W samochodach kilku francuskich marek konstruktorzy zastosowali bardzo ciekawe i posiadające wiele zalet rozwiązanie, jaki jest belka skrętna. Problem jednak w tym, że rozwiązanie dostosowane do zachodnioeuropejskich dróg nie zawsze radzi sobie z polskimi. Efekt? Szybko zużywająca się belka skrętna i objawy świadczące o jej uszkodzeniu.

Wady i zalety tylnej belki skrętnej

Samochody osobowe francuskich marek Peugeot, Renault i Citroen (modele takie jak Citroen Berlingo, Citroen Saxo, Peugeot Partner, Peugeot 206, Citroen Xsara Picasso i Peugeot 106) wyposażone zostały w tylną belkę skrętną. Belka ta stanowi element tylnej części zawieszenia, który wyróżnia się prostotą działania i niskim kosztem produkcji. Ponieważ belka skrętna zajmuje przy tym stosunkowo mało miejsca, pozwala na projektowanie dużych, głębokich bagażników, co już samo w sobie jej sporym atutem każdego auta osobowego.

Niestety, problem z tylną belką skrętną polega na tym, że choć posiada bardzo wiele zalet i zapewnia spory komfort podczas jazdy na nierównościach, ma też kilka wad, z których dla polskich kierowców najważniejszą jest wrażliwość na nierówności i czynniki atmosferyczne. Jeśli więc podróżujesz często po nierównych, dziurawych drogach, bez względu na pogodę i porę roku, musisz spodziewać się szybkiego zużycia belki skrętnej. A spodziewając się tego, warto sprawdzać jej stan często i regularnie, gdyż pierwsze wyraźne objawy zużycia belki pojawiają się zawsze w stosunkowo późnym stadium, gdy jej uszkodzenie jest już znaczne.

Objawy naturalnego zużycia belki skrętnej

Rozpoznanie objawów zużycia belki skrętnej nie należy do najłatwiejszych, głównie dlatego, że mogą różnić się od siebie zacznie, w zależności od przyczyn powstania uszkodzeń. Inne objawy będzie dawała belka zużyta w sposób naturalny na skutek długotrwałej eksploatacji, inne, gdy jej uszkodzenie będzie wynikiem kolizji lub nieprawidłowej obsługi.

Najbardziej charakterystycznym objawem naturalnego zużycia belki skrętnej jest zużycie łożysk. Niestety, jest to również objaw najbardziej podstępny, gdyż w początkowej fazie po prostu nie sposób go wychwycić. Samochód zachowuje się normalnie, nie wyczuwamy żadnych problemów z tylnym zawieszeniem, aż do czasu, gdy zniszczeniu ulegną nie tylko łożyska, ale i kolejne elementy belki, poczynając od sworzni wahacza. Kiedy dojdzie do zniszczenia sworzni i w kole powstaną luzy, zaczną pojawiać się popiskiwania, a następnie ciągłe piszczenie i trzeszczenie zawieszenia.

Brak szybkiej reakcji na te objawy doprowadzi w efekcie do znacznie poważniejszego zużycia belki skrętnej. Luzy na kole doprowadzą do zmiany geometrii, co z czasem będzie widoczne już na pierwszy rzut oka – górna część kół tylnych będzie wyraźnie wychylać się do wewnątrz pod nienaturalnym dla siebie kątem. Oprócz opisanych wyżej efektów dźwiękowych, dojdzie również objaw wyczuwalny za pomocą kierownicy. Samochód zacznie się bardzo źle prowadzić, co stanie się szczególnie dolegliwe podczas pokonywania zakrętów. Kontrola nad samochodem będzie bardzo utrudniona, a jazda po nierównościach wyjątkowo nieprzyjemna. Jeśli w jakimkolwiek aucie uwidocznią się tak zaawansowane objawy zużycia belki skrętnej, jedynym ratunkiem będzie wymiana jej samej oraz wszystkich współpracujących elementów.