-5% ZNIŻKI NA AKUMULATORY, WYSYŁKA NA TERENIE CAŁEGO KRAJU ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

4
4
3
3
0
0
9
9
3
3
5
5
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

Współczesny system ABS składa się z kilku elementów. Punktem centralnym jest elektroniczne sterowanie. Mózg systemu zbiera informacje z czujników, analizuje je i decyduje o sposobie działania kolejnej części układu, a mianowicie pompy. Pompa pracuje zawsze wtedy, gdy uruchomiony jest silnik auta, dzięki czemu zapewnia stałe ciśnienie w układzie. W sytuacji wystąpienia uślizgu jednego z kół, blokowany jest wybrany zaworek. Odcięcie ciśnienia płynu hamulcowego wstrzymuje pracę zacisku koła i tym samym wpływa na stabilizację toru jazdy. 

Prawidłowa praca ABS-u nie byłaby możliwa gdyby nie czujniki prędkości kół. Ich zadaniem jest obliczanie ilości obrotów i przekazywanie informacji do sterownika. Obecnie stosowane są układy hydrauliczno-elektroniczne. Pierwsze rozwiązania bazowały na hydraulice. Tak skomponowane urządzenie ma bardzo proste zadanie w trakcie jazdy. System antypoślizgowy zastępuje kierowcę w realizowaniu hamowania pulsacyjnego. Co ważne, elektronika jest bardziej precyzyjna. Może odblokować tylko wybrane koło, a nie wszystkie cztery, a ponadto wykonuje kilka cykli na sekundę. 

Bezpieczeństwo, a nie krótka droga hamowania!

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwaSystem antypoślizgowy wbrew pozorom nie odpowiada za skrócenie drogi zatrzymania. Paradoksalnie przerywany sposób hamowania sprawia, że ta zazwyczaj wydłuża się. Po co zatem ABS? Jako że kierujący w każdym momencie ma zapewnioną sterowność, gwałtowne zatrzymanie na śliskiej bądź mokrej nawierzchni staje się bezpieczniejsze. Żeby móc w sposób maksymalny wykorzystać efektywność pracy systemu, kierowcy powinni nauczyć się prawidłowo z niego korzystać. Gdy podczas hamowania prowadzący wyczuje lekkie bicie na pedale hamulca oraz usłyszy charakterystyczny dźwięk, pod żadnym pozorem nie powinien nerwowo reagować. Objawy świadczą o działaniu systemu, a nie awarii hamulców! 

ABS podobnie jak każde inne urządzenie zamontowane na pokładzie auta może ulec awarii. Jego niesprawność nie wpływa jednak w żaden sposób na pracę hamulców. Tym samym kierowca może kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu, gdzie uszkodzenie zostanie usunięte. Najbardziej popularną przyczyną usterki układu antypoślizgowego jest problem z czujnikiem prędkości obrotowej koła. Sonda albo może zostać uszkodzona mechanicznie, albo być zabrudzona. Awaria będzie się objawiać na dwa sposoby. Po pierwsze ABS stanie się zdecydowanie bardziej czuły, a w efekcie włączy się w każdej sytuacji, w której koło nawet na sekundę ulegnie uślizgowi. 

Drugi ze scenariuszy zakłada włączenie trybu awaryjnego. W takim przypadku na tablicy zegarów zacznie się świecić kontrolka informująca o awarii systemu, a ten po prostu przestanie działać. Zakup nowego czujnika nie stanowi nadmiernie dużego kosztu. Urządzenie można kupić już za 70 - 80 złotych. Montaż nowej części jest na tyle prosty, że osoba posiadająca podstawową wiedzę techniczną może go wykonać we własnym zakresie. Naprawy komplikują się wyłącznie w nowoczesnych autach. Obecnie inżynierowie łączą sondy z piastą koła i tarczą hamulcową. To sprawia, że rośnie cena czujnika i robocizny za jego wymianę. 

Awaria ABS? Włączy się tryb awaryjny!

Popularne są także problemy ze złączami elektrycznymi. Zwarcia lub uszkodzenia będą powodować identyczne objawy jak w przypadku awarii czujnika prędkości obrotowej koła, a naprawa nie powinna kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych. Nieco bardziej poważna usterka dotyczy elektrozaworów pompy. W takim przypadku ABS jest systemowo dezaktywowany i nie zostanie uruchomiony do czasu usunięcia uszkodzenia. Poradzenie sobie z niesprawnością wymaga wymiany zaworów. Na ogół wykonanie procedury kosztuje kilkaset złotych. W autoryzowanych stacjach obsługi nie wymienia się elektrozaworów, a całe pompy. 

Czasami ABS może także włączać tryb awaryjny po wyłapaniu awarii występujących w ramach układu hamulcowego. Stanie się tak m.in. w przypadku spadku ciśnienia w układzie w wyniku pojawienia się wycieków płynu hydraulicznego. System nie tylko wyłącza się, ale także informuje kierowcę o problemie poprzez wyświetlanie pomarańczowej kontrolki na tablicy zegarów.

Ceny czujników prędkości obrotowej koła w iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/czujniki,102747.html

Popularne z kategorii Regulacja dynamiki jazdy

Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100002010
20,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień czujnika ABS MAXGEAR 27-0267
20,00 zł
5.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20395
113,00 zł
4.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060098
45,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060524
46,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100001010
25,00 zł
0 (0 ocen)
Regulacja dynamiki jazdy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Regulacja dynamiki jazdy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Regulacja dynamiki jazdy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Przeprowadziłem sobie testy -- z ABS i z ODŁĄCZONYM ABS i potwierdził mi ten eksperyment to , że ABS jest bardziej niebezpieczny wtedy gdy JEST , niż w tedy GDY GO NIEMA . Niestety ale należę do tej grupy ludzi , co zanim się dają ogłupić możnym tego świata , to najpierw sam to sobie sprawdzę . A co do błędów w pisowni , no cóż ,jeżeli ktoś niema nic do zaoferowania to czepia się byle czego , byle tylko się czepiać , a to nie jest test ortograficzny , ani stylistyczny .
Rany boskie . 21 wiek i takie błędy w pisowni? trol32 do niczego jesteś ,nie tylko do dyskusji na tym portalu!!!
to czemu muj kolega majoncy auto typu bmw z abeesem ,londuje w rowie abo na drzewie abo na slupie,juz szesc razy tak mial
System ABS jest już standardem w każdym aucie. Zapewnia on bezpieczeństwo na drogach. Nie powinno się go wyłączać w czasie jazdy pod żadnym pozorem bo może to się źle skończyć.
Jak to dobrze wiedzieć szczegółowo o systemie bezpieczeństwa jakim jest ABS. Sporo razy już mi się przydał w tej zimie i jakby nie on to pewnie wylądowałbym w rowie już kilka razy . Jest to na pewno bardzo ważny i potrzebny system w aucie.
Super artykuł, w końcu dokładnie dowiedziałam się jak działa system ABS w moim aucie :)
Jeśli zastanawiasz się czy warto mieć autko z ABSem to popatrz na obrazek w artykule, wszystko na jednej ilustracji :)
Ten drugi obrazek świetnie ilustruje, jak dużym ułatwieniem jest system ABS.
Takie systemy bezpieczeństwa są jak najbardziej potrzebne, ale ludzie często zapominają o MYŚLENIU! Pamiętajmy, że nawet najbardziej zaawansowana technologia może być podatna na awarie a wtedy wszystko w naszych rękach.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze