4134 produktów
W starszych konstrukcjach układu napędowego sterowanie sprzęgłem odbywało się za pomocą linki. Jej zerwanie było równoznaczne z unieruchomieniem samochodu i brakiem możliwości dalszej jazdy. Problem ten rozwiązano stosując hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem, którego kluczowymi elementami są pompka sprzęgła oraz wysprzęglik centralny.
Pedał sprzęgła to pierwsza dźwignia samochodowa funkcjonująca w układzie sterowania sprzęgłem. Do niedawna standardem w sterowaniu sprzęgłem była linka, coś na wzór tej wykorzystywanej nadal w konstrukcjach rowerowych do zmieniania przerzutek. Takie rozwiązanie jednak było zbyt zawodne i przestarzałe, mogące powodować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Układ mechaniczny zastąpiono więc systemem hydraulicznym. Istotną rolę w tym układzie odgrywa wysprzęglik sprzęgła, którego podstawową funkcją jest naciskanie na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w celu rozłączenia napędu.
Wysprzęglik centralny, jaka sama nazwa wskazuje, to mechanizm wysprzeglający, wykorzystywany w celu poprawnego funkcjonowania pedału sprzęgła. Zależnie od budowy, wysprzęglik pełni funkcję łożyska hydraulicznego sprzęgła i/lub siłownika sprzęgła. W samochodach osobowych stosuje się głównie tzw. pchający typ wysprzęglika centralnego. Wysprzęglik centralny w samochodzie (ang. CSC - Concentric Slave Cylinder) to niezwykle ważny element sprzęgła w każdym samochodzie.
Pedał sprzęgła jest bezpośrednio połączony z tłokiem pompki. Dźwignia zamontowana do pedału sprzęgła wprawia w ruch tłok w pompce. Naciśnięcie na pedał sprawia, że tłok pompki ściska płyn hydrauliczny i przesuwa go dalej w układzie. Płyn poprzez sztywny przewód dostaje się do wysprzęglika centralnego, który działa na tej samej zasadzie co pompka. W momencie, gdy płyn hydrauliczny napiera pod ciśnieniem na wewnętrzną część tłoka wysprzęglika, jego zewnętrzna część wywiera nacisk na dźwignię, która następnie przekazuję tą siłę na łożysko wyciskowe. Taki mechanizm nazywany jest półhydraulicznym, ponieważ obecna jest w nim dźwignia, będąca mechanicznym elementem sterowania sprzęgła.
W zależności od rodzaju układu wysprzęglik centralny znajduje się albo w okolicy sprzęgła (układ półhydrauliczny), albo centralnie jako zintegrowany element łożyska wciskowego (układ w pełni hydrauliczny). Minusem tego rozwiązania jest konieczność zdjęcia całej skrzyni biegów, aby móc wymienić wysprzęglik centralny w samochodzie.
Hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem jest w zasadzie bezobsługowy i nie wymaga żadnych regulacji, o ile, oczywiście, działa sprawnie. Problemy zaczynają się wówczas, gdy dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego, uszkodzenia uszczelnień lub utraty właściwości płynu hydraulicznego. Przyczyną awarii układu hydraulicznego sprzęgła są najczęściej dwa jego kluczowe elementy – pompa sprzęgła lub/i wysprzęglik centralny. Gdy więc do włączenia biegów w samochodzie konieczne jest użycie coraz większej siły, istnieje duże prawdopodobieństwo, że układ jest nieszczelny. Wycieki płynu to najczęstsze przyczyny awarii hydraulicznego układu sterowania sprzęgła.
W trosce o sprawną i długotrwałą eksploatację, większość fachowców zaleca wybieranie takich wysprzęglików centralnych, które charakteryzują się wysoką jakością. Jeżeli interesuje Cię tani wysprzęglik centralny, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie zaznacz model, rocznik i na końcu wersję silnikową.
Wszystkie produkty dostępne w ofercie iParts.pl są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta. Zapewniamy najniższe ceny, fachowe doradztwo oraz natychmiastową realizację zamówienia.
Kiedy coś psuje się w naszym samochodzie, instynktownie pierwszą myślą jest naprawa. Nie zawsze jednak myśl ta ma racjonalne umocowanie w rzeczywistości. Niektóre części, nawet jeśli teoretycznie mogłyby zostać naprawione, powinniśmy po prostu z miejsca wymienić na nowe. Doskonałym tego przykładem jest tu wysprzęglik z hydraulicznego układu sprzęgła.
czytaj więcej >