Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wymiana rozrządu i jego specyfikacja - czyli co, jak i kiedy

Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silników spalinowych we współczesnych samochodach. Odpowiada on za umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo - powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania. Dzięki temu, samochód ma szansę uzyskiwać odpowiednie osiągi. 

Wymiana rozrządu i jego specyfikacja - czyli co, jak i kiedy

Rozrząd w samochodzieWiększość kierowców wie, że w obecnie produkowanych autach występują dwa typy rozrządu – te, w których napęd z wału korbowego do układu rozrządu zapewnia elastyczny pasek zębaty, a także te, posiadające tradycyjny łańcuch rozrządu. Które rozwiązanie jest korzystniejsze? Maurice Foot, menadżer ds. silników w firmie SKF, stwierdził: „Producenci mogli mieć problemy z niektórymi wcześniejszymi zastosowaniami paska, a łańcuchy zajmują mniej miejsca z przodu silnika. Jednak wymiana układu rozrządu z łańcuchem wymaga zazwyczaj wyjęcia silnika i rozebrania całej jego przedniej części, co z punktu widzenia klienta jest bardziej czasochłonne i kosztowne.” Obecnie paski rozrządu są popularniejszym rozwiązaniem, natomiast nie brak producentów, którzy stosują łańcuchy – zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych (Toyota, Saab, BMW etc.). 

Niezależnie jednak do tego, czy w naszym samochodzie rozrząd obsługiwany jest przez pasek, czy łańcuch, układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością. Podlega on regularnej wymianie, i koniecznie należy stosować się do zaleceń producenta samochodu w tej kwestii. Dlaczego jest to aż tak ważne? Otóż, w dzisiejszych czasach prawie każdy nowy silnik jest typu kolizyjnego, gdzie zawory i tłoki znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Pęknięty lub mający wyłamane zęby pasek rozrządu (to samo tyczy się łańcucha) może doprowadzić do uderzenia tłoka w otwarty zawór, skutkując wygięciem zaworów, pęknięciem tłoków, a co za tym idzie poważnym uszkodzeniem silnika. I nawet fakt, że posiadamy silnik bezkolizyjny1 nie zmienia tu sprawy, ponieważ w przypadku wystąpienia problemów z paskiem rozrządu, i tak czy tak skończymy na poboczu z zepsutym silnikiem. 

Opisaliśmy skutki ewentualnej usterki układu rozrządu, ale jak w takim razie dostrzec objawy zużycia się paska, bądź łańcucha rozrządu? W przypadku tego pierwszego możemy mieć spore problemy, bowiem mikrouszkodzenia na pasku takie jak rysy i pęknięcia mogą być trudne do zauważenia dla przeciętnego kierowcy. Natomiast objawy takie jak piski dochodzące od rolek napinających (świadczą o wytarciu się ich łożysk) można łatwo usłyszeć i powinny być sygnałem do wymiany rozrządu. 

Pasek rozrząduPrzy wymianie paska rozrządu należy założyć również nowy osprzęt, czyli rolki prowadzące i napinacza, a także pompę wody (o której kierowcy bardzo często zapominają). Co jest niezwykle istotne, pasek rozrządu wraz z osprzętem muszą być bezwzględnie wymienione po kupnie auta używanego! Należy też pamiętać o odpowiednim naciągnięciu paska. Za słabe naciągnięcie prowadzi bowiem do szybszego wytarcia się zębów paska, zbyt mocne zaś skutkuje głośną jego pracą. 

W przypadku łańcucha, po pewnym czasie użytkowania dochodzi do poluzowania ogniw i łańcuch zaczyna głośno klekotać. Tego typu objawów nie można lekceważyć, ze względu na to, że dłuższa jazda z łańcuchem wydającym głośne dźwięki, doprowadza w większości przypadków do jego zerwania. Razem z łańcuchem rozrządu należy pamiętać również o wymianie koła zębatego i napinacza olejowego. 

Co ile tysięcy km należy zatem wymieniać zestaw rozrządu? Na początku należy zaznaczyć, że nie ma jednej ustalonej wartości przebiegu, po przekroczeniu której należy wymieniać pasek rozrządu. W przypadku większości aut taką wartością jest 100-120 tys. km, ale zdarzają się producenci, którzy zalecają wymianę paska już po ok 70 tys. km przebiegu (np. Fiat). Natomiast firmy takie jak Ford czy Audi wydłużają je nawet do 150 tys. km. 

Łańcuch rozrządu jest bardziej wytrzymały od paska, ale i on wymaga regularnych czynności serwisowych. Najczęstszy przebieg, który producenci wymieniają jako górną granicę wymiany, to 150 tys. km. 

Zachęcamy zatem do regularnej wymiany rozrządu w trosce o silniki naszych aut. Całość komponentów do układu rozrządu znajdziesz w atrakcyjnych cenach w ofercie naszego sklepu:

A dla silników z układem rozrządu na łańcuchu:


[1] Konstrukcja polegająca na takim zaprojektowaniu i rozmieszczeniu układu tłokowo-zaworowego, że nawet w przypadku zerwania rozrządu tłoki nie uderzają w zawory.

Popularne z kategorii Zestaw paska rozrządu

Zestaw paska rozrządu + pompa wody INA 530 0550 32
511,00 zł
5.0 (55 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody INA 530 0201 33
389,00 zł
5.0 (55 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1168WP1
711,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1139WP6
596,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody INA 530 0449 30
295,00 zł
5.0 (55 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody INA 530 0201 32
401,00 zł
5.0 (55 ocen)
Zestaw paska rozrządu w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zestaw paska rozrządu pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zestaw paska rozrządu
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
10 komentarzy
Citroen w silniku RHR 2.0hdi ustalił wymianę paska przy przebiegu 240 tys.km lub po 10 latach! Brzmi bardzo optymistycznie... Oby było realne!
Ja zdecydowanie polecam skorzystać z usług serwisów, które się na tym znają.W moim przypadku jest to Auto Complex Nidzica.
Całe szczęście że w moim Nissanie Terrano 2,7 TDi napęd rozrządu realizowany jest za pomocą niezawodnych kół zębatych. Śpię spokojnie dzięki temu... :)))
Całe szczęście, że mam w swoim samochodzie rozrząd na łańcuchu i nie muszę się martwić o usterki. Miałem kiedyś pasek ale miałem do niego pecha bo dwa razy musiałem go wymieniać. Teraz niemam takiego problemu.
dużo jeżdżę i staram się wymieniać pasek średnio co 70tys km, według mnie nie ma sensu wcześniej
Auta z rozrządem na łańcuchu to skarb, mamy spokój na długie lata. Nie musimy wkładać pieniędzy na remonty tak jak w przypadku aut z paskiem, w których wymiana powinna być co 60 tys. km.
co 60 tysięcy, razem z poma wody i wszystkimi paskami, napinaczami i rolkami jakie są przed rozrządem. U mnie tak wygląda wymiana tych części
Nie biorę się za coś czego nie potrafię, dlatego z wymianą rozrządu jeżdżę do sprawdzonego mechanika, który doskonale wie co robić.
Całe szczęście ja mam rozrząd na łańcuchu i mam spokój na dłuższą chwilę :-)
zmieniam co 60 tysięcy, cały czas u jednego mechanika i dlatego wiem że wszystko będzie działać jak należy. co druga wymiana rozrządu zmieniana tez pompa wody i jadę dalej

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze