Saab 9-3 to już klasyka wśród samochodów klasy średniej i jeden z najbardziej kultowych oraz rozpoznawalnych modeli segmentu D, który wraz z drugą generacją wszedł do prestiżowej grupy aut premium. Saab 9-3 II został po raz pierwszy zaprezentowany w 2002 roku, a jego głównym projektantem został Michael Mauer. Samochód oferowany był nie tylko jako 2-drzwiowy kabriolet oraz 4-drzwiowy sedan, ale również jako 5-drzwiowe kombi.
Saab 9-3 powstał na płycie podłogowej pochodzącej od Opla Vectry. Wersję kombi Saaba przedstawiono w 2005 roku w Genewie, pod nazwą SportCombi. Saab w odmianie kombi posiadał charakterystyczny styl dla wszystkich modeli szwedzkiego koncernu połączony ze sportowymi cechami. Samochód otrzymał białe klosze lamp tylnych wraz z diodami LED. W zasadzie, wersja kombi nie różniła się niczym szczególnym od wersji sedan. Posiadała ona te same systemy, co SportSedan, jak np. ESP i ESP Plus, a także system HSA, czyli asystent ruszania na wzniesieniu. Bez względu jednak na typ nadwozia, Saab 9-3 to nadal jeden z najdynamiczniej wyglądających samochodów w swojej klasie.
Wnętrze szwedzkiego Saaba to już zupełnie inna historia. Każde z nich jest inne w przypadku konkretnego modelu auta. W modelu 9-3 widać gołym okiem wielką staranność w projektowaniu detali wnętrza. Wykorzystywane materiały oraz części w Saab 9-3 II to najwyższa półka wykończenia. Charakterystyczny układ dla Saaba to Night Panel, pozwalający na wyłączenie wszystkich wskaźników i kontrolek, oprócz prędkościomierza, podczas jazdy w nocy, a także stacyjka umieszczona w tunelu środkowym. Samochód wyposażono również w system Saab ReAxs umożliwiający samoistne skręcanie się tylnych kół.
Szwedzki producent zaproponował bardzo bogatą i zarazem ciekawą ofertę silnikową dla modelu 9-3 drugiej generacji. W gamie jednostek benzynowych znalazły się silniki o pojemności od 1.8 do 2.8 l w wersji V6 i mocy od 122 do 256 KM. Oferta jednostek wysokoprężnych zawierała głównie silniki o pojemności 1.9 l i mocy od 120 do 179 KM, a także silnik 2.2 TiD o mocy 125 KM. Napęd AWD lub na przednią oś był przenoszony za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5- i 6-stopniowej przekładni automatycznej, którą można było obsługiwać poprzez łopatki umieszczone w kole kierownicy.
Saab 9-3 II konkurował na rynku m.in. z Alfa Romeo 159, Audi A4, Citroenem C5, BMW serii 3, Fordem Mondeo, Peugeotem 408, VW Passatem czy też Mercedesem klasy C.