10000+ produktów
Hak holowniczy z pewnością zwiększa możliwości transportowe naszego pojazdu. Możemy holować przyczepy towarowe jak i kempingowe czy też przewozić rowery na bagażniku montowanym na kuli haka. Z hakiem można jeździć bez przyczepy, jednak pod pewnymi warunkami. Nie przestrzegając ich narażamy się na mandat lub problemy z zakładem ubezpieczeń w razie ewentualnego wypadku.
Definicja techniczna, znajduje się w jedynym aktualnym akcie prawnym, na podstawie, którego haki holownicze są atestowane (Regulamin nr 55 EKG ONZ), mówi, że haki holownicze to „Mechaniczne urządzenia sprzęgające i ich elementy” i oznaczają “wszelkie elementy ramy, części nośnych nadwozia i podwozia pojazdu silnikowego oraz przyczepy, przy pomocy których są one sprzężone, aby stworzyć zespół pojazdów lub pojazdy przegubowe. Należą do nich także części zamontowane na stałe lub odłączane, służące mocowaniu lub obsługiwaniu wyżej wymienionych urządzeń i elementów sprzęgających.”
Każdy hak do samochodu musi posiadać odpowiednią homologację. Sprzęt montowany w Polsce ma oznaczenie E20. Certyfikat gwarantuje odpowiednią wytrzymałość haka holowniczego, a także zapewnia właściwe parametry adekwatne dla danego modelu samochodu (m.in. odpowiednie punkty montażowe przewidziane dla konkretnej konstrukcji pojazdu).
Polskie przepisy nie nakładają na kierowcę obowiązku całkowitego demontażu lub chowania wystającej części haka. Nie jest dopuszczone jedynie poruszanie się po drogach z kulą zaczepu w sytuacji, gdy ogranicza ona widoczność kluczowych elementów samochodu (np. tablica rejestracyjna, światła przeciwmgielne, itp.). Całkiem inaczej jest za granicą, m.in. u naszych najbliższych sąsiadów. W Niemczech i Austrii nie wolną jeździć z podpiętą kulą, jeśli można ją zdemontować lub gdy jest ona niewykorzystywana. Jeśli hak samochodowy wraz z kulą to konstrukcja zamontowana na stałe, kierowca ma obowiązek założenia na kulę czerwony kapturek. Obowiązujące przepisy unijne nakładają na producentów haków holowniczych obowiązek stosowania urządzeń z funkcją demontażu kuli.
Haki holownicze mogą pełnić w samochodach kilka funkcji – wykorzystywane są głównie do ciągnięcia przyczep, ale mogą zostać użyte również do montażu dodatkowego bagażnika, za pośrednictwem którego można przewozić bezpiecznie m.in. rowery.
Jeżeli jesteśmy zdecydowani na zakup haka holowniczego, to w pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się, czy nasz samochód posiada taką możliwość. Pamiętajmy, że w niektórych, zwłaszcza mniejszych pojazdach, kompletny hak holowniczy nie może zostać zamontowany. Jeżeli jednak samochód daje możliwość montażu haka, zwróćmy uwagę na to, czy zaczep samochodowy posiada odpowiednią homologację oraz certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.
Ceny haków holowniczych, w zależności od ich funkcjonalności oraz przeznaczenia mogą zaczynać się już od ok. 200 PLN za wersje podstawowe, a kończyć się nawet na 2-3 tys. PLN – dotyczy to dedykowanych haków holowniczych pod konkretne modele, oferowanych przez dealerów.
W ofercie iParts.pl znajdziesz wysokiej jakości, atestowany i homologowany hak holowniczy wpinany czy hak holowniczy wkręcany, a także wszystkie inne rodzaje zaczepów samochodowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych elementów do Twojego samochodu.
Zapraszamy do iParts.pl po tanie haki holownicze dostarczane przez renomowanych producentów zaczepów samochodowych. Gwarantujemy bardzo dobrą relację ceny do jakości wszystkich produktów, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.
Samochody osobowe nie posiadają zbyt dużych możliwości transportowych, aczkolwiek można to zmienić montując w samochodzie hak holowniczy, do którego doczepia się przyczepę, która znacznie zwiększy pakowność auta. Hak to bardzo użyteczne rozwiązanie, a zdecydowana większość samochodów nie ma przeciwwskazań, aby go zamontować.
czytaj więcej >Jeszcze kilaka lat temu montaż haka holowniczego w samochodzie niemal bez wyjątku wymagał ingerencji w konstrukcję nadwozia. Dziś czynność tę można wykonać samodzielnie, bez udziału wykwalifikowanego mechanika. Choć nadal nie obejdzie się bez pomocy diagnosty. A wszystko za sprawą norm europejskich i związanych z nimi wymagań.
czytaj więcej >