Bezpieczniki elektryczne w modelu VW Golf 5 (2003-2010) – gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami?
W każdym samochodzie po jakimś czasie zdarzają się awarie, którymi musi zająć się specjalista. Niektóre usterki w bardzo prosty sposób może jednak usunąć także prawie każdy kierowca. Jednym z problemów, których zwykle nie trzeba rozwiązywać u mechanika, jest awaria bezpieczników. By wymienić te elementy, trzeba jednak wiedzieć, w jakim miejscu się one mieszczą. Z artykułu tego dowiesz się, gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami w samochodzie VW Golf 5 oraz za jaki układ odpowiada konkretny bezpiecznik.
Wymiana bezpieczników w VW Golfie V
Volkswagen Golf 5 jest przykładem samochodu, który zna prawie każdy. Wielu kierowców docenia jego uniwersalność i stosunkowo wysoką bezawaryjność. Samochód ten doskonale znany jest także mechanikom. Niektórzy posiadacze VW Golfa 5 wiele napraw wykonują także samodzielnie, w Internecie dostępnych jest bowiem sporo informacji na temat usuwania usterek w tym samochodzie. Prostą pracą, którą może wykonać większość kierowców, jest wymiana uszkodzonych bezpieczników.
Zadaniem bezpieczników jest ochrona układu elektrycznego samochodu przed przepięciami. Kiedy nastąpi ich awaria, część samochodu za którą odpowiedzialny jest dany element może przestać działać. Usterka tak małego podzespołu może więc w niektórych sytuacjach nawet uniemożliwić bezpieczne kontynuowanie jazdy. Dlatego właśnie należy zawsze wozić w samochodzie zapasowe bezpieczniki. Nie przydadzą się one jednak w sytuacji, gdy nie wiemy, gdzie w danym pojeździe są ulokowane te elementy. W jakim miejscu można więc znaleźć skrzynkę bezpiecznikową w samochodzie VW Golf V?
Gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami w samochodzie Volkswagen Golf 5?
VW Golf 5 zapewnia łatwy dostęp do skrzynek z bezpiecznikami i gdy raz je znajdziemy, nie będziemy mieć z tym problemu w przyszłości. Ich rozłożenie jest podobne jak w innych samochodach niemieckiego koncernu produkowanych w tamtym okresie. Główna skrzynka z bezpiecznikami w Volkswagenie Golfie V mieści się bowiem wewnątrz kabiny pasażerskiej. Jest ona ulokowana na bocznej części deski rozdzielczej po stronie drzwi kierowcy.
Druga skrzynka z bezpiecznikami w VW Golfie V znajduje się natomiast pod maską pojazdu. Dostęp do znajdujących się tam elementów również jest jednak prosty. Wystarczy jedynie zdemontować klapę mieszczącej się w pobliżu przedniej szyby skrzynki bezpiecznikowej.
VW Golf 5 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z kabiny pasażerskiej
Główna skrzynka bezpiecznikowa w VW Golfie 5 znajduje się wewnątrz kabiny pasażerskiej samochodu. By się do niej dostać trzeba zdjąć pokrywę zabezpieczającą, która znajduje się na bocznym panelu deski rozdzielczej w okolicy drzwi kierowcy. Do demontażu osłony nie będą potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Przydatny może okazać się jednak płaski śrubokręt lub inny przedmiot, który ułatwi podważenie klapy. Gdy już uda się zdjąć pokrywę, widoczne będą bezpieczniki, które w Volkswagenie Golfie 5 ułożone powinny być zgodnie z poniższym schematem:
Źródło: https://fuses.guru/volkswagen/volkswagen-golf-mk5-fuse-box-diagram/
Bezpieczniki odpowiadają za pracę konkretnego układu w pojeździe. Poniższa tabela wyjaśnia funkcję każdego z nich:
Nr | Układ |
1 | Regulacja wysokości reflektorów, przyłącze diagnostyczne |
2 | Gniazdo przyczepy, ABS, włącznik świateł stopu, przycisk systemu ASR i ESP |
3 | Komputer sterujący układem wspomagania kierowania |
4 | Spryskiwacze szyby przedniej, ogrzewanie, ogrzewanie siedzeń przednich, komputer sterujący układem Climatronic |
5 | Przełącznik pedału hamulca układu utrzymania prędkości, przełącznik położenia pedału sprzęgła |
6 | Zestaw wskaźników tablicy przyrządów, pompa paliwa, złącze diagnostyczne magistral danych, przełącznik przekładni Tiptronic |
7 | Regulacja zasięgu świateł |
8 | Automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne |
9 | — |
10 | Telefon |
11 | Rozpoznawanie przyczepy |
12 | Centralny zamek przednich drzwi |
13 | Czujnik deszczu, złącze diagnostyczne |
14 | Przełącznik świateł hamowania, komputer sterujący automatyczną skrzynią biegów |
15 | Instalacja elektryczna samochodu |
16 | komputer sterujący układem Climatronic, przełącznik ogrzewania i mocy grzania |
17 | Gniazdo przyczepy, system kontroli środka pojazdu |
18 | Komputer sterujący sygnalizacją przy parkowaniu |
19 | — |
20 | ABS z EDS |
21 | Nawigacja |
22 | Dmuchawa świeżego powietrza (Climatronic) |
23 | Elektryczne podnośniki szyb przednich |
24 | Zapalniczka / gniazdo 12 V |
25 | Ogrzewanie tylnej szyby, komputer sterujący układem klimatyzacji |
26 | Gniazdo 12 V |
27 | Pompa paliwowa (sterownik, przekaźnik) |
28 | – |
29 | Sterownik silnika |
30 | Poduszka powietrzna |
31 | Przełącznik świateł cofania |
32 | Elektryczne podnośniki szyb tylnych |
33 | Szyberdach |
34 | Elektryczne regulacja podparcia siedzenia kierowcy i pasażera |
35 | Czujnik ochrony wnętrza, sygnał alarmu |
36 | Silnik pompki spryskiwaczy reflektorów |
37 | Ogrzewanie siedzeń przednich |
38 | – |
39 | – |
40 | Dmuchawa, przełącznik ogrzewania i mocy grzania |
41 | Wycieraczka tylnej szyby |
42 | Gniazdo elektryczne 12V w bagażniku, przekaźniki pompki spryskiwaczy |
43 | Gniazdo przyczepy |
44 | Gniazdo przyczepy |
45 | Gniazdo przyczepy |
46 | Nastawnik podgrzewania przednich foteli, podgrzewanie spryskiwaczy szyb |
47 | Przekaźnik trybu pracy ogrzewania postojowego |
48 | – |
49 | Przełącznik świateł |
VW Golf 5 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z komory silnika
Drugim miejscem, w którym w Volkswagenie Golfie V ulokowane są bezpieczniki, jest skrzynka w komorze silnika. Po zdjęciu pokrywy zabezpieczającej widoczne będą poszczególne elementy. Ich rozmieszczenie w różnych wersjach silnikowych wygląda inaczej. Mogą być one jednak ułożone zgodnie ze schematem:
Źródło: https://fuses.guru/volkswagen/volkswagen-golf-mk5-fuse-box-diagram/
Aby jednak wiedzieć, który bezpiecznik odpowiada za konkretny układ trzeba zapoznać się z tabelą wyjaśniającą ich przyporządkowanie. Wygląda ona następująco:
Nr | Układ |
F1 | ABS, ESD |
F2 | ABS, ESD |
F3 | Moduł komfortu |
F4 | Instalacja elektryczna |
F5 | Sygnał dźwiękowy |
F6 | Cewki zapłonowe, regulacja ciśnienia paliwa |
F7 | Przełącznik pedału hamulca układu utrzymania prędkości, czujnik położenia sprzęgła |
F8 | Moduł sterujący silnika dmuchawy płynu chłodzącego silnika, zarządzanie silnikiem |
F9 | Sterownik świec żarowych, przekaźnik pompy paliwa |
F10 | Sonda lambda |
F11 | Sterowanie systemem (Simos, Motronic), bezpośredni wtrysk oleju napędowego |
F12 | Sonda lambda |
F13 | Automatyczna skrzynia biegów |
F14 | — |
F15 | Rozrusznik |
F16 | Podgrzewanie kierownicy |
F17 | Zestaw wskaźników tablicy przyrządów |
F18 | — |
F19 | Radio, nawigacja |
F20 | Telefon |
F21 | — |
F22 | — |
F23 | — |
F24 | Złącze diagnostyczne magistral danych |
F25 | — |
F26 | Sterowanie systemem Motronic, bezpośredni wtrysk oleju napędowego przekaźnik zasilania, zacisk 30 |
F27 | Rezystencja grzewcza |
F28 | Automatyczna skrzynia biegów |
F29 | Cewki zapłonowe, zawory wtryskowe |
F30 | Ogrzewanie |
F31 | Wycieraczka szyby |
F32 | Zawory wtryskowe |
F33 | Pompa wstępnego tłoczenia paliwa |
F34 | — |
F35 | — |
F36 | — |
F37 | — |
F38 | Regulacja zasięgu lewego i prawego reflektora |
F39 | Czujnik temperatury oleju |
F40 | Uchwyt bezpieczników w tablicy przyrządów |
F41 | — |
F42 | Miernik masy powietrza, przekaźnik pompy paliwa |
F43 | — |
F44 | — |
F45 | — |
F46 | — |
F47 | Instalacja elektryczna samochodu |
F48 | Instalacja elektryczna samochodu |
F49 | — |
F50 | — |
F51 | Świeca żarowa |
F52 | Instalacja elektryczna samochodu |
F53 | Automatyczne zabezpieczenie przestawienia siedzenia |
F54 | Wentylator płynu chłodzącego |
Warto pamiętać, że w różnych wersjach pojazdu pewne bezpieczniki mogą być ułożone w inny sposób. Gdy mamy taką możliwość, warto zajrzeć więc do instrukcji pojazdu. Przy wymianie bezpieczników trzeba też pamiętać, że nowy element musi mieć takie same parametry jak ten, który był zamontowany wcześniej.