Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
129 produktów
Płyn hamulcowy to jeden z podstawowych i najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym samochodzie. Jego jakość oraz odpowiedni poziom w układzie hamulcowym ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Płyn hamulcowy stosowany w hydraulicznych systemach hamulcowych, w zależności od modelu samochodu oraz rodzaju układu hamulcowego, jest w stanie przenieść ciśnienie o mocy dochodzącej do 10 MPa.
W standardowym układzie hamulcowym płyn generuje siłę naciskową na tłoczki znajdujące się w zaciskach hamulcowych. Dociskają one klocki do powierzchni roboczej tarcz hamulcowych, umożliwiając tym samym bezpieczne zatrzymanie rozpędzonego samochodu. Im ciśnienie płynu hamulcowego jest większe, tym skuteczniejszy jest nacisk płynu na tłoczki, a co za tym idzie, efektywniejsza siła hamowania.
Aby układ hamulcowy w samochodzie mógł sprawnie i prawidłowo funkcjonować, musi posiadać odpowiednią ilość płynu hamulcowego. Wycieki, pęknięcia lub jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne przewodu hamulcowego, w którym znajduje się płyn, prowadzą do uniemożliwienia zatrzymania samochodu. Pojawia się bowiem wówczas tzw. efekt miękkiego pedału hamulcowego. Aby tego uniknąć, należy systematycznie monitorować poziom płynu hamulcowego w układzie. Można tego dokonać poprzez zbiorniczek płynu hamulcowego, który zazwyczaj umieszczony jest pod maską, w komorze silnikowej. Odpowiedni poziom płyny hamulcowego powinien mieścić się na skali zbiorniczka pomiędzy wartością minimum i maximum. Kontroli poziomu płynu hamulcowego należy dokonywać przynajmniej co 1000 km.
Zbiorniki płynu hamulcowego są najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego i zostają osadzone na pompie hamulcowej zasilającej dwa obwody hamulców. Te z kolei posiadają czujniki sygnalizujące ubytek płynu w którymś z obwodów. Najczęściej zbiorniczek płynu hamulcowego składa się z dwóch komór wyposażonych dodatkowo w połączenie zapewniające prawidłowy przepływ płynu hamulcowego pomiędzy komorami w stanach ustalonych oraz ograniczające przepływ dynamiczny podczas hamowania. Jedna z komór zbiornika posiada otwór wlewowy oraz korek wyposażony w łącznik elektryczny współpracujący z pływakiem. Dostępne są również zbiorniki dwukomorowe, w których każda z tych komór posiada oddzielny łącznik oraz pływak.