672 produktów
Co jest najczęstszym powodem usterki automatycznej skrzyni biegów? Oczywiście, elektronika sterująca. Jednym z najbardziej awaryjnych elementów w tym zakresie jest czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów. Jego uszkodzenie powoduje przejście przekładni w tryb awaryjny, a w następstwie wywołuje problemy z prawidłowym wybieraniem poszczególnych biegów.
W przeciwieństwie do manualnej przekładni, za pomocą której to kierowca decyduje o zmianie przełożenia poprzez drążek zmiany biegów i sprzęgła, w sterowanych elektrycznie automatach to czujnik automatycznej skrzyni biegów odpowiada za podejmowanie takich decyzji, bez ingerencji kierującego. Tego typu czujniki przesyłają niezbędne informacje do sterownika układu napędowego (PCM) oraz sterownika skrzyni biegów. Na ich podstawie PCM określa, w którym momencie powinna nastąpić zmiany biegu.
Czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów odpowiada za pomiar prędkości obrotowej wału przekładni. Zebrane informacje trafiają bezpośrednio do sterownika automatycznej skrzyni biegów poprzez przewód sygnałowo – zasilający. Na ich podstawie sterownik automatycznej skrzyni biegów załącza poszczególne przełożenia, a także określa siłę zmiany biegów.
Najczęściej stosuje się dwa rodzaje czujników prędkości obrotowej skrzyni biegów:
Czujnik prędkości obrotowej skrzyni biegów pracuje w oparciu o zjawisko indukcji magnetycznej lub zjawisko Halla. W obu przypadkach źródłem zmiany pola magnetycznego i powstawania impulsów elektrycznych jest pole magnetyczne, generowane na skutek ruchu obrotowego wieńca zębatego. Impulsy elektryczne trafiają bezpośrednio do sterownika. Specjalny algorytm umożliwia ich mierzenie, a następnie przetwarzanie na odpowiednie informacje.
Czujnik prędkości wejściowej mierzy prędkość obrotową wałka wejściowego, natomiast czujnik prędkości wyjściowej dokonuje pomiaru prędkości wałka wyjściowego. Oba te czujniki współpracują ze sobą, aby zapewnić sterownikowi układu napędowego jak najwięcej danych potrzebnych do obliczenia prawidłowej różnicy prędkości między wałem korbowym a wałkiem wyjściowym skrzyni biegów i na tej podstawie zmienić przełożenie.
Standard EOBD zawiera kody usterek dla czujników prędkości wejściowej i wyjściowej. Dla przykładu, kod P0723 informuje, że nastąpiło okresowe przerwanie obwodu prądowego czujnika prędkości wyjściowej. Przyczyną tego jest najprawdopodobniej problem w obwodzie lub słaby styk z PCM.
Typowe usterki czujnika automatycznej skrzyni biegów
Podstawowe objawy awarii to:
Przyczyny awarii:
Sklep iParts.pl oferuje kierowcą bogatą ofertę czujników do każdego typu przekładni, w tym oczywiście również czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia. Tylko w iParts.pl kupisz produkty motoryzacyjne tanio i jednocześnie o dobrej jakości!