Jak zdiagnozować awarię i przeprowadzić wymianę silnika tylnej wycieraczki?
Wycieraczki na tylnych szybach bardzo często przez kierowców traktowane są po macoszemu. Ich awarie odbierane są jako przykra niedogodność, z którą jednak można jeszcze jakiś czas pojeździć. Jakież zdziwienie przeżywają ci sami kierowcy, gdy za usunięcie takiej „przykrej niedogodności” autoryzowany serwis policzy im ponad 1 tys. zł. Na szczęście można to zrobić dużo taniej i w dodatku całkowicie samodzielnie.
Awaria, której nie wolno lekceważyć
Zacznijmy od tego, że tylna wycieraczka w samochodzie nie jest montowana w celach ozdobnych, ale czysto praktycznych. Jej zadaniem jest ściąganie wody, śniegu czy mokrego błota zachlapującego tylną szybę i tym samym zapewnianie kierowcy dobrego pola widzenia wstecz. Jazda bez sprawnej tylnej wycieraczki może być co najmniej utrudniona, a w niektórych przypadkach zwyczajnie mocno ryzykowna. Dlatego utrzymanie jej w jak najlepszym stanie należy do obowiązków każdego właściciela auta. Jeśli więc z tylną wycieraczką zaczyna dziać się coś podejrzanego lub po prostu nagle przestaje działać, powinniśmy niezwłocznie podjąć kroki zmierzające do usunięcia awarii.
Ustalenie przyczyn problemu
Zanim usuniemy awarię, musimy najpierw ustalić jej przyczynę. A przyczyn w przypadku tylnej wycieraczki może być co najmniej kilka. Problem może tkwić m. in. w bezpiecznikach (je sprawdzamy zawsze w pierwszej kolejności), włączniku, przekaźniku, instalacji elektrycznej, na samym silniku wycieraczki kończąc. Jedynym pewnym sposobem na odnalezienie przyczyny awarii jest stopniowe wykluczanie każdej możliwości. Można to jednak zrobić nieco na skróty. W tym celu wystarczy po prostu sprawdzić za pomocą zwykłej dwunastowoltowej żarówki podpiętej do kostki silnika wycieraczki, czy do silnika dochodzi prąd. Jeśli podpięta do niej żarówka świeci, możemy mieć pewność, że problemem jest uszkodzony silnik wycieraczki.
Wymiana silnika tylnej wycieraczki
Wymiana silnika tylnej wycieraczki w autoryzowanym serwisie samochodowym wiązać się może z wydatkiem tysiąca lub więcej złotych. Ponieważ jednak jego wymiana nie jest szczególnie skomplikowana, a sam silnik tylnej wycieraczki kupić można w dobrym sklepie internetowym za 200-300 zł, warto zająć się tym samodzielnie i przy okazji sporo zaoszczędzić.
Aby wymienić silnik tylnej wycieraczki, zdejmujemy najpierw osłonę nakrętki trzymającej ramię wycieraczki i odkręcamy samą nakrętkę. Następnie ściągamy ramię wycieraczki z trzpienia. Ponieważ część ta poddawana jest nieustannemu działaniu czynników atmosferycznych, a w szczególności wody pod różnymi postaciami, jej zdjęcie może wymagać od nas użycia siły wspartej przez środki penetrujące. Miejsce zamocowania ramienia chroni kolejna osłona nasadzona na kolejną nakrętkę. Jeśli samo ramię było zapieczone rdzą, z tą nakrętką równie możemy mieć pewne problemy. Po odkręceniu śruby trzymającej silnik od zewnątrz, pozostaje już tylko podnieść tylną klapę, odkręcić dwie śruby mocujące silnik wycieraczki od środka, i zastąpić stary silnik nową częścią.
Po skręceniu wszystkiego na powrót i podłączeniu przewodów do nowego silnika, wycieraczka powinna działać be zarzutu.
Radek
pawel
Tomek