5122 produktów
Pasek klinowy wielorowkowy to element wykorzystywany do napędzania osprzętu jednostki napędowej. Powoli zastępuje on na rynku stosowane zwłaszcza w starszych pojazdach proste paski klinowe. Pasek jest często błędnie uznawany za mało istotny element silnika. Jednak to on odgrywa kluczową rolę w pracy urządzeń pomocniczych silnika, a jakiekolwiek uszkodzenie np. ramienia napinacza paska wielorowkowego może być przyczyna wielu kosztownych problemów.
Paski napędzające urządzenia pomocnicze silnika dzielimy na klinowe oraz wieloklinowe, nazywane równie wielorowkowymi. Paski klinowe to elementy montowane dawniej, spotykane obecnie w starszych modelach aut. Ich kształt w przekroju poprzecznym przypomina klin, który wchodzi w koło pasowe. Z kolei pasek klinowy wielorowkowy jest szerszy i składa się z kilku połączonych ze sobą klinów. Taka budowa zapewnia większa zdolność do przenoszenia momentu obrotowego, a także pozwala eliminować wszelkie poślizgi oraz zwiększa wytrzymałość samego elementu. Tego rodzaju paski są również cieńsze od standardowych pasków klinowych, dzięki czemu generują mniejsze naprężenia w swojej strukturze, są bardziej elastyczne i mogą pracować przy licznych załamaniach konstrukcji silnika.
Napinacz, a w zasadzie ramię napinacza paska klinowego wielorowkowego to niezwykle ważne elementy dla zapewnienia prawidłowej pracy układu napędu. Odpowiada ono za utrzymanie właściwego naprężenia paska, a także zabezpiecza inne podzespoły pomocnicze silnika przed nadmiernym obciążeniem, a tym samym przedwczesną awarią. Nieprawidłowo napięty pasek lub żle działające ramię napinacza paska wielorowkowego spowoduje ślizganie się tego elementu, co z kolei doprowadzi do generowania przez pasek dużego hałasu, powstania wysokiej temperatury, a także szybszego uszkodzenia paska wieloklinowego oraz innych współpracujących z nim elementów układu napędowego samochodu.
Pasek klinowy wielorowkowy pracuje obecnie najczęściej na kołach z tłumikami drgań skrętnych. Niestety, te ostatnie potrafią często ulec zniszczeniu, a na ich kondycję techniczną ma wpływ właśnie praca paska wieloklinowego. Zerwany pasek lub uszkodzone ramię napinacza paska wieloklinowego może uszkodzić napęd rozrządu lub jedno z urządzeń silnika.
Jedną z typowych przyczyn awarii paska wielorowkowego jest niewłaściwe ustawienie kół pasowych. Może dojść na przykład do ustawienia jednego lub więcej kół pod skosem, albo ustawienia kół w osi, w jednej płaszczyźnie. Powoduje to ścieranie się zewnętrznych krawędzi paska, a nawet zrywanie całych fragmentów z zewnętrznych klinów. Dodatkowym, negatywnym skutkiem takiej sytuacji jest podwyższony hałas pracy całego napędu.
Innym częstym powodem problemów z przenoszeniem napędu jest zanieczyszczenie olejem paska wieloklinowego, który w ten sposób traci dużą część swoich właściwości, a z czasem może ulec zerwaniu. Zaoliwiony pasek klinowy wielorowkowy musi zostać jak najszybciej wymieniony, nie zapominając również o wyeliminowaniu przyczyny samego wycieku oleju.
Sklep iParts.pl to największy w Polsce wybór elementów rozrządu samochodowego. Jeżeli interesuje Cię tanie ramię napinacza, które jednocześnie gwarantuje najwyższą jakość wykonania oraz wymaganą wytrzymałość, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po najlepsze ramię napinacza paska wielorowkowego na rynku. Oferowane części to najniższa cena za najlepszą jakość wykonania.