Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Eksploatacja i objawy awarii łańcucha rozrządu. Czy można jakoś zaoszczędzić na jego wymianie?

Często zasypujecie naszych ekspertów pytaniami o łańcuch rozrządu. Czy to prawda, że łańcuchy są trwalsze niż paski? Jak często się psują? Co ile kilometrów powinno się je wymieniać? I przede wszystkim – jakie objawy daje uszkodzony łańcuch rozrządu? Aby ułatwić naszym ekspertom i tak niełatwą pracę, postanowiliśmy zbiorczo odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

Awaria łańcucha rozrządu - eksploatacja, wymiana, objawy uszkodzenia

Czy łańcuch rozrządu często się psuje?

Nie ulega wątpliwości, że łańcuch rozrządu jest rozwiązaniem trwalszym niż pasek. Nie oznacza to jednak, że jest to część bezawaryjna i raz założona, może zostać całkowicie zapomniana. Żywotność łańcucha szacuje się różnie, ale zwykle jest to od 300 tys. do nawet 500 tys. km. Problem w tym, że ten sam „niezniszczalny” łańcuch może ulec awarii już po 20-30 tys. km. Dlaczego? Ponieważ mniej więcej tyle trwa okres jego docierania, podczas którego poddawany jest obciążaniom prowadzącym do prawidłowego ułożenia łańcucha względem kół zębatych oraz reszty rozrządu. Jeśli Wasz łańcuch miał jakąś ukrytą wadę fabryczną, po wspomnianych 20-30 tys. km może ulec awarii. Dlatego zawsze na pierwszych dwóch przeglądach właśnie łańcuch rozrządu należy poddać dokładnej kontroli.

Jak często należy wymieniać łańcuch rozrządu?

Istnieje cała masa mitów i obiegowych opinii na temat terminów wymian łańcucha rozrządu. Podobnie jest też w przypadku pasków. Dość powszechne jest przekonanie, że łańcucha rozrządu nie wymienia się praktycznie wcale, poza nielicznymi wypadkami spowodowanymi objawami jego uszkodzenia. Wielu kierowców  twierdzi również, że w jednych autach interwał wymiany łańcucha rozrządu można wydłużyć, w innych zaś należy skrócić. A jak jest naprawdę?

W rzeczywistości istnieje tylko jedna dobra zasada dotycząca wymiany łańcucha rozrządu, a mówi ona, że powinien być on wymieniany dokładnie zgodnie z zaleceniami producenta auta. Jeśli nie doszło do awarii, w żadnym razie nie musimy wymieniać go wcześniej. I z całą pewnością nie wolno wymieniać go później.

Jakie objawy daje uszkodzony łańcuch rozrządu?

Najprostszym objawem charakterystycznym dla uszkodzenia łańcucha rozrządu są głośne hałasy dobiegające spod maski i skorelowane z pracą silnika. Przyczyną hałasów może być zarówno sam łańcuch, jak i pozostałe elementy układu rozrządu, na czele z napinaczami czy dość często ignorowanymi ślizgami (listwami napinającymi). Problem w tym, że hałasy te mogą pozostać niezauważone (przytłumione przez pracujący silnik) lub błędnie zdiagnozowane.

Uszkodzenie łańcucha rozrządu, a konkretniej jego rozciągnięcie, może wywoływać całą paletę objawów, które bywają mocno nieoczywiste i niełatwe w rozpoznaniu. Bywa bowiem tak, że silnik zaczyna pracować nierówno, zdecydowanie zbyt słabo reaguje na pedał gazu, ma ewidentnie mniejszą moc, zużycia paliwa wzrasta, zapala się kontrolka silnika, pojawiają się informacje o braku synchronizacji obu wałów czy o awarii jednego z czujników, a przyczyną wszystkich tych zjawisk jest właśnie zużyty, rozciągnięty ponad miarę łańcuch rozrządu.

Czy na wymianie łańcucha rozrządu można jakoś oszczędzić?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nikt nie lubi płacić za wymianę części więcej niż jest to konieczne. Ale prawda jest taka, że na wymianie części samochodowych oszczędzać po prostu nie wolno. Prowadzi to bowiem w najlepszym przypadku do generowania kosztów przekraczających wielokrotnie poczynione oszczędności, a w najgorszym do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Tak samo jest z łańcuchami rozrządu. Dlatego kiedy przyjdzie czas na ich wymianę, wymieniajcie je bez zwłoki. Wymieniajcie cały rozrząd, a wszystkie jego nowe elementy wybierajcie od jednego i koniecznie sprawdzonego producenta. Z dala trzymajcie się od podróbek i tanich zamienników. Może i przyjdzie zapłacić Wam przez 200-300 zł więcej za rozrząd, ale zaoszczędzicie przez to kilka tysięcy na remoncie silnika.

Popularne z kategorii Łańcuch rozrządu

Łańcuch rozrządu SCHAEFFLER INA 553 0059 10
121,00 zł
0 (0 ocen)
Łańcuch rozrządu FEBI BILSTEIN 09245
114,00 zł
5.0 (4 ocen)
Łańcuch rozrządu SWAG 99 11 0334
144,00 zł
5.0 (3 ocen)
Łańcuch rozrządu FEBI BILSTEIN 26012
170,00 zł
5.0 (4 ocen)
Ogniwo łańcucha, łańcuch napędu rozrządu FEBI BILSTEIN 11625
12,00 zł
5.0 (4 ocen)
Łańcuch rozrządu TOPRAN 117 527
62,00 zł
0 (0 ocen)
Łańcuch rozrządu w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Łańcuch rozrządu pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Łańcuch rozrządu
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
Nissan Note 1.2 benzyna (2014) - po odpaleniu "zimnego" silnika dziwny metaliczny dźwięk z silnika przez ok. 10 sekund. Potem już tego dźwięku nie ma. Łańcuch rozrządu???
witam znalazles odpowiedz ? u mnie check sie swieci obroty nie faluja ale czasem zgasnie i mam jakis blad od vanosa chyba
czy to że auto gaśnie i obroty falują oraz świeci check enigme może być przyczyną uszkodzenia
Zgadzam się z ostatnim akapitem w 100%. Miałem już multum przypadków u siebie w warsztacie, że klienci chcieli nieudolnie zaoszczędzić na częściach samochodowych. Na tym naprawdę nie warto oszczędzać. Oczywiście, są usterki, które da się wymienić taniej na nieoryginalnych zamiennikach, ale tylko ze sprawdzonego źródła! Inaczej możemy się łatwo domyślić jakie będą konsekwencje...
Prawda jest taka, żę mało kto narzeka na rozrząd na łańcuchu bo w większości pojazdów wystarczają one na cały okres eksploatacji silnika. Jednak należy wiedzieć jakie mogą być objawy uszkodzenia łańcucha, może to być grzechotanie silnika, szum czy metaliczne odgłosy. Z ciekawości przeczytałem ten artykuł, lecz mam nadzieję, że nie będę musiał zmierzyć się z tym problemem

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze