Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Zużycie turbiny w dieslu. Po czym rozpoznać, że turbosprężarka ma już dość?

Montowane w popularnych dieslach turbiny to części wykonywane ze starannie wyselekcjonowanych, niezwykle wytrzymałych materiałów. W teorii powinno to zagwarantować turbinie żywotność na poziomie jednostki napędowej. W praktyce pierwsze objawy jej zużycia pojawiają się czasem już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlaczego turbiny tak szybko się zużywają? Jakie objawy daje ich zużycie?

Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie?

Czynniki wpływające na zużywanie się turbiny

Zgodnie z założeniem każdego niemal producenta, żywotność turbosprężarki powinna co najmniej dorównać żywotności silnika. Zakłada się, że przy prowadzonej w optymalny sposób eksploatacji, turbina będzie w stanie wytrzymać nawet 1 mln przejechanych kilometrów. Dlaczego więc tak często mamy z nią problemy? Dlaczego tak często turbina zużywa się o wiele wcześniej? Przyczyna tkwi właśnie w owej eksploatacji.

Optymalna eksploatacja oznacza, że kierowca stosuje się do wszystkich zaleceń producenta auta, a turbosprężarka pracuje w warunkach niemal idealnych. Niestety, rzeczywistość bywa bardzo daleka od tego ideału. W realnym świecie największymi wrogami turbin są częste tzw. zimne rozruchy oraz zanieczyszczenia. Oba te czynniki sprawiają, że pierwsze objawy zużycia turbiny w dieslu pojawiają się po 200-250 tys. km. Jeśli do tego dodamy pewne wrodzone wady silników (a zdarzają się takie w niektórych modelach) oraz błędy w eksploatacji, okaże się, że ta pozornie niezniszczalna część jest w stanie zakończyć swój żywot zanim jeszcze auto przejedzie pierwsze 100 tys. km.

Zużyta turbina to ciemny dym z wydechu

Chyba najbardziej charakterystycznym objawem zużywania się turbiny w dieslu są gęste i ciemne kłęby dymu wydostające się z układu wydechowego. Jest to efekt spalania oleju silnikowego w jednostce napędowej, jednak oprócz uszkodzonej turbiny, przyczyną mogą być tu również panewki w silniku.

Spalany w silniku olej daje efekt w postaci błękitnego dymu. Jednak objawem zużytej turbiny może być również duża ilość gęstego dymu o bardzo ciemnym, niemal smoliście czarnym zabarwieniu. Dym taki oznacza, że turbina traci swoją sprawność i wtłacza do komory spalania powietrze o zbyt niskim ciśnieniu, a to z kolei powoduje niedopalanie się mieszanki paliwowo-powietrznej i tak gęsty, ciemny dym uchodzący z rury wydechowej. Należy jednak pamiętać, iż bardzo podobny efekt daje również awaria pompy wtryskowej lub samych wtryskiwaczy.

Hałas też jest objawem zużycia turbiny w dieslu

Zużywająca się turbina w dieslu to dym, ale też i hałas. I to hałas niebagatelny. Niektóre dźwięki wydawane przez uszkodzoną turbosprężarkę przyrównywane są do syreny karetki pogotowia i naprawdę trudno jest je zignorować.

Zużyta turbina jest przyczyną hałasów przypominających dźwięk, jaki wydają trące o siebie dwa kawałki metalu, a oprócz tego różnorodnego stukania, wycia czy nawet gwizdów. Oprócz głośności i intensywności, cechą charakterystyczną tych dźwięków jest to, iż nasilają się po tym, jak silnik wejdzie na obroty w przedziale 1700-2000 (najczęściej taką wyraźną granicę stanowi 1800 obr./min). Jeśli objaw taki zacznie się pojawiać, to znak, że turbina w naszymi dieslu jest już wyraźnie zużyta i czas na szybką interwencję mechanika.

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
147,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
14,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
50,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
201,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
231,00 zł
5.0 (1 ocen)
Śruba FA1 985-817.10
29,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Interesuję się motoryzacją od dziecka. Ta pasja w połączeniu z wykształceniem umiejscowiła mnie tam, gdzie znajduję się obecnie. To daje mi szansę rozwoju i dzielenia sę swoją wiedzą z szerokim gronem Użytkowników.
8 komentarzy
ciśnienie na wolnych obrotach silnika.
nie masz pan pojecia o dieslu wogole, czytajac ten artykuł usmialem sie strasznie. no i genneralnie nic nie wnosi te pana pitolenie :)
moje turbo nie pozwala mi przekraczać setki i odzywa się wtedy gdy chce przyspieszyć na drodze szybkiego ruchu, bo przy mniejszych prędkościach wda jest wręcz niezauważalna . Nie zauważyłam żadnego wycieku oleju, więc może to jest jakaś inna wrodzona wada silnika?
Sam miałem problem z turbosprężarką, ale jak po odebraniu zregenerowanej turbiny od AMSerwis mogę cieszyć się pełną mocą w aucie.
Gdy silnik spala olej to dym nie jest ciemny tylko siwo jasny panie ekspercie....
Mam samochód KIa Sportage II z 2007 roku silnik 2.0L SOHC TCI 140km CRDI. Od pewnego czasu po włączeniu silnika zimnego na tak zwanym ssaniu kiedy silnik osiąga ok. 1100 obrotów praca silnika jest głośna i odczuwa się drgania w kabinie. Podczas jazdy też w tym zakresie (1100 obr.) też są lekkie drgania kiedy silnik wejdzie na zakres od 1800 - 2000 obrotów na zimnym i zagrzanym silniku podczas jazdy i na wolnych obrotach pojawia się nieznośny huk i drgania przenoszone po całej kabinie. Podczas jazdy gdy silnik jest obciążony na przykład jazda pod górę huk jest większy i drgania też. W okolicach 1500 obrotów drgań nie ma i po 2000 - 2100 też ustępują lub bardzo znacznie ustępują. Usterka jest uciążliwa i chciałbym ją usunąć. Nadmienię że wymieniłem już wszystkie poduszki przy silniku i skrzyni biegów. wymieniłem też koło dwumasowe na nowe i komplet sprzęgła na regenerowane. Wymieniłem też podporę wału i mam wrażenie że po tej wymianie właśnie pojawiły się te huki i drgania. Odbijam się od mechanika do mechanika a koszty rosną a usterka ma się dobrze i hula po moim portfelu. Czy może jest Pan w stanie pomóc.
Uszkodzona turbina ma co najmniej kilka objawów. Pierwszą z nich może być jej głośna praca i tzw. "świst" przy przyspieszeniu, drugą duży pobór oleju silnikowego, a kolejnymi zapach spalonego oleju, biały lub całkiem czarny dym i brak mocy. Przyczyną najczęściej jest zaniedbanie właściciela auta. Turbosprężarkę można spróbować zregenerować albo kupić nową, jak dla mnie lepsza jest ta druga opcja.
Fajnie jeszcze w trakcie wymiany turbosprężarki trafić na sobego mechanika. Ja trafiłem na takiego co to chyba myślał o niebieskich migdałach i zamontował sprawną turbosprężarkę do auta, w którym filtr był niemal zapchany. Nowe turbo nie posłużo mi zbyt długo.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze