Qashqai, gdy pojawił się na rynku w 2007 roku, był najmniejszym SUV-em w ofercie japońskiej marki, jednak już po kilku latach stał się liderem w swojej klasie, czego chyba nikt się nie spodziewał. Do dziś dnia sprzedano ponad 2 mln egzemplarzy modelu Qashqai, który zastąpił w ofercie koncernu Nissana mało znany w Europie model Mistral.
Crossover Qashqai pokazano motoryzacyjnemu światu w 2007 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu, a atrakcyjny wygląd samochodu w połączeniu z dość przystępną ceną od razu zdobył serca kupujących. Auto zbudowano na płycie podłogowej Nissan C, a model był oferowany w 5-drzwiowej wersji nadwoziowej. Na tej samej platformie zbudowano m.in. Nissana X-Trail oraz Renault Koleos. W 2010 roku zaproponowano również wersję przedłużoną, w której wygospodarowano miejsce na trzeci rząd siedzeń. Tym sposobem auto mogło zaoferować aż 7 miejsc pasażerskich.
W 2009 roku Nissana poddano modyfikacjom głównie stylistycznym. Zmianie uległy m.in. przedni zderzak, pokrywa silnika, błotniki oraz wygląd przednich reflektorów. Jednocześnie zastosowano o wiele lepszej jakości materiały wykończeniowe oraz części do Nissana Qashqai, a także zredukowano poziom hałasu oraz wibracji w kabinie poprzez lepsze wytłumienie wnętrza samochodu. Producent zaproponował 3 wersje wyposażenia auta: Tekna, 360 oraz wersję limitowaną I-WAY.
W ofercie jednostek napędowych znalazły się jedynie cztery silniki – dwa benzynowe 1.6 o mocy 114 KM i 2.0 o mocy 142 KM, a także dwie jednostki wysokoprężne 1.5 o mocy 106 KM oraz motor 2.0 o mocy 150 KM. Napęd AWD lub na przednią oś był obsługiwany przez 5- i 6-biegową skrzynię manualną, 6-stopniowy automat lub bezstopniową skrzynię CVT.
Mocną stroną Qashqaia był na pewno układ zawieszenia, który doskonale wyłapywał wszelkie wzdłużne czy poprzeczne nierówności, jednak jazda stricte terenowa raczej nie wchodziła tu w grę. Bardzo dobrze zestrojony był także układ hamulcowy, który korzystnie wpływał na prowadzenie auta.
Nissan Qashqai I okazał się strzałem w dziesiątkę i dużym sukcesem rynkowym japońskiego koncernu być może z uwagi na to, że ówczesna konkurencja w tym segmencie była dość mizerna. W szranki z Nissanem stawał jedynie Mitsubishi ASX. Produkcję pierwszej generacji modelu Qashqai zakończono w 2013 roku.