Bez mechanizmu różnicowego w samochodzie, czyli tzw. dyfra, światowi producenci opon zarabialiby o wiele więcej niż obecnie na własnych produktach. Mechanizm różnicowy ma za zadanie kompensować różnicę prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej w momencie pokonywania przez nie torów o różnych długościach. Mówiąc językiem bardziej przystępnym, bez dyferencjału pokonywanie zakrętów samochodem byłoby na dłuższą metę mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe.
Opel Astra G (II) jest drugą generacją tego modelu. Odmiana kombi (Caravan) pojawiła się na rynku w 1999 roku, a od 2003 roku była produkowana w polskiej fabryce Opla w Gliwicach. Poza tym, samochód był tworzony w Rosji, RPA, niektórych krajach Ameryki Południowej i we Włoszech.
W zależności od tego, na jakim rynku sprzedawany był Opel Astra nosił on różne nazwy. Pojazd nazywany jest również Chevrolet Astra, Chevrolet Viva, Holden ...