Polsko-francuskie opony całoroczne Kormoran All Season. Jak faktyczne wygląda ich relacja jakości do ceny?
Opony Kormoran All Season to polska marka, francuska myśl technologiczna i europejskie wykonanie. Efektem tej międzynarodowej współpracy są m.in. opony całoroczne Kormoran All Season, czyli propozycja dla kierowców szukających tanich, ale solidnych opon wielosezonowych.
Polska branża oponiarska może poszczycić się dwiema szczególnie dużymi i mającymi spore sukcesy markami. Pierwszą z nich jest marka Dębica, drugą marka Kormoran. Opony Kormoran powstały jako produkt typowo polski, oryginalnie należący do legendarnego już Stomilu-Olsztyn. Producent ten jednak niedługo mógł cieszyć się pełną autonomią, a sama marka zaledwie po roku obecności na rynku weszła w posiadanie francuskiego koncernu Michelin. Francuzi wnieśli w to przedsięwzięcie swój know-how i sporo środków finansowych, które pozwoliły rozwijać się poszczególnym seriom opon Kormoran. Jedną z takich serii, która ewidentnie skorzystała na przejęciu przez Michelin, jest seria Kormoran All Season – ekonomicznych opon całorocznych stworzonych z myślą o kierowcach nie tylko z Polski, ale i z całej Europy Środkowej.
Seria Kormoran All Season powstała w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie oponami wielosezonowymi. Obserwowane na co dzień zmiany klimatyczne (coraz cieplejsze, w dużej części bezśnieżne zimy) oraz społeczno-demograficzne (przenoszenie się coraz większej liczby mieszkańców z małych miejscowości do wielkich miast) sprawiły, że opony całoroczne zaczęły zyskiwać na znaczeniu. Coraz więcej kierowców szuka ogumienia samochodowego, które umożliwi im użytkowanie przez cały rok w terenie zabudowanym, typowo miejskim, z dobrze utrzymanymi drogami, bez konieczności przeprowadzanej co kilka miesięcy wymiany i jednocześnie zapewniającego połączenie komfortu z bezpieczeństwem. Właśnie takie powinny być opony całoroczne i właśnie takie są opony Kormoran All Season. Przynajmniej według zapewnień ich producenta. A jak jest naprawdę?
Kormoran All Season pierwszej generacji, czyli klasyczne opony wielosezonowe klasy ekonomicznej. Jak oceniali je eksperci i sami kierowcy?
Informacje o tym, że dostępne obecnie opony Kormoran All Season są pierwszymi oponami całorocznymi marki Kormoran, powinniście przyjmować z przymrużeniem oka i z pewną życzliwością dla autorów poradników, w których podobne informacje zamieszczono. Prawda bowiem jest taka, iż obecnie na rynku rządzi druga już generacja opon Kormoran All Season, która całkowicie zastąpiła i wyparła generację pierwszą. Stało się tak zgodnie z założeniami marki, według których każda kolejna generacja nie tylko zajmuje miejsce generacji poprzedniej, ale też i przejmuje jej nazwę. Stąd też różnice pomiędzy oponami Kormoran All Season pierwszej i drugiej generacji tkwią tak naprawdę w samych oponach, nie w ich nazwie – nazwa dla obu generacji pozostaje ta sama i jest nią Kormoran All Season.
Pierwszymi oponami całorocznymi marki Kormoran były te wyprodukowane w 2014 roku. Były to opony wielosezonowe pomyślane tak, aby odznaczały się maksymalną uniwersalnością przy zachowaniu ograniczonych kosztów produkcji przekładających się na niską cenę zakupu. Założenie to przyniosło efekt w postaci opon o klasycznym, nie wyróżniającym się niczym szczególnym bieżniku, zdatnym do użytkowania na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Pierwsza generacja modelu Kormoran All Season – w porównaniu z generacją drugą – odznaczała się jednak mniejszą liczbą rowków oraz lameli, co z kolei odbijało się niekorzystnie na jej efektywności w trudnych warunkach atmosferycznych. Gorzej wypadała również pod względem ocen widniejących na etykiecie unijnej, gdzie można było znaleźć:
- ocenę „C” w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni;
- ocenę „C” w kategorii zużycia paliwa;
- generowanie hałasu zewnętrznego na poziomie 72 dB.
Wszystko to razem sprawiało, że oceny ekspertów i użytkowników opon Kormoran All Season były mocno niejednoznaczne. Z jednej strony ceniono je za dostępność i niską cenę, z drugiej wytykano nie najwyższą jakość oraz trwałość. Czy druga generacja „wieloseznówek” Kormorana coś tu zmieniła?
Kormoran All Season drugiej generacji, czyli opony całoroczne o wyraźnie zwiększonych możliwościach. W których elementach zyskały najwięcej?
Po sukcesie pierwszej generacji modelu Kormoran All Season, jego producent zdecydował się w 2020 roku wprowadzić na rynek generację drugą, która przejęła nazwę swojej poprzedniczki. Nowe opony Kormoran All Season posiadają tę samą nazwę, ale już zupełnie inną charakterystykę. Wprawdzie nadal są to opony całoroczne, ale w znacznie nowocześniejszym i efektywniejszym wydaniu. Druga generacja modelu Kormoran All Season to:
- bieżnik kierunkowy o rysunku określanym jako fish-bone – odwzorowujący układ rybich ości i wyróżniający się wyraźnym podziałem na strefę zimową (centralne żebro opony) oraz letnią (bloki boczne);
- nowoczesna mieszanka gumowa – oparta na krzemionce, poprawiająca przyczepność i zwiększająca okno temperaturowe opony tak, aby była ona zdatna do efektywnego użycia przez cały rok;
- poprawione oceny na etykiecie unijnej – nowa generacja Kormoran All Season to wciąż ocena „C” dla przyczepności na mokrej nawierzchni, ale już ocena „B” dla efektywności paliwowej oraz zaledwie 69 dB emitowanego podczas jazdy hałasu.
A jak wygląda sprawa ocen i opinii na temat modelu Kormoran All Season w najnowszej odsłonie? Co na jego temat sądzą eksperci i zwykli kierowcy? Ci pierwsi zwracają uwagę na niezłą przyczepność i poprawioną trwałość, która przekłada się na zwiększony przebieg. Ci drudzy z kolei cenią sobie opony całoroczne Kormoran All Season za naprawdę dobrą relację jakości do ceny, dzięki której za komplet solidnych opon wielosezonowych zapłacą wyraźnie mniej niż w przypadku podobnej jakości modelu z wyższej półki.
Rumek