Eksploatacja i objawy awarii łańcucha rozrządu. Czy można jakoś zaoszczędzić na jego wymianie?
Często zasypujecie naszych ekspertów pytaniami o łańcuch rozrządu. Czy to prawda, że łańcuchy są trwalsze niż paski? Jak często się psują? Co ile kilometrów powinno się je wymieniać? I przede wszystkim – jakie objawy daje uszkodzony łańcuch rozrządu? Aby ułatwić naszym ekspertom i tak niełatwą pracę, postanowiliśmy zbiorczo odpowiedzieć na wszystkie te pytania.
Czy łańcuch rozrządu często się psuje?
Nie ulega wątpliwości, że łańcuch rozrządu jest rozwiązaniem trwalszym niż pasek. Nie oznacza to jednak, że jest to część bezawaryjna i raz założona, może zostać całkowicie zapomniana. Żywotność łańcucha szacuje się różnie, ale zwykle jest to od 300 tys. do nawet 500 tys. km. Problem w tym, że ten sam „niezniszczalny” łańcuch może ulec awarii już po 20-30 tys. km. Dlaczego? Ponieważ mniej więcej tyle trwa okres jego docierania, podczas którego poddawany jest obciążaniom prowadzącym do prawidłowego ułożenia łańcucha względem kół zębatych oraz reszty rozrządu. Jeśli Wasz łańcuch miał jakąś ukrytą wadę fabryczną, po wspomnianych 20-30 tys. km może ulec awarii. Dlatego zawsze na pierwszych dwóch przeglądach właśnie łańcuch rozrządu należy poddać dokładnej kontroli.
Jak często należy wymieniać łańcuch rozrządu?
Istnieje cała masa mitów i obiegowych opinii na temat terminów wymian łańcucha rozrządu. Podobnie jest też w przypadku pasków. Dość powszechne jest przekonanie, że łańcucha rozrządu nie wymienia się praktycznie wcale, poza nielicznymi wypadkami spowodowanymi objawami jego uszkodzenia. Wielu kierowców twierdzi również, że w jednych autach interwał wymiany łańcucha rozrządu można wydłużyć, w innych zaś należy skrócić. A jak jest naprawdę?
W rzeczywistości istnieje tylko jedna dobra zasada dotycząca wymiany łańcucha rozrządu, a mówi ona, że powinien być on wymieniany dokładnie zgodnie z zaleceniami producenta auta. Jeśli nie doszło do awarii, w żadnym razie nie musimy wymieniać go wcześniej. I z całą pewnością nie wolno wymieniać go później.
Jakie objawy daje uszkodzony łańcuch rozrządu?
Najprostszym objawem charakterystycznym dla uszkodzenia łańcucha rozrządu są głośne hałasy dobiegające spod maski i skorelowane z pracą silnika. Przyczyną hałasów może być zarówno sam łańcuch, jak i pozostałe elementy układu rozrządu, na czele z napinaczami czy dość często ignorowanymi ślizgami (listwami napinającymi). Problem w tym, że hałasy te mogą pozostać niezauważone (przytłumione przez pracujący silnik) lub błędnie zdiagnozowane.
Uszkodzenie łańcucha rozrządu, a konkretniej jego rozciągnięcie, może wywoływać całą paletę objawów, które bywają mocno nieoczywiste i niełatwe w rozpoznaniu. Bywa bowiem tak, że silnik zaczyna pracować nierówno, zdecydowanie zbyt słabo reaguje na pedał gazu, ma ewidentnie mniejszą moc, zużycia paliwa wzrasta, zapala się kontrolka silnika, pojawiają się informacje o braku synchronizacji obu wałów czy o awarii jednego z czujników, a przyczyną wszystkich tych zjawisk jest właśnie zużyty, rozciągnięty ponad miarę łańcuch rozrządu.
Czy na wymianie łańcucha rozrządu można jakoś oszczędzić?
Zdajemy sobie sprawę z tego, że nikt nie lubi płacić za wymianę części więcej niż jest to konieczne. Ale prawda jest taka, że na wymianie części samochodowych oszczędzać po prostu nie wolno. Prowadzi to bowiem w najlepszym przypadku do generowania kosztów przekraczających wielokrotnie poczynione oszczędności, a w najgorszym do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Tak samo jest z łańcuchami rozrządu. Dlatego kiedy przyjdzie czas na ich wymianę, wymieniajcie je bez zwłoki. Wymieniajcie cały rozrząd, a wszystkie jego nowe elementy wybierajcie od jednego i koniecznie sprawdzonego producenta. Z dala trzymajcie się od podróbek i tanich zamienników. Może i przyjdzie zapłacić Wam przez 200-300 zł więcej za rozrząd, ale zaoszczędzicie przez to kilka tysięcy na remoncie silnika.
AAA
asd
andrzej
Henryk
Przemek