Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym powinniście się kierować przy wyborze tarcz hamulcowych do mocnych, usportowionych samochodów

To, jakie części zamienne wybieracie, naprawdę ma znaczenie. Możecie wybrać dobrze i cieszyć się bezproblemową jazdą przez długi czas lub kierować się wyłącznie ceną i liczyć z konsekwencjami tego wyboru. Przykład tarcz hamulcowych do topowych modeli BMW pokazuje, jakiego typu mogą to być konsekwencje.

Moje nowe tarcze wytrzymały ledwie kilka tysięcy kilometrów – pisze do nas Damian z Wrocławia. – Jestem pewien, że wybrałem dobrze. Ten model tarcz hamulcowych przeznaczony jest właśnie do mojego BMW, całą wymianę przeprowadziłem jak trzeba i nie ma tu mowy o jakimś błędzie podczas montażu. A przecież to już drugi taki przypadek, kiedy tarcze hamulcowe gną się, jak plastelina. O co tu chodzi?

Z tego typu informacjami i prośbami o wyjaśnienie spotykamy się regularnie i właśnie najczęściej ze stronu posiadaczy tych mocniejszych modeli BMW. Damian to szczęśliwy posiadacz BMW z serii M i być może faktycznie całej wymiany dokonał, jak należy – zgodnie ze sztuką. A mimo to nie jest wcale wykluczone, że te pokrzywione tarcze hamulcowe to coś, co należy zapisać właśnie na jego konto. Dlaczego? Ponieważ tarcza tarczy nie równa i zapewnienia jej producenta, że będzie pasować do danego modelu auta, nie oznaczają wcale, że ona w tym aucie wytrzyma zwykłą, codzienną eksploatację. O co tu chodzi?

3 różne wersje tarcz hamulcowych do tego samego auta. Przed jakim wyborem stawiani są posiadacze najmocniejszych modeli BMW?

Zacznijmy od krótkiego wykładu na temat tarcz hamulcowych stosowanych w mocniejszych modelach BMW, ale też i w innych topowych samochodach takich marek jak Mercedes, Audi, Nissan czy Subaru. Patrząc na to, co dostępne jest na rynku części zamiennych, do każdego takiego auta możemy wybrać jeden z 3 typów konstrukcyjnych tarcz hamulcowych, którymi są:

  1. Tarcze hamulcowe lite – są to tarcze jednoczęściowe, odlewane w formie jednego kawałka metalu. Tarcze tego typu to rozwiązanie standardowe. Absolutna większość aut osobowych do dzisiaj jeździ z litymi tarczami hamulcowymi i ich kierowcy bardzo sobie to chwalą. A czemu sobie chwalą? Przede wszystkim dlatego, że są to tarcze tanie i łatwe w wymianie. Sami producenci tychże aut nie widzą powodów do szukania innych rozwiązań i wybierają tarcze lite na pierwszy montaż. Należy jednak zastrzec, że ten typ tarcz hamulcowych sprawdza się jedynie w samochodach stosunkowo małych i niezbyt mocnych – typowych autach miejskich, w klasie średniej lub nawet z wyższej klasy średniej.
  2. Tarcze hamulcowe nitowane – ten typ tarcz to już są konstrukcje kompozytowe, dwuczęściowe, łączone za pomocą specjalnych nitów. Tarcze nitowane (zwane również skręcanymi) składają się zwykle z lżejszej flanszy (tzw. dzwonu) i cięższej, twardszej tarczy. Ta dwuczęściowość tarcz nitowanych jest ich sporą zaletą, pozwala bowiem nie tylko stosować różne materiały do każdego z ich elementów, ale i znacznie ułatwia ich regenerację. Co więcej, tarcze nitowane znacznie lepiej zachowują się pod wpływem bardzo wysokich temperatur. Mniejsza masa takich tarcz to także ulga dla samochodu i większy komfort dla kierowcy (zmniejszają masę nieresorowaną). Są jednak droższe (od 50 do 100%) od tarcz litych.

Nitowana tarcza hamulcowa ZIMMERMANN

Nitowana tarcza hamulcowa ZIMMERMANN

  1. Tarcze hamulcowe pływające – to obecnie jest najwyższa forma rozwojowa kompozytowych tarcz hamulcowych. Tarcze pływające tym różnią się od nitowanych, że oba elementy połączone są śrubami umieszczanymi koniecznie w owalnych otworach. Ten sposób połączenia jest połączeniem najmniej sztywnym (stąd nazwa „tarcze pływające) i zapewniającym największą możliwą swobodę ruchu tak obu elementów względem siebie, jaki samego materiału tarczy. Tarcze pływające to coś, co do aut „cywilnych” przyszło z motosportu i co stosowane jest w modelach sportowych czy usportowionych.

W niektórych autach – a coś takiego ma miejsce właśnie w przypadku BMW – tarcze pływające używane są nie tylko na pierwszy montaż, ale też uznaje się je za jedyne właściwe zamienniki. Dlaczego?

Co dzieje się w przypadku, gdy przy wyborze tarcz hamulcowych kierujemy się wyłącznie ceną? Dlaczego powinniście się tego wystrzegać?

Pływająca tarcza hamulcowa BREMBO TWO-PIECE FLOATING DISCS LINE

Pływając tarcza hamulcowa BREMBO TWO-PIECE FLOATING DISCS LINE

O zaletach pływających tarcz hamulcowych można mówić bardzo wiele, tu jednak skupmy się wyłącznie na ich odporności na wysokie temperatury. Te właśnie wysokie temperatury hamulców to standard w autach o dużej mocy. Gdy hamulce się rozgrzewają, metal, z którego są zbudowane, zaczyna się rozszerzać. Jest to znane dobrze zjawisko fizyczne. Połączenie elementów tarczy pływającej na śrubach w owalnych otworach sprawia, że metal ma dość miejsca, aby się rozszerzyć, a następnie – po ostudzeniu – spokojnie wrócić do wyjściowej formy. Bez żadnych konsekwencji dla kształtu czy sprawności tarczy. Inaczej jest w tarczy litej. Tu metal rozszerza się od brzegów powierzchni ciernej, aż po środek dzwonu i oś, gdzie trafia na opór i nie ma już gdzie uciec. Co to oznacza dla tarczy? Oznacza to zwichrowanie, pogięcie i wykrzywienie za każdym razem, gdy dojdzie do przegrzania hamulców.

Wybierając tarcze do mocnych, usportowionych aut i licząc się z tym, że nie zamierzacie nimi jeździć wbrew ich możliwościom i agresywnemu charakterowi, musicie zawsze brać pod uwagę to, jak tarcze te zniosą podobne wyzwania. Naprawdę nie ma przypadku w tym, że do niektórych samochodów producenci zalecają tarcze pływające lub przynajmniej nitowane. Z technicznego punktu widzenia założenie tam tarcz litych jest jak najbardziej możliwe. Ale czym to się skończy? Na to pytanie już chyba odpowiedzieliśmy.

Popularne z kategorii Tarcze hamulcowe

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
237,00 zł
4.8 (137 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
111,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
88,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
141,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2805
70,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2803
106,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcze hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tarcze hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tarcze hamulcowe
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze