Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Sklep internetowy iParts.pl to zespół młodych i kreatywnych ludzi posiadających duże doświadczenie w imporcie i dystrybucji części zamiennych, e-commerce oraz nowych mediach. Sprawdź naszą ofertę części zamiennych online. Znajdziesz tu ponad dwa miliony auto części dostępnych od ręki. W asortymencie wyłącznie produkty znanych producentów. Nasi eksperci gwarantują doskonałą jakość oferowanych części samochodowych. Oferta skierowana jest właścicieli większości samochodów poruszających się po polskich drogach. Tylko w iParts.pl dokonasz bezpiecznych zakupów bez żadnego ryzyka. Nasi pracownicy odpowiedzą szczegółowo na każde pytanie i pomogą w doborze odpowiedniej części oraz wnikliwie sprawdzą twoje zamówienie. Zapraszamy na bezpieczne zakupy z możliwością darmowej wysyłki i pełną gwarancją producenta.
Zawieszenie pojazdu to niezwykle istotny element samochodu. Odpowiada bowiem za bezpieczeństwo jazdy, jej komfort i przyjemność prowadzenia. Układ zawieszenia może wydawać się stosunkowo prostym podzespołem. Element ten jest jednak o tyle istotny, że musi spełniać wiele funkcji – mało tego, często bardzo sprzecznych ze sobą. Zawieszenie to jedna z kluczowych części składowych pojazdu, mająca decydujący wpływ na komfort jazdy i prowadzenie, ale także na bezpieczeństwo – ustawienie zawieszenia i jego stan techniczny decydują bowiem o długości drogi hamowania, skuteczności skręcania i poprawności pracy elektronicznych systemów wspomagających jazdę.
Istotnym zadaniem zawieszenia jest zapewnienie właściwego kontaktu kół samochodu z nawierzchnią jezdni. Chodzi tu zarówno o skuteczne tłumienie nierówności, jak i najlepszą przyczepność do podłoża – wyeliminowanie momentów oderwania się kół wskutek uskoków lub przechyłów. Z wszystkimi tymi zadaniami zawieszenie musi sobie radzić w możliwie identyczny sposób w bardzo zróżnicowanych warunkach obciążenia, prędkości jazdy, temperatury i przyczepności podłoża.
Aby poradzić sobie z powyższymi zadaniami, układ zawieszenia składa się z szeregu podzespołów, spełniających rozmaite funkcje. Zawieszenie obejmuje elementy prowadzące koło, czyli określające geometrię podwozia – wahacze lub drążki; elementy resorujące, obecnie najczęściej stosowane sprężyny śrubowe lub resory piórowe charakterystyczne dla samochodów dostawczych; elementy tłumiące – czyli amortyzatory i stabilizujące.
Amortyzator to prawdopodobnie najbardziej istotny element układu zawieszenia. Podzespół już sam w sobie jest złożonym mechanizmem, którego zadaniem jest – jak sama nazwa wskazuje – amortyzowanie ruchów zawieszenia, czyli rozproszenie energii towarzyszącej jego pracy. Amortyzator to pośrednik pomiędzy podwoziem, na którym wspiera się samochód, a wahaczem, który trzyma koło. Wyróżnia się szereg typów amortyzatorów ze względu na substancję tłumiącą ruch – między innymi amortyzatory olejowe i gazowe.
W samochodach o mniejszym obciążeniu tylnej osi montuje się belkę skrętną. To wystarczające rozwiązanie, zapewniające dobry komfort i stabilność jazdy przy jednoczesnym zachowaniu bardzo przystępnej ceny zakupu samochodu i niskich kosztów późniejszej eksploatacji – to stosunkowo prosty pod względem mechanicznym podzespół. W samochodach stosowane są także układy wielowahaczowe i zdecydowanie najpopularniejsze – kolumny MacPhersona.
Zdaniem ekspertów łożysko amortyzatora to jedno z najważniejszych łożysk, jakie możemy znaleźć w samochodach posiadających kolumnę MacPhersona. To właśnie łożysko stanowi część obrotową kolumny i jeśli ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, pojawi się cały szereg objawów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego uszkodzone łożysko oporowe amortyzatora powinno zostać natychmiast wymienione, zaraz po zauważaniu pierwszych oznak jego awarii. Jak należy to zrobić?
czytaj więcej >Pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu oraz słyszalne hałasy dobiegające z okolic jednego z kół zwykle oznaczają problem z amortyzatorem. Co jednak, kiedy okazuje się, że amortyzator jest w pełni sprawny? W takim przypadku całą uwagę należy skupić na poduszce amortyzatora, która również z czasem może ulec zużyciu, również w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.
czytaj więcej >Mogłoby się wydawać, że istnienie systemów takich jak ABS i ASR całkowicie załatwia sprawę w kwestii stabilizacji toru jazdy. A jednak mimo stosowania obu tych rozwiązań seryjnie, nasze auta wzbogacone zostały o kolejny system stabilizujący ruch, czyli o ESP. Czy jego obecność naprawdę jest niezbędna? Czym różni się od używanych już systemów stabilizacji toru jazdy?
czytaj więcej >Konstruktorzy i producenci samochodów od zawsze dążyli do osiągnięcia jak najlepszego stosunku jakości do ceny. Ich marzeniem było wytwarzanie aut tanich i jednocześnie doskonałych. Nawet jeśli nie wychodziło im to w przypadku samochodów, często osiągali doskonałe wyniki w konstrukcji poszczególnych podzespołów. Najlepszym przykładem tego jest kolumna MacPhersona.
czytaj więcej >