Jaka jest żywotność sprzęgła, a jak długo wytrzyma przeciętne koło dwumasowe? Awaria którego z tych podzespołów szybciej zaprowadzi nas do mechanika?
Gdy idzie o żywotność elementów układu przeniesienia napędu, sprzęgło samochodowe i dwumasowe koło zamachowe bardzo często stawiane są w tym samym szeregu. Oznaczałoby to, że oba te podzespoły posiadają bardzo podobną, jeśli nie identyczną żywotność. Czy to prawda? Czy faktycznie możemy się spodziewać, że przyjdzie nam wymieniać sprzęgło i „dwumasę” mniej więcej w tym samym momencie?
Sprzęgło samochodowe i dwumasowe koło zamachowe. Co je łączy, a co je dzieli?
Sprzęgło samochodowe i dwumasowe koło zamachowe to dwa różne elementy tego samego układu napędowego samochodu. Sprzęgło odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, natomiast dwumasowe koło zamachowe służy do tłumienia drgań silnika i skrzyni biegów. Na liście głównych różnic pomiędzy sprzęgłem samochodowym a dwumasowym kołem zamachowym powinny się więc znaleźć:
- funkcja – opisana już różnica pomiędzy oboma elementami, określająca sprzęgło jako podzespół służący do przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, natomiast dwumasowe koło zamachowe przeznaczone do tłumienia drgań silnika i skrzyni biegów;
- budowa – sprzęgło składa się z tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła i łożyska oporowego, zaś dwumasowe koło zamachowe składa się z dwóch mas, połączonych ze sobą tłumikiem drgań;
- cena – sprzęgła samochodowe zazwyczaj są tańsze niż dwumasowe koła zamachowe, a różnica w kosztach zakupu potrafi być naprawdę spora (choć w szczegółach zależy głównie od modelu auta).
Czy to wszystko? Nie, jest jeszcze jedna ważna różnica pomiędzy sprzęgłem a „dwumasą” – różnicą tą jest właśnie żywotność.
Ile wynosi przeciętna długość życia typowego sprzęgła w samochodzie osobowym? Od czego żywotność ta zależy?
Standardowe sprzęgło samochodowe zwykle jest w stanie wytrzymać bez naprawy lub innej interwencji ze strony mechanika od 100 do 200 tys. kilometrów. Oczywiście, są od tej zasady liczne odstępstwa zależące od czynników, do których jeszcze wrócimy, jednakże średnia żywotność sprzęgła szacowana jest właśnie na ten zakres przebiegu. Jeśli jednak ktoś z Was, świadom problemów z wymianą sprzęgła i związanych z tym kosztów, zechce wydłużyć jakoś żywotność sprzęgła w swoim aucie, może:
- unikać częstego, nagłego przyspieszania i hamowania;
- unikać jazdy z dużym obciążeniem;
- regularnie sprawdzać stan sprzęgła w swoim aucie.
Z kolei wspomnianymi już czynnikami, które negatywnie wpływają na żywotność sprzęgła, skracając ją często do zaledwie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów przebiegu, są:
- agresywny styl jazdy – kierowcy jeżdżący agresywnie, często wykorzystujący sprzęgło podczas dynamicznej jazdy, potrafią znacząco skrócić jego żywotność;
- zły stan techniczny samochodu – uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów zawsze przekładają się pośrednio lub bezpośrednio między innymi na tempo zużywania się sprzęgła, zwykle zwiększając je nawet kilkukrotnie;
- słaba jakość części lub stosowanie zwykłych podróbek – sprzęgło wysokiej jakości zawsze będzie bardziej trwałe niż słaby, tani zamiennik, a stosowanie części podrabianych to prosta droga do bardzo szybkiej awarii.
Pamiętajcie, że o ile przeciętną żywotność sprzęgła dość łatwo jest określić, to żywotność sprzęgła w Waszym aucie w dużym stopniu zależy wyłącznie od Was i Waszych decyzji. Bo to Wy decydujecie jak jeździć, gdzie i jakich części zamiennych używać. Wybierając rozsądnie, możecie znacząco wpłynąć na czas życia tego sprzęgła.
Sprawdźcie również: „Ile trzeba zapłacić mechanikowi za wymianę sprzęgła? Jakie są koszty takiej wymiany w 2023 roku”
Jaka jest przeciętna żywotność dwumasowego koła zamachowego w samochodzie osobowym? Jak bardzo różni się od żywotności sprzęgła?
Omawiając zagadnienie żywotności sprzęgła i „dwumasy”, a także porównując czynniki na tę żywotność wpływające, otrzymamy zaskakującą zbieżność w bardzo wielu punktach. Przykładowo, czynnikami wpływającymi na żywotność koła dwumasowego i mogącymi zadecydować o jej skróceniu są dokładnie jak w przypadku sprzęgła:
- styl jazdy – agresywna jazda z dużymi prędkościami, częstym nagłym przyspieszaniem i hamowaniem, a także tzw. ecodriving, stoją w sprzeczności ze sposobami na wydłużenie życia „dwumasy”;
- stan techniczny samochodu – uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów mogą i zwykle wpływają na przyśpieszone zużycie koła dwumasowego;
- jakość części – koła dwumasowe niskiej jakości, tak jak i słaba jakość wszystkich współpracujących z nim części oraz podzespołów, przyczyniają się znacząco do skracania okresu eksploatacji tego właśnie podzespołu.
A ile powinna wynosić przeciętna żywotność dwumasowego koła zamachowego? Szacunki mówią, że tzw. „dwumasa: w samochodzie osobowym powinna wytrzymać bez konieczności jakiejkolwiek naprawy od 150 do 200 tys. kilometrów. Mamy tu więc widełki węższe o jakieś 50 tys. km. Mniej więcej o tyle większą żywotnością średnio wykazują się koła dwumasowe w porównaniu ze sprzęgłem. Przynajmniej tak wygląda to w nowoczesnych autach. Pamiętajcie jednak, że tak jak i w przypadku sprzęgła, średnia żywotność może odbiegać od tego, co przydarzy się w Waszym konkretnym przypadku.
Żywotność sprzęgła i koła dwumasowego w skrócie:
- Jakie są najczęstsze objawy zużywania się sprzęgła w samochodzie? Zwykle o naturalnym zużywaniu się sprzęgła świadczyć może szarpanie podczas ruszania z miejsca, szum lub drgania podczas zmiany biegów, zwiększone opory podczas wciskania sprzęgła, nieprzyjemny zapach spalenizny na skutek przegrzewania się sprzęgła, zwiększone zużycie paliwa;
- Co jest typowym objawem zużywania się koła dwumasowego? Po przejechaniu 150-200 tys. km koło dwumasowe może zacząć hałasować podczas pracy silnika, szarpać podczas ruszania, generować drgania przy zmianie biegów, przyczyniać się do zwiększenia zużycia paliwa.