Bezpieczniki elektryczne w modelu Peugeot 307 (2000-2012) – gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami?
Wymiana uszkodzonych bezpieczników to czynność, z która poradzi sobie większość kierowców. Przed przystąpieniem do pracy trzeba jednak wiedzieć, w jakim miejscu w danym aucie są one ulokowane. W poniższym artykule wyjaśniamy gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami w modelu Peugeot 307 oraz za co odpowiedzialny jest każdy bezpiecznik.
Wymiana bezpieczników w Peugeocie 307
Do prawidłowej pracy układu elektryczne samochodu niezbędne są sprawne bezpieczniki. Gdy bowiem dojdzie do przepalenia któregoś z nich, podzespół, za który był on odpowiedzialny, przestanie działać. W niektórych przypadkach może to spowodować poważne problemy, które mogą nawet uniemożliwić dalszą jazdę. Wymiana bezpieczników nie jest jednak zwykle trudnym zadaniem i powinien poradzić sobie z tym prawie każdy kierowca. Dlatego właśnie zawsze warto wozić ze sobą w samochodzie zapasowe bezpieczniki, które w niespodziewanych sytuacjach mogą okazać się bardzo przydatne.
Przed wymienieniem bezpieczników warto jednak posiadać pewną wiedzę na ich temat. Przede wszystkim przed przystąpieniem do pracy konieczne jest wyłączenie zapłonu oraz układu, za który odpowiedzialny jest dany element. Kolejną bardzo istotną kwestia jest to, że nowy bezpiecznik musi posiadać takie same parametry, jak zamontowany wcześniej element. Zignorowanie tej zasady może doprowadzić do bardzo poważnych awarii. Pracy tej nie uda się także przeprowadzić bez wiedzy o tym, gdzie mieszczą się bezpieczniki w danym aucie. W jakim miejscu ulokowane są więc skrzynki z bezpiecznikami w samochodzie Peugeot 307?
Gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami w samochodzie Peugeot 307?
Peugeot 307 to samochód, który cieszy się w Polsce sporą popularnością. Jak każde auto, zdarzają się w nim jednak pewne awarie. Niektóre z nich muszą zostać usunięte przez specjalistę, ich naprawa wymaga bowiem dużej wiedzy i profesjonalnych narzędzi. Istnieją jednak również takie usterki, które można usunąć samodzielnie. Przykładem może być właśnie wymiana bezpieczników w Peugeocie 307.
Najważniejszą rzeczą, o której trzeba wiedzieć przed przystąpieniem do pracy, jest jednak lokalizacja tych elementów w danym aucie. Model Peugeot 307 posiada dwie główne skrzynki z bezpiecznikami. Pierwsza z nich znajduje się wewnątrz kabiny pasażerskiej – po jej lewej stronie, pod kierownicą pojazdu. By się do niej dostać konieczny jest demontaż klapy ochronnej. Druga skrzynka bezpiecznikowa w samochodzie Peugeot 307 mieści się natomiast w prawej części komory silnika. By przeprowadzić naprawę również trzeba zdjąć najpierw pokrywę zabezpieczającą.
Warto także wiedzieć, że Peugeot 307 to samochód, w którym istnieje kilka różnych wersji ułożenia bezpieczników. Największa zmiana zaszła w 2005 roku, kiedy to miał miejsce facelifting samochodu. Poniższe schematy opisują główne rozkłady, warto jednak sprawdzić w instrukcji pojazdu, jak rozpiska wygląda dla konkretnej wersji auta.
Peugeot 307 – schemat rozłożenia bezpieczników dla wersji przed faceliftingiem
W wersji przedliftingowej Peugeota 307 główna skrzynka z bezpiecznikami w kabinie pasażerskiej może zawierać elementy ułożone według jednego z dwóch schematów. Wyglądają one następująco:
Źródło: https://fuseandrelay.com/peugeot/307.html
Źródło: https://fuseandrelay.com/peugeot/307.html
Każdy bezpiecznik odpowiada za pracę określonego układu samochodu. Przyporządkowanie konkretnych elementów wyjaśnia poniższa tabela:
Nr | Układ |
1 | Tylne światło przeciwmgielne |
2 | Wycieraczka tylnej szyby |
4 | Spryskiwacz przedniej szyby |
5 | Tylne światło hamowania / światło hamowania przyczepy |
7 | Tylna lampka sufitowa, przednia lampka sufitowa, oświetlenie schowka, zapalniczka |
9 | Elektryczne podnośniki szyb przednich, automatyczne elektryczne podnośniki szyb przednich |
10 | Złącze diagnostyczne, tylne złącze 12V tylne, przyczepa |
11 | Sprzęt audio, wyświetlacz wielofunkcyjny, elementy sterujące na kierownicy, automatyczna skrzynia biegów |
12 | Światła pozycyjne: prawe przednie i prawe tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, centralny zamek, alarm, światła awaryjne, oświetlenie przełączników ESP, oświetlenie klimatyzacji/popielniczki, oświetlenie przełączników automatycznej skrzyni biegów |
14 | Przełączniki zamykania/otwierania drzwi, przełączniki blokady |
15 | Elektryczne szyby tylne, osłony silnika na zawiasach |
16 | Skrzynka bezpieczników silnika, alarm, sterowanie na kierownicy, poduszki powietrzne |
17 | Tylne prawe światło stop, trzecie światło stop |
18 | Gniazdo diagnostyczne , przełączniki na kierownicy, lusterko elektrochromatyczne, pedał hamulca i wyłączniki sprzęgła, przełącznik poziomu płynu chłodzącego, drugi przełącznik hamulca |
19 | Zwora PARC |
22 | Światła pozycyjne: lewe przednie i lewe tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i przyczepy |
23 | Syrena alarmowa, jednostka sterująca alarmem |
24 | Tablica przyrządów, sprzęt audio, wyświetlacz wielofunkcyjny, klimatyzacja, asystent parkowania tyłem, czujnik deszczu/jasności |
26 | Ogrzewana tylna szyba |
Druga skrzynka bezpiecznikowa w Peugeocie 307 znajduje się pod maską pojazdu. Po demontażu klapy zabezpieczającej ukażą się bezpieczniki ułożone według jednego z dwóch schematów:
Źródło: https://fuseandrelay.com/peugeot/307.html
Funkcja widocznych powyżej bezpieczników została opisana w tabeli:
Nr | Układ |
1 | Przełącznik świateł cofania automatycznej skrzyni biegów, sterowanie przekaźnikiem blokady rozruchu automatycznej skrzyni biegów, przełącznik świateł cofania ręcznej skrzyni biegów, czujnik prędkości pojazdu, sterownik nagrzewania wstępnego, czujnik wody w oleju napędowym, czujnik przepływu powietrza |
2 | Elektrozawór kanistra, pompa paliwa |
3 | Sterownik wspomagania kierownicy, sterownik ABS lub ESP. |
4 | Sterownik wtrysku, sterowanie przekaźnikiem zespołu wentylatora, sterowanie dodatkowym przekaźnikiem ogrzewania, sterownik automatycznej skrzyni biegów, sekwencyjne sterowanie automatyczną skrzynią biegów, przekaźnik blokady automatycznej skrzyni biegów. |
5 | Jednostka sterująca filtrem cząstek stałych |
6 | Przednie światła przeciwmgielne |
7 | Pompa spryskiwacza reflektorów |
8 | Sterowanie przekaźnikiem zespołu wentylatora, zasilanie sterownika wtrysku |
9 | Światła mijania lewe |
10 | Światła mijania prawe |
11 | Światła drogowe prawe |
12 | Światła drogowe lewe |
13 | Klakson |
14 | Pompa spryskiwacza przednich i tylnych reflektorów |
15 | Czujniki tlenu, elektrozawór recyrkulacji spalin, cewka zapłonowa, regulator wysokiego ciśnienia oleju napędowego, zasilanie wtryskiwaczy (silnik benzynowy) |
16 | Pompa powietrza (silnik benzynowy z automatyczną skrzynią biegów) |
17 | Wycieraczka o niskiej/wysokiej prędkości |
18 | Dmuchawa klimatyzacji |
Peugeot 307 – schemat rozłożenia bezpieczników dla wersji po faceliftingu
W wersji poliftingowej samochodu Peugeot 307 schemat ułożenia bezpieczników zmienił się w znacznym stopniu. Ich rozmieszczenie w głównej skrzynce bezpiecznikowej wewnątrz kabiny pasażerskiej wygląda tak, jak na poniższej ilustracji:
Źródło: https://fuseandrelay.com/peugeot/307.html
Poniższa tabela wyjaśnia przyporządkowanie każdego z bezpieczników:
Nr | Układ |
1 | Tylna wycieraczka |
2 | Ryglowanie i superzamek |
3 | Zespół poduszek powietrznych i napinaczy |
4 | Włączniki hamulca (STOP) i pedału sprzęgła, czujnik poziomu płynu chłodzącego silnik, czujnik kąta skrętu kierownicy, dwufunkcyjny czujnik ESP, pompa filtra cząstek stałych, gniazdo diagnostyczne, lusterko elektrochromatyczne |
5 | Elektryczne szyby przednie, szyberdach, podgrzewane lusterka |
6 | Tylne szyby elektryczne |
7 | Przednie i tylne oświetlenie sufitowe, lampki do czytania map, oświetlenie schowka podręcznego |
8 | Sprzęt audio, telefon, wyświetlacz wielofunkcyjny, syrena alarmowa, jednostka alarmowa, skrzynka bezpieczników przyczepy, moduł nauki jazdy, zasilanie z kierownicy |
9 | Zapalniczka, gniazdo tylne 12 V |
10 | Sterownik automatycznej skrzyni biegów, sterownik wykrywania niskiego ciśnienia w oponach, wyłącznik świateł hamowania |
11 | Gniazdo diagnostyczne, filtr cząstek stałych, stacyjka niskoprądowa |
12 | Moduł nauki jazdy, asystent parkowania tyłem |
13 | Skrzynka bezpieczników silnika, czujnik deszczu i jasności |
14 | Skrzynka bezpieczników przyczepy, tablica przyrządów, poduszki powietrzne i napinacze, automatyczna klimatyzacja, zestaw głośnomówiący. |
15 | Ryglowanie i superzamek |
16 | Zwora PARC |
17 | Ogrzewana tylna szyba |
39 | Podgrzewane siedzenia kierowcy i pasażera |
Pod maską silnika wersji poliftingowej Peugeota 307 mieszczą się natomiast bezpieczniki ułożone według jednego z dwóch poniższych schematów:
Źródło: https://fuseandrelay.com/peugeot/307.html
Ich przyporządkowanie opisuje poniższa tabela:
Nr | Układ |
1 | Zasilanie modułu sterującego silnika i przekaźnika wysokiej prędkości zespołu wentylatora. |
2 | Klakson |
3 | Wycieraczka do spryskiwaczy przedniej i tylnej szyby |
4 | Spryskiwacz reflektorów |
5 | Pompa paliwa i zawór elektromagnetyczny opróżniania kanistra (silnik benzynowy 2.0 l) |
6 | Czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, blokada dźwigni automatycznej skrzyni biegów, przycisk sterowania, przekaźnik wysokiej prędkości zespołu wentylatora, prawe i lewe reflektory ksenonowe. |
7 | Jednostka sterująca ABS/ESP, komputer pompy wspomagania |
8 | Sterowanie rozrusznikiem |
9 | Dodatkowa jednostka grzewcza (silnik wysokoprężny), przełącznik poziomu płynu chłodzącego |
10 | Siłowniki jednostki sterującej silnika (cewka zapłonowa, elektrozawory, sondy lambda, jednostki sterujące, wtryskiwacze, podgrzewacze), zawór elektromagnetyczny opróżniania kanistra (silnik benzynowy 1.4 l i 1.6 l) |
11 | Dmuchawa klimatyzacji |
12 | Wycieraczka o niskiej/wysokiej prędkości (przednia szyba) |
13 | Zasilanie interfejsu wbudowanych systemów |
14 | Pompa powietrza (silnik benzynowy 2.0 l) |
15 | Światło drogowe prawe |
16 | Światło drogowe lewe |
17 | Światło mijania lewe |
18 | Światło mijania prawe |
41 | Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów |
Gdy znamy już lokalizacje skrzynek z bezpiecznikami w modelu Peugeot 307, wymiana uszkodzonego elementu nie powinna być problemem. Dzięki przeprowadzeniu samodzielnej naprawy uda się nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale także zyskać cenną wiedzę na temat działania pojazdu.