Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Skąd się bierze korozja na tarczach hamulcowych? Czy rdza oznacza ich słabą jakość? Jak radzić sobie z rdzewiejącymi tarczami?

Zawsze na początku zimy wraca temat rdzewiejących tarcz hamulcowych. Bardzo często kierowcy upatrują w tym winę producentów, ciągle też takie skorodowane tarcze odsyłane są w ramach reklamacji. Czy słusznie? Czy korozja tarcz hamulcowych oznacza ich słabą jakość?

Chciałbym, żebyście mi wyjaśnili w końcu jedną rzecz – pisze do nas Hubert z Płońska, stały klient iParts.pl. – Jak to tak naprawdę jest z tymi rdzewiejącymi tarczami hamulcowymi. Z każdej strony, od różnych znajomych słyszę narzekania na korozję atakującą tarcze, na producentów tych tarcz, a także na sprzedawców. Podobno na rynek części zamiennych trafiają coraz gorsze tarcze i stąd ten ciągły problem z ich rdzewieniem. Z drugiej jednak strony wiem, że producenci w ogóle nie chcą rozpatrywać korozji, jako powodu do reklamacji tarcz hamulcowych. O co w tym wszystkim chodzi? Czy tarcze hamulcowe faktycznie kiedyś były lepsze? A może to wina kierowców lub chociażby tego, czym zimą posypuje się drogi?

Drogi Hubercie, problem z rdzewiejącymi tarczami hamulcowymi jest nam doskonale znany. Wielu kierowców zastanawia się, na ile to zjawisko można uznać za naturalne i czy przypadkiem nie zostali nabici przez sprzedawców w przysłowiową butelkę. W końcu kupili tarcze z górnej pułki, a tu już po kilku miesiącach jazdy pojawia się korozja. O co wy tym chodzi? Wyjaśniamy.

Odrdzewiacz w sprayu BIZOL RUST SHOCK+ F22, 400 ml

Odrdzewiacz w sprayu BIZOL RUST SHOCK+ F22, 400 ml

Dlaczego tarcze hamulcowe rdzewieją. Czy prawdą jest, że im gorsza jakość tarczy hamulcowej, tym szybciej i mocniej atakuję ją korozja?

Tarcze hamulcowe, jakie możecie bez większych problemów dostać na rynku części zamiennych, według materiału, z jakiego zostały wykonane, dzielą się na:

  • tarcze hamulcowe żeliwne,
  • tarcze hamulcowe stalowe,
  • tarcze hamulcowe ceramiczne.

Tarcze ceramiczne to zupełnie inny materiał i zupełnie inna półka cenowa. Tego typu tarcz nie kupuje się na co dzień. Podobnie rzecz ma się z nowymi, prototypowymi wciąż tarczami hamulcowymi z kompozytów. Natomiast cechą wspólną tarcz żeliwnych oraz stalowych jest właśnie nie tylko ich ogromna dostępność, szeroki wybór i zdecydowanie – w porównaniu z takim „ceramikami” – niższa cena. Jednak tarcze te łączy również problem korozji, który jest dla nich zjawiskiem absolutnie naturalnym. Dlaczego?

Tarcze żeliwne to tarcze wykonane ze stopu żelaza, węgla, krzemu, manganu, fosforu i siarki. Żeliwo jest materiałem doskonale nadającym się do produkcji tarcz hamulcowych, ponieważ jest bardzo odporne na wysokie temperatury, nie odkształca się pod ich wpływem i doskonale rozprasza ciepło. Nie bez powodu bardzo wiele produktów mających pracować w wysokich temperaturach, wykonywanych jest właśnie z żeliwa. Ponieważ jednak żeliwo zawiera naprawdę sporo węgla (do 2,11 do 6,67%), jest też materiałem niezwykle podatnym na korozję. Co więcej, im większa jest zawartość węgla w żeliwie, tym łatwiej będzie ono korodować. Żeliwo wysokowęglowe jest więc materiałem bardziej podatnym na rdzę, niż żeliwo niskowęglowe. Identycznie sprawa wygląda w przypadku stali.

Odrdzewiacz w żelu K2 Derusto Total Gel

Odrdzewiacz w żelu K2 Derusto Total Gel

Tarcze hamulcowe stalowe, gdy już są produkowane (a są to tarcze raczej niszowe i przeznaczone do bardzo konkretnych aut), produkowane są ze stali wysokowęglowej, hartowanej. Są to tarcza bardzo twarde (przez to mogą być bardzo cienkie) i wytrzymałe, ale też niezwykle podatne na korozję. I żadna powłoka pokrywająca pierścień trący tarczy nie jest w stanie przed tą korozją ochronić. Zadaniem powłok, jakimi pokrywane są te naprawdę dobre tarcze, jest ochrona przed korozją głównie wnętrza tarcz wentylowanych, a więc tych tzw. lameli. Farba z pierścienia trącego zawsze zostanie w końcu starta przez klocki.

Czy skorodowaną tarczę hamulcową należy oczyścić ręcznie? Kiedy warto zastosować odpowiednie preparaty do usuwania rdzy z hamulców?

Stopień skorodowania tarczy hamulcowej dość łatwo jest ocenić, ale czasem wymaga to zdjęcia jej z osi. Zasadniczo rozróżniamy 3 stany skorodowania tarcz hamulcowych:

  1. Lekkie – rdzawy nalot przypominający oprószenie pierścienia trącego czerwonawą mączką
  2. Powierzchowne – nalot jest bardziej rozległy, pokrywa nieraz całą tarczę i jest znacznie grubszy
  3. Głębokie – rdza pokrywa tarczę twardymi, ciemnymi „skorupami”.

Postępowanie w każdym z tych przypadków będzie inne. Z lekkim nalotem poradzicie sobie bez jakiejkolwiek interwencji. Z tego rodzaju korozją uporają się same klocki hamulcowe i to bez żadnego uszczerbku dla siebie. Korozja powierzchniowa to już większy problem, który może mieć miejsce po dłuższym postoju samochodu. Jeśli zauważycie coś takiego na swoich tarczach hamulcowych, powinniście w pierwszej kolejności użyć na nich dobrego odrdzewiacza – najlepiej takiego, który dobrze trzyma się powierzchni pionowych. Takim właśnie odrdzewiaczem jest odrdzewiacz w żelu K2 Derusto Total Gel, choć możecie również wypróbować:

Dopóki korozja nie przejdzie w stan głęboki, Wasze tarcze hamulcowe nie są zagrożone. Musicie jednak zawsze reagować zanim do głębokiej korozji dojdzie. A że do jakiejś korozji dojdzie, to już raczej nieuniknione. Taki, niestety, mamy ten nasz polski klimat.

Popularne z kategorii Tarcze hamulcowe

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
237,00 zł
4.8 (137 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
111,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
88,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
141,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2805
70,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2803
106,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcze hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tarcze hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tarcze hamulcowe
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
1 komentarz
W końcu kupili tarcze z górnej "pułki" - chyba wojska :)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze