6 produktów
Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzącego silnika zapewnia krążący w nim płyn chłodniczy, który dba nie tylko o właściwą temperaturę jednostki napędowej, ale również chroni jej elementy przed korozją oraz zapobiega osadzaniu się kamienia czy innych zanieczyszczeń w całym układzie. Poziom cieczy w zbiorniczku wyrównawczym można uzupełnić gotowym płynem chłodniczym lub stosując koncentrat do chłodnicy.
System odpowiadający za prawidłową temperaturę pracy silnika na poziomie niezagrażającym jego pracy składa się m.in. z pompy cieczy, termostatu i chłodnicy. Podstawowym zadaniem układu chłodzącego jest więc bieżące odprowadzanie intensywnie wytwarzanego przez jednostkę napędową ciepła, nie dopuszczając przy tym do jej przegrzania się i wszystkich przykrych konsekwencji z tym związanych.
Płyn chłodzący to specjalnie dobrana mieszanka składająca się w aż 50% z wody demineralizowanej i w 49% z glikolu etylenowego lub propylenowego, który nie pozwala zamarznąć płynowi we względnie niskich temperaturach (kilkunastu stopni Celsjusza poniżej zera), a także wspomaga efektywność procesu chłodzenia. Jeden procent składu mieszanki płynu chłodzącego to zazwyczaj wszystkie niezbędne dodatki chemiczne, w tym antykorozyjne, zapobiegające osadzaniu się kamienia czy też ograniczające zjawisko spieniania płynu.
Większość dostępnych na stacjach benzynowych czy w sklepach motoryzacyjnych płynów chłodniczych zawiera w swoim składzie wszystkie powyższe komponenty, które są już ze sobą wymieszane w odpowiednich proporcjach. Pomiędzy nimi najczęściej znajdują się jeszcze tzw. koncentraty do chłodnicy.
Koncentrat płynu do chłodnicy można określić jako środek zawierający w swym składzie wystarczającą ilość glikolu i niezbędnych dodatków do skutecznego chłodzenia jednostki napędowej, jednak finalnie wymagający zmieszania go z wodą. Jak rozrobić koncentrat płynu do chłodnicy samochodowej? Czy wystarczy do tego zwykła kranówka? To zależy przede wszystkim od zaleceń producenta konkretnego koncentratu. Niektórzy dopuszczają taką ewentualność, jednak większość rekomenduje wymieszanie koncentratu z wodą destylowaną. Najczęściej konieczne jest zachowanie proporcji 50:50, czyli połączyć ze sobą identyczną ilość wody i koncentratu. Pomocna w całej operacji może okazać się również tabela rozcieńczania koncentratu do chłodnic, którą można szybko odnaleźć np. w internecie. Mieszania można dokonać zarówno dolewając najpierw jedną, a potem drugą ciecz, jak i uprzednio mieszając je np. w osobnym pojemniku (np. wiadrze czy misce).
Użycie wyłącznie nierozcieńczonego koncentratu do chłodnic nie przyniesie żadnych korzyści, a wręcz może zaszkodzić, ponieważ potrafi on zamarznąć w temperaturach występujących zimą w Polsce (ok. -16°C). Dlatego też dolewanie zwykłej wody do koncentratu jest błędem, który może doprowadzić do zamarznięcia i rozsadzenia układu chłodzenia silnika. Podczas wymiany chłodziwa na koncentrat wymieszany z wodą destylowaną, należy pamiętać o późniejszym systematycznym uzupełnianiu obydwu tych składników. Używając zwykłej wody z kranu wpływamy na szybszy proces przegrzania silnika, a dolewając wyłącznie koncentrat płynu przeciw zamarzaniu do chłodnicy szybko pojawi się problem z osiągnięciem właściwej temperatury roboczej jednostki napędowej. Ponadto zwykła kranówka wywoła korozję całego układu i osadzanie się w nim kamienia.
Jaki koncentrat do chłodnicy wybrać? Gotowe płyny do chłodnic posiadają jednorodną strukturę, która umożliwia skuteczne chłodzenie jednostki napędowej i jednocześnie przeciwdziała powstawaniu tzw. korków wodnych (miejsca, w których koncentrat nie wymieszał się dokładnie z wodą). Wybierając koncentrat płynu do chłodnicy bardzo ważna jest proporcja mieszania tego preparatu preparat z wodą destylowaną. Należy o tym bezwzględnie pamiętać, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na temperaturę zamarzania płynu (odpowiednia ilością wody pozwala na bezproblemową pracę układu chłodzenia nawet w temperaturze -35 stopni Celsjusza).
Wybierając pomiędzy płynem do chłodnic a koncentratem, zdecydowanie łatwiej jest zakupić gotowy produkt. Pozwoli to uniknąć problemów wynikających z błędnego zmieszania koncentratu i wody czy też z powstaniem niejednorodnej struktury płynu. Z takiej opcji powinny skorzystać szczególnie osoby, które nie mają zbyt dużego doświadczenia w tego typu aspektach motoryzacyjnych.
Zapraszamy do iParts.pl po płyn do chłodnic koncentrat w atrakcyjnej cenie rynkowej!