386 produktów
Oleje do silnika samochodowego dostępne w iParts.pl posiadają bardzo dobre właściwości smarujące, zapobiegając tym samym ścieraniu się elementów mechanicznych jednostki napędowej podczas jej pracy. Oleje silnikowe zapewniają również odpowiednie chłodzenie motoru, a także pozwalają na skuteczne czyszczenie silnika z pozostałości procesu spalania. Oleje silnikowe to efektywna ochrona jednostki napędowej przed jej zbyt szybkim zużyciem, przez co może ona pracować bezawaryjnie o wiele dłużej.
Głównymi składnikami oleju silnikowego są przede wszystkim frakcje powstające na skutek destylacji ropy naftowej. W zależności od stopnia uszlachetnienia frakcji, a także ilości innych zastosowanych składników, rozróżniamy oleje samochodowe syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. |
Oleje syntetyczne to w zasadzie sztuczne odpowiedniki olejów mineralnych. Przygotowywane są na bazie zaawansowanych procesów chemicznych (np. polimeryzacji, kondensacji, estryfikacji, transestryfikacji), stanowiąc kompozycję związków organicznych o określonych strukturach. Oleje syntetyczne w większości przypadków posiadają w swoim składzie produkty przemysłu petrochemicznego otrzymywane z ropy naftowej i gazu ziemnego (np. etylen i jego pochodne). Mogą również zawierać substraty pozyskiwane z surowców roślinnych i zwierzęcych.
Głównym zadaniem olejów syntetycznych jest jak najlepsze zabezpieczenie wszystkich ruchomych części silnika, zapewniając im tym samym prawidłową pracę nawet w ekstremalnych warunkach eksploatacji (przy dużym nacisku oraz wysokiej temperaturze pracy jednostki napędowej). Oleje syntetyczne nie pozostawiają nagaru wewnątrz silnika, co przekłada się na dłuższą jego żywotność, a zastosowanie specjalnych dodatków uszlachetniających wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Oleje syntetyczne zachowują swoją płynność w niskich temperaturach dochodzących nawet do minus 60 stopni Celsjusza. Dzięki temu rozruch jednostki napędowej zimą staje się bezproblemowy. Oleje syntetyczne polecamy do samochodów o niskim przebiegu lub zupełnie nowych.
Olej syntetyczny opracowano podczas II wojny światowej. Jego wynalazcami byli niemieccy naukowcy, którzy stworzyli go do użytku na froncie rosyjskim, na którym w okresie zimowym panowały ekstremalnie niskie temperatury (olej syntetyczny zachowywał płynność w tak niekorzystnych warunkach). W samochodach osobowych olej syntetyczny zaczęto wykorzystywać dopiero pod koniec lat 70. XX wieku.
Oleje półsyntetyczne to w zasadzie połączenie właściwości środków syntetycznych i mineralnych (powstają one z wymieszania syntetycznych i mineralnych baz olejowych). W mieszance olejów półsyntetycznych przeważnie znajduje się 60% oleju mineralnego i około 40% oleju syntetycznego. Ich właściwości są nieco gorsze od olejów syntetycznych, jednak półsyntetyki są w stanie nadal zapewnić bardzo dobrą ochronę silnika.
Oleje półsyntetyczne najlepiej sprawdzają się w samochodach z wysokim przebiegiem, w których jednak jednostka napędowa jest w dobrym stanie technicznym (m.in. pojazdy klasyczne oraz zabytkowe). Oleje półsyntetyczne polecane są również do pojazdów użytkowych, w których silniki pracują często na wysokich obrotach pod dużym obciążeniem. Niejednokrotnie zaleca się zmianę oleju z syntetycznego na półsyntetyczny. Syntetyki charakteryzują się bardzo dużą gęstością, przez co nie zawsze mogą dotrzeć do każdego miejsca w silniku, stąd też konieczność użycia oleju półsyntetycznego (jeśli przebieg samochodu przekracza 300-400 tysięcy km, można zastosować olej półsyntetyczny). Zalecamy stosowanie olejów półsyntetycznych zwłaszcza w starszych silnikach wysokoprężnych.
Oleje mineralne powstały w procesie rafinacji ropy naftowej. Niestety tego typu środki niemal pod każdym względem ustępują syntetykom. Zapewniają o wiele gorsze właściwości smarne oraz oczyszczające, a w skrajnych temperaturach tracą swoją gęstość i lepkość. Stosowanie olejów mineralnych znajduje swoje uzasadnienie wyłącznie w przypadku starszych samochodów typu oldtimer i youngtimer, a także tych wyprodukowanych w latach 80. i wczesnych latach 90. XX wieku. Przeznaczone są również do samochodów ciężarowych oraz dostawczych. Nowsze jednostki napędowe z przełomu lat 90. i 2000. są już tak skomplikowanymi konstrukcjami, że właściwy poziom ochrony mogą zapewnić im wyłącznie oleje syntetyczne i półsyntetyczne.
Pamiętaj! Jednostka napędowa, którą skonstruowano z myślą o pracy na oleju mineralnym, może być smarowana wyłącznie takim środkiem!
Klasa lepkości oleju silnikowego to współczynnik podający opór, z jakim rozchodzi się po elementach silnika warstwa oleju (jedna po drugiej). Niska klasa lepkości oznacza rzadszy olej, czyli im wyższy współczynnik lepkości, tym środek smarujący jest gęstszy.
SEA (Society of Automotive Engineers), czyli Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskiego Przemysłu Samochodowego stworzyło powszechnie stosowaną skalę od 0 do 60 dla lepkości oleju silnikowego. Współczynnik 0 opisuje najrzadszy olej silnikowy, natomiast wartość 60 przypisywana jest tym najgęstszym. Klasy lepkości podzielono dodatkowo na zimową i letnią. W przypadku olejów zimowych ich oznaczenie składa się z cyfry przed literą W (np. 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W). Letnie oleje silnikowe posiadają oznaczenie z cyfrą znajdującą się za literą W (np. W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).
Niska lepkość oleju wpływa na mniejsze opory pracy jednostki napędowej. Oleje samochodowe o niskiej lepkości to także produkty energooszczędne, z tym że należy pamiętać, że nie są to rozwiązania przeznaczone do każdego typu silnika. Na pewno nie zaleca się ich stosowania w pojazdach sportowych, w których przeciążenia jednostek napędowych często osiągają swe graniczne możliwości. W takich przypadkach wykorzystywane są oleje silnikowe o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej (np. oleje 5W50 czy oleje 10W60). |
Istotna jest pierwsza liczba oznaczenia oleju silnikowego, która podpowiada nam, jaka jest jego przydatność w niskich temperaturach. Im mniejsza wartość tej liczby, tym olej silnikowy zapewnia efektywniejszą pracę w niskich temperaturach. W rezultacie oleje 5W30 będą lepsze w okresie zimowym, niż np. oleje 15W40. Oznaczenie 0W (czyli najniższe możliwe) zapewnia bezproblemowy rozruch jednostki napędowej przy temperaturze otoczenia na poziomie nawet -35 stopni Celsjusza. Każda wyższa o 5 jednostek liczba w oznaczeniu oleju określa bezpieczną pracę silnika przy temperaturze o 5 stopni Celsjusza wyższej (np. oleje 5W40 zapewnią wydajną pracę silnika w temperaturze -30 stopni Celsjusza, a już oleje 10W40 w temperaturze około -25 stopni Celsjusza, itd.
Po oznaczeniu niskotemperaturowej lepkości oleju znajduje się symbol mówiący o lepkości w wysokich temperaturach (liczba po literze W). Przypisanych jest 5 klas dla lepkości w wysokich temperaturach: 20, 30, 40, 50 i 60. Im większa jest ta liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w której olej silnikowy zachowa odpowiednią lepkość.
W ofercie iParts.pl znajdują się najlepsze oleje silnikowe takich renomowanych firm, jak np.:
Częstotliwość wymiany oleju zależy przede wszystkim od intensywności eksploatacji silnika, jego konstrukcji, a także obciążenia filtrów paliwa oraz powietrza. Najczęściej zaleca się serwis olejowy dla jednostki napędowej typowego samochodu osobowego co najmniej raz do roku lub po przejechaniu nie więcej niż 15 tys. kilometrów. Nie należy przekraczać interwału wymiany oleju do okresu np. 30 tys. kilometrów lub okresu 2 lat, ponieważ pełne swe właściwości olej silnikowy zapewnia jedynie przez określony czas. Po przekroczeniu tej granicy istnieje duże ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej, co pociągnie za sobą dużo wyższe koszty naprawy niż wymiana oleju na nowy. W przypadku zbyt dużego wyeksploatowania silnika zalecane jest skrócenie interwału wymiany oleju nawet do 10 tys. kilometrów przebiegu.
KIEDY WYMIENIĆ OLEJ SILNIKOWY? |
|
5-7 tys. km |
Samochody biorące udział zarówno w profesjonalnych, jak i amatorskich zawodach sportowych. Olej co 5-7 tys. km należy również wymieniać w autach 4×4, szczególnie w tych użytkowanych w trudnych warunkach terenowych. |
7-10 tys. km |
Auta poruszające się głównie po mieście, często stojące w korkach, wykorzystujące system start-stop. |
10-15 tys. km |
Samochody biorące udział zarówno w ruchu miejskim, jak i poruszające się na dłuższych dystansach, użytkowane na co dzień. |
15-20 tys. km |
Auta pokonujące najczęściej długie trasy po drogach szybkiego ruchu i autostradach. |
Przed zalaniem danego silnika konkretnym olejem, należy w pierwszej kolejności sprawdzić specyfikację producenta, ponieważ każda marka samodzielnie określa optymalną, preferowaną lepkość oleju dla danego silnika. W asortymencie iParts.pl znajduje się szeroki wybór olejów o różnych stopniach lepkości. Do najczęściej wybieranych należą:
Wszystkie oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne dostępne w ofercie sklepu internetowego iParts.pl są w 100% oryginalne i pochodzą od znanych, renomowanych producentów. Gwarantujemy fachową pomoc w doborze odpowiedniego produktu do konkretnego silnika samochodowego, najniższe ceny rynkowe oraz szybką realizację zamówienia!