Filtry oleju typu Spin-On. Dlaczego wciąż są tak popularne i w jaki sposób należy określać ich jakość?
Zawartość półek sklepowych u wszystkich najpoważniejszych dostawców samochodowych części zamiennych pokazuje wyraźnie, jaki typ filtrów oleju jest obecnie najpopularniejszy i najbardziej poszukiwany przez polskich kierowców. Dlaczego są to właśnie filtry typu Spin-On? Co sprawia, że ta nie najnowsza już konstrukcja cieszy się takim powodzeniem? I wreszcie – co warto wiedzieć o filtrach Spin-On, zanim sięgnie się po jeden z nich?
Dlaczego filtry typu Spin-On są obecnie tak popularne?
Mało kto dziś już o tym pamięta, ale kiedyś – jeszcze w latach 50. ubiegłego wieku – filtry oleju były elementami całkowicie rozbieralnymi i wielorazowymi. Gdy filtr taki tracił swoją drożność, mechanik w warsztacie rozbierał go na podstawowe części, sam wkład filtracyjny wyjmował i wymieniał na nowy, a resztę składał z powrotem. Czynność ta oznaczała nie tylko wymianę samego wkładu, ale też konieczność dokładnego oczyszczenia obudowy filtra oraz pozostałych jego elementów. Było to zadanie czasochłonne i nie zawsze przynosiło dobre efekty, dlatego dość szybko tego typy filtry zastąpiono filtrami Spin-On, czyli jednorazowymi, nierozbieralnymi filtrami nakręcanymi.
Filtry Spin-On stosowano przez wiele lat z powodzeniem i ku zadowoleniu zarówno mechaników (mniej pracy przy ich wymianie), jak i kierowców (ich wymianą mogli zająć się samodzielnie). Filtry Spin-On są bowiem efektywne, łatwe w montażu i ogólnie bezproblemowe. Z czasem jednak ich jednorazowość dla proekologicznego trendu w motoryzacji stała się prawdziwym problemem. Ze względu na troskę o środowisko i dążenie do wprowadzenia zasad prostego recyclingu tego typu elementów, w nowoczesnych samochodach filtry Spin-On zaczęły być zastępowane filtrami nieposiadającymi konstrukcji metalowych. Ponieważ jednak wszelkie modele filtrów Spon-On obsługują zdecydowaną większość poruszających się po światowych drogach samochodów i radzą sobie z tym naprawdę nieźle, nadal to właśnie one cieszą się największym zainteresowaniem, tak w Polsce, jak i w całej Europie.
Co decyduje o jakości filtra Spin-On i jak wybierać te najlepsze?
Różnorakich filtrów oleju typu Spin-On mamy obecnie na rynku całe mnóstwo. Filtry te produkują zarówno najbardziej uznani wytwórcy specjalizujący się w filtrach samochodowych, jak i nikomu nieznane hurtownie pod markami własnymi. Oprócz tego mamy jeszcze do czynienia z całym zalewem azjatyckich podróbek filtrów oleju, których używanie należałoby uznać za nową postać hazardu – macie szansę jak 1 do 10, że taki filtr nie uszkodzi Wam samochodu.
Fakt, że filtry Spin-On są nierozbieralne i nie sposób ocenić ich jakość bez ich zniszczenia, sprawia, że bardzo łatwo dać się nabrać. W zasadzie jedynymi wskazówkami, jakimi przeciętny kierowca może się kierować przy zakupie takiego filtra olejowego są:
- marka producenta – poniżej wyjaśniamy, jak marka wpływa na jakość filtra Spin-On;
- renoma dostawcy – tylko sprawdzony dostawca części zamiennych gwarantuje Wam, że zupełnie przypadkowo nie zakupicie zwykłej podróbki.
Cały sekret jakości filtrów oleju Spin-On kryje się w ich wnętrzu. Chodzi tu nie tylko o zawory i spasowanie poszczególnych elementów, ale przede wszystkim o materiał filtracyjny. Testy porównawcze przeprowadzane przez niezależnych specjalistów i dziennikarzy motoryzacyjnych pokazały wyraźnie, jak bardzo marka i cena filtra odbija się na jego faktycznej zawartości. Po „rozpruciu” kilkunastu takich filtrów i porównaniu tego, co w nich znaleziono, nadzorujący testy eksperci doszli do następujących wniosków:
- Podstawowe różnice pomiędzy poszczególnymi filtrami oleju Spin-On dotyczą ilości znajdującego się w ich wnętrzu materiału filtracyjnego.
- Ilość materiału filtracyjnego w prosty sposób odpowiadała marce filtra – im lepsza marka, tym więcej materiału filtracyjnego.
- Tanie filtry produkowane pod markami własnymi posiadały zaskakująco wręcz niewielkie ilości materiału filtracyjnego.
- Odstępstwa od zasady „tani filtr – mało bibuły filtracyjnej” praktycznie nie występują.
Oczywiście, należy pamiętać, że sama ilość materiału filtracyjnego nie jest ostatecznym miernikiem jakości filtra oleju Spin-On. Wiele zależy również od tego, jakiego rodzaju materiał filtracyjny został zastosowany. Nie sposób jednak podejrzewać, że producenci tanich filtrów postanowili powszechnie stosować bardziej wydajną, supernowoczesną, syntetyczną włókninę wielowarstwową, której mniejsza ilość jest w stanie zastąpić naprawdę spore ilości tradycyjnej bibuły. Takie rzeczy po prostu się nie dzieją.
Jeśli poszukujecie nowych i naprawdę dobrych filtrów oleju typu Spin-On, zapraszamy serdecznie do przejrzenia oferty naszego sklepu iParts.pl. W razie problemów z doborem filtra odpowiedniego dla konkretnego modelu auta (a dopasowanie to jest w przypadku filtrów Spin-On niezwykle ważne), w każdej chwili możecie zwrócić się po pomoc do naszych ekspertów.
Tomasz
Piotrek