Polerowanie reflektorów samochodowych. W jaki sposób możecie przeprowadzić samodzielną regenerację świateł w Waszch samochodach?
Współczesne reflektory samochodowe, choć nowoczesne i bezpieczne, nie są odporne na działanie czynników mechanicznych i atmosferycznych. Z czasem ich przejrzystość spada, co odbija się na komforcie i bezpieczeństwie nie tylko kierowcy, ale i wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jak rozwiązać ten problem? Zwykle wystarczy mniej lub bardziej zaawansowana regeneracja, czyli polerowanie i odnawianie powierzchni reflektora. Sposobów na jej przeprowadzenie jest kilka.
Dlaczego reflektory samochodowe matowieją? Co można zrobić, aby zaradzić temu zjawisku?
Od lat 90-tych tradycyjne reflektory szklane zastąpione zostały już całkowicie reflektorami poliwęglanowymi (plastikowymi). Choć lżejsze i znacznie bezpieczniejsze (zwłaszcza dla przechodniów), nie są tak trwałe i odporne na uszkodzenia, jak reflektory szklane, stąd z czasem zaczynają zwyczajnie matowieć. Głównymi przyczynami matowienia reflektorów są:
- słońce – promienienie UV przyczyniają się do ich żółknięcia;
- deszcz – tzw. deszczówka od dawna nie jest krystalicznie czystą wodą, ale zawiera kwaśne związki siarki i węgla matujące powierzchnie poliwęglanowe;
- piaski i pyły – uderzając o powierzchnię reflektorów, zdzierają warstwę ochronną lakieru i zarysowuję sam plastik.
W efekcie nieraz już po roku kierowcy zaczynają zauważać pierwszą siateczkę zarysowań na reflektorach i ich lekkie zmatowienie. Po kilku lub kilkunastu latach powierzchnia reflektora staje się wręcz mleczna lub mleczno-żółta. Co możecie z tym zrobić?
- Zmatowiony reflektor w każdej chwili możecie wymienić na nowy. Najlepiej będzie, jeśli wejdziecie na stronę naszego sklepu iParts.pl i wybierzecie tam parę reflektorów oryginalnych, jednak jeśli zależy Wam na opcji bardziej ekonomicznej, możecie również zdecydować się na tańsze zamienniki. Bez względu na Waszą decyzję, odpowiednie reflektory samochodowe znajdziecie właśnie u nas.
- Porysowany i zmatowiony reflektor możecie również poddać regeneracji, czyli odczyszczeniu go i zabezpieczeniu przed kolejnymi uszkodzeniami.
Jeśli zdecydujecie się na samodzielne polerowanie reflektorów, musicie jeszcze określić, jaką metodą chcecie to robić. A tych jest co najmniej 4.
Metoda 1: Regeneracja reflektorów z użyciem samej pasty polerskiej i wosku
Najprostsza metoda polerowania reflektorów samochodowych z użyciem samej tylko pasty polerskiej i wosku. Metoda ta sprawdza się jednak wyłącznie w przypadku stosunkowo nowych reflektorów (zwykle nie starszych niż roczne) i delikatnych zarysowań. Wyjątkowo oszczędni zamiast pasy polerskiej używają do polerowania reflektorów pasty do zębów, lecz osiągnięty efekt wówczas utrzymuje się zwykle maksymalnie 2 miesiące.
Metoda 2: Polerowanie reflektorów samochodowych z użyciem papieru ściernego
Ta z kolei metoda jest obecnie zdecydowanie najbardziej popularna i najczęściej stosowana przez kierowców, którzy chcą samodzielnie przeprowadzać tego typu pracy przy swoich samochodach. W pełnej wersji została dobrze przedstawiona w filmie instruktażowym przygotowanym przez markę K2, gdzie zastosowano pastę do regeneracji reflektorów K2 Lamp Doctor.
Wszystkie produkty, wykorzystywane w tej metodzie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl, z opcją zamiany produktów K2 na inne.
Metoda 3: Polerowanie reflektorów samochodowych z lakierowaniem
W tym przypadku mamy do czynienia z metodą naprawdę wymagającą i przeznaczoną dla prawdziwych pasjonatów, którzy czują się na siłach przeprowadzić ją od początku do końca we własnym zakresie. Chodzi w niej nie tylko o to, aby reflektor bardzo dokładnie wypolerować z użyciem papieru ściernego o rosnącej gradacji oraz pasty polerskiej, ale też o pokrycie odnowionego reflektora warstwą bezbarwnego lakieru, który zabezpieczy poliwęglan przed uszkodzeniami. Metoda ta, choć wymagająca, przynosi długotrwały efekt obliczony na co najmniej kilka lat.
Metoda 4: Polerowanie i laminowanie reflektorów samochodowych
Chodzi tu o rozwiązanie zaczerpnięte z samochodów klasy premium. Większość z nich zjeżdża z taśm produkcyjnych z reflektorami zabezpieczonymi dodatkowo powłoką z grubej, przeźroczystej folii. Folia, jako materiał miękki i sprężynujący, doskonale chroni reflektory przed niesionymi z dużą prędkością cząsteczkami pyłu i piasku, a także przed drobnymi kamieniami.
Taką samą folię każdy z Was może samodzielnie nakleić sobie na reflektory w swoim aucie. Najlepiej jest nakleić je na reflektory nowe, jednak zabezpieczyć w ten sposób można również reflektory poddane dopiero co regeneracji i polerowaniu. Folię nakleja się zawsze na mokro, na dużej ilości czystej wody.