem. Wszelkie awarie układu sterowania sprzęgłem będą powodowały ślizganie się tarczy sprzęgłowej, co może zakończyć się jej spaleniem. Warto pamiętać, aby wymieniać łożysko wyciskowe za każdy razem, kiedy wymieniamy sprzęgło – zapewni nam to idealną i długą pracę całego podzespołu.
Tanie łożysko oporowe o doskonałych parametrach i dużej wytrzymałości znajdziesz w ofercie iParts.pl. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Łożysko oporowe sprzęgła to element, na którym nie warto oszczędzać. Dostarczamy produkty pochodzące wyłącznie od renomowanych producentów, gwarantujących jakość i trwałość swojego asortymentu. Z naszej strony zapewniamy fachową pomoc w doborze właściwego elementu do konkretnego modelu auta, najniższe ceny rynkowe oraz natychmiastową realizację zamówienia.