Wymiana rozrządu i jego specyfikacja - czyli co, jak i kiedy
Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silników spalinowych we współczesnych samochodach. Odpowiada on za umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo - powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania. Dzięki temu, samochód ma szansę uzyskiwać odpowiednie osiągi.
Większość kierowców wie, że w obecnie produkowanych autach występują dwa typy rozrządu – te, w których napęd z wału korbowego do układu rozrządu zapewnia elastyczny pasek zębaty, a także te, posiadające tradycyjny łańcuch rozrządu. Które rozwiązanie jest korzystniejsze? Maurice Foot, menadżer ds. silników w firmie SKF, stwierdził: „Producenci mogli mieć problemy z niektórymi wcześniejszymi zastosowaniami paska, a łańcuchy zajmują mniej miejsca z przodu silnika. Jednak wymiana układu rozrządu z łańcuchem wymaga zazwyczaj wyjęcia silnika i rozebrania całej jego przedniej części, co z punktu widzenia klienta jest bardziej czasochłonne i kosztowne.” Obecnie paski rozrządu są popularniejszym rozwiązaniem, natomiast nie brak producentów, którzy stosują łańcuchy – zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych (Toyota, Saab, BMW etc.).
Niezależnie jednak do tego, czy w naszym samochodzie rozrząd obsługiwany jest przez pasek, czy łańcuch, układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością. Podlega on regularnej wymianie, i koniecznie należy stosować się do zaleceń producenta samochodu w tej kwestii. Dlaczego jest to aż tak ważne? Otóż, w dzisiejszych czasach prawie każdy nowy silnik jest typu kolizyjnego, gdzie zawory i tłoki znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Pęknięty lub mający wyłamane zęby pasek rozrządu (to samo tyczy się łańcucha) może doprowadzić do uderzenia tłoka w otwarty zawór, skutkując wygięciem zaworów, pęknięciem tłoków, a co za tym idzie poważnym uszkodzeniem silnika. I nawet fakt, że posiadamy silnik bezkolizyjny1 nie zmienia tu sprawy, ponieważ w przypadku wystąpienia problemów z paskiem rozrządu, i tak czy tak skończymy na poboczu z zepsutym silnikiem.
Opisaliśmy skutki ewentualnej usterki układu rozrządu, ale jak w takim razie dostrzec objawy zużycia się paska, bądź łańcucha rozrządu? W przypadku tego pierwszego możemy mieć spore problemy, bowiem mikrouszkodzenia na pasku takie jak rysy i pęknięcia mogą być trudne do zauważenia dla przeciętnego kierowcy. Natomiast objawy takie jak piski dochodzące od rolek napinających (świadczą o wytarciu się ich łożysk) można łatwo usłyszeć i powinny być sygnałem do wymiany rozrządu.
Przy wymianie paska rozrządu należy założyć również nowy osprzęt, czyli rolki prowadzące i napinacza, a także pompę wody (o której kierowcy bardzo często zapominają). Co jest niezwykle istotne, pasek rozrządu wraz z osprzętem muszą być bezwzględnie wymienione po kupnie auta używanego! Należy też pamiętać o odpowiednim naciągnięciu paska. Za słabe naciągnięcie prowadzi bowiem do szybszego wytarcia się zębów paska, zbyt mocne zaś skutkuje głośną jego pracą.
W przypadku łańcucha, po pewnym czasie użytkowania dochodzi do poluzowania ogniw i łańcuch zaczyna głośno klekotać. Tego typu objawów nie można lekceważyć, ze względu na to, że dłuższa jazda z łańcuchem wydającym głośne dźwięki, doprowadza w większości przypadków do jego zerwania. Razem z łańcuchem rozrządu należy pamiętać również o wymianie koła zębatego i napinacza olejowego.
Co ile tysięcy km należy zatem wymieniać zestaw rozrządu? Na początku należy zaznaczyć, że nie ma jednej ustalonej wartości przebiegu, po przekroczeniu której należy wymieniać pasek rozrządu. W przypadku większości aut taką wartością jest 100-120 tys. km, ale zdarzają się producenci, którzy zalecają wymianę paska już po ok 70 tys. km przebiegu (np. Fiat). Natomiast firmy takie jak Ford czy Audi wydłużają je nawet do 150 tys. km.
Łańcuch rozrządu jest bardziej wytrzymały od paska, ale i on wymaga regularnych czynności serwisowych. Najczęstszy przebieg, który producenci wymieniają jako górną granicę wymiany, to 150 tys. km.
Zachęcamy zatem do regularnej wymiany rozrządu w trosce o silniki naszych aut. Całość komponentów do układu rozrządu znajdziesz w atrakcyjnych cenach w ofercie naszego sklepu:
- Pasek rozrządu
- Ramię napinacza
- Rolka kierunkowa, prowadząca
- Rolka napinacza
- Zestaw paska rozrządu
- Pompa wody
A dla silników z układem rozrządu na łańcuchu:
[1] Konstrukcja polegająca na takim zaprojektowaniu i rozmieszczeniu układu tłokowo-zaworowego, że nawet w przypadku zerwania rozrządu tłoki nie uderzają w zawory.
Rav
Michał
Bogdan
Luk
tonik
Maniek
maurycy88
Robert
Krystu$
Damian