Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

Współczesny system ABS składa się z kilku elementów. Punktem centralnym jest elektroniczne sterowanie. Mózg systemu zbiera informacje z czujników, analizuje je i decyduje o sposobie działania kolejnej części układu, a mianowicie pompy. Pompa pracuje zawsze wtedy, gdy uruchomiony jest silnik auta, dzięki czemu zapewnia stałe ciśnienie w układzie. W sytuacji wystąpienia uślizgu jednego z kół, blokowany jest wybrany zaworek. Odcięcie ciśnienia płynu hamulcowego wstrzymuje pracę zacisku koła i tym samym wpływa na stabilizację toru jazdy. 

Prawidłowa praca ABS-u nie byłaby możliwa gdyby nie czujniki prędkości kół. Ich zadaniem jest obliczanie ilości obrotów i przekazywanie informacji do sterownika. Obecnie stosowane są układy hydrauliczno-elektroniczne. Pierwsze rozwiązania bazowały na hydraulice. Tak skomponowane urządzenie ma bardzo proste zadanie w trakcie jazdy. System antypoślizgowy zastępuje kierowcę w realizowaniu hamowania pulsacyjnego. Co ważne, elektronika jest bardziej precyzyjna. Może odblokować tylko wybrane koło, a nie wszystkie cztery, a ponadto wykonuje kilka cykli na sekundę. 

Bezpieczeństwo, a nie krótka droga hamowania!

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwaSystem antypoślizgowy wbrew pozorom nie odpowiada za skrócenie drogi zatrzymania. Paradoksalnie przerywany sposób hamowania sprawia, że ta zazwyczaj wydłuża się. Po co zatem ABS? Jako że kierujący w każdym momencie ma zapewnioną sterowność, gwałtowne zatrzymanie na śliskiej bądź mokrej nawierzchni staje się bezpieczniejsze. Żeby móc w sposób maksymalny wykorzystać efektywność pracy systemu, kierowcy powinni nauczyć się prawidłowo z niego korzystać. Gdy podczas hamowania prowadzący wyczuje lekkie bicie na pedale hamulca oraz usłyszy charakterystyczny dźwięk, pod żadnym pozorem nie powinien nerwowo reagować. Objawy świadczą o działaniu systemu, a nie awarii hamulców! 

ABS podobnie jak każde inne urządzenie zamontowane na pokładzie auta może ulec awarii. Jego niesprawność nie wpływa jednak w żaden sposób na pracę hamulców. Tym samym kierowca może kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu, gdzie uszkodzenie zostanie usunięte. Najbardziej popularną przyczyną usterki układu antypoślizgowego jest problem z czujnikiem prędkości obrotowej koła. Sonda albo może zostać uszkodzona mechanicznie, albo być zabrudzona. Awaria będzie się objawiać na dwa sposoby. Po pierwsze ABS stanie się zdecydowanie bardziej czuły, a w efekcie włączy się w każdej sytuacji, w której koło nawet na sekundę ulegnie uślizgowi. 

Drugi ze scenariuszy zakłada włączenie trybu awaryjnego. W takim przypadku na tablicy zegarów zacznie się świecić kontrolka informująca o awarii systemu, a ten po prostu przestanie działać. Zakup nowego czujnika nie stanowi nadmiernie dużego kosztu. Urządzenie można kupić już za 70 - 80 złotych. Montaż nowej części jest na tyle prosty, że osoba posiadająca podstawową wiedzę techniczną może go wykonać we własnym zakresie. Naprawy komplikują się wyłącznie w nowoczesnych autach. Obecnie inżynierowie łączą sondy z piastą koła i tarczą hamulcową. To sprawia, że rośnie cena czujnika i robocizny za jego wymianę. 

Awaria ABS? Włączy się tryb awaryjny!

Popularne są także problemy ze złączami elektrycznymi. Zwarcia lub uszkodzenia będą powodować identyczne objawy jak w przypadku awarii czujnika prędkości obrotowej koła, a naprawa nie powinna kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych. Nieco bardziej poważna usterka dotyczy elektrozaworów pompy. W takim przypadku ABS jest systemowo dezaktywowany i nie zostanie uruchomiony do czasu usunięcia uszkodzenia. Poradzenie sobie z niesprawnością wymaga wymiany zaworów. Na ogół wykonanie procedury kosztuje kilkaset złotych. W autoryzowanych stacjach obsługi nie wymienia się elektrozaworów, a całe pompy. 

Czasami ABS może także włączać tryb awaryjny po wyłapaniu awarii występujących w ramach układu hamulcowego. Stanie się tak m.in. w przypadku spadku ciśnienia w układzie w wyniku pojawienia się wycieków płynu hydraulicznego. System nie tylko wyłącza się, ale także informuje kierowcę o problemie poprzez wyświetlanie pomarańczowej kontrolki na tablicy zegarów.

Ceny czujników prędkości obrotowej koła w iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/czujniki,102747.html

Popularne z kategorii Regulacja dynamiki jazdy

Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100002010
21,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień czujnika ABS MAXGEAR 27-0267
20,00 zł
5.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060098
43,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060524
39,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20395
119,00 zł
4.0 (1 ocen)
Pierścień czujnika ABS VEMO V20-92-0001
21,00 zł
0 (0 ocen)
Regulacja dynamiki jazdy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Regulacja dynamiki jazdy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Regulacja dynamiki jazdy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Przeprowadziłem sobie testy -- z ABS i z ODŁĄCZONYM ABS i potwierdził mi ten eksperyment to , że ABS jest bardziej niebezpieczny wtedy gdy JEST , niż w tedy GDY GO NIEMA . Niestety ale należę do tej grupy ludzi , co zanim się dają ogłupić możnym tego świata , to najpierw sam to sobie sprawdzę . A co do błędów w pisowni , no cóż ,jeżeli ktoś niema nic do zaoferowania to czepia się byle czego , byle tylko się czepiać , a to nie jest test ortograficzny , ani stylistyczny .
Rany boskie . 21 wiek i takie błędy w pisowni? trol32 do niczego jesteś ,nie tylko do dyskusji na tym portalu!!!
to czemu muj kolega majoncy auto typu bmw z abeesem ,londuje w rowie abo na drzewie abo na slupie,juz szesc razy tak mial
System ABS jest już standardem w każdym aucie. Zapewnia on bezpieczeństwo na drogach. Nie powinno się go wyłączać w czasie jazdy pod żadnym pozorem bo może to się źle skończyć.
Jak to dobrze wiedzieć szczegółowo o systemie bezpieczeństwa jakim jest ABS. Sporo razy już mi się przydał w tej zimie i jakby nie on to pewnie wylądowałbym w rowie już kilka razy . Jest to na pewno bardzo ważny i potrzebny system w aucie.
Super artykuł, w końcu dokładnie dowiedziałam się jak działa system ABS w moim aucie :)
Jeśli zastanawiasz się czy warto mieć autko z ABSem to popatrz na obrazek w artykule, wszystko na jednej ilustracji :)
Ten drugi obrazek świetnie ilustruje, jak dużym ułatwieniem jest system ABS.
Takie systemy bezpieczeństwa są jak najbardziej potrzebne, ale ludzie często zapominają o MYŚLENIU! Pamiętajmy, że nawet najbardziej zaawansowana technologia może być podatna na awarie a wtedy wszystko w naszych rękach.

Powiązane artykuły

ABS - krótki rys historyczny

ABS - krótki rys historyczny

System antypoślizgowy zastępuje kierowcę podczas hamowania pulsacyjnego. Działanie tego rozwiązania przynosi naprawdę wymierne korzyści. Specjaliści z rynku motoryzacyjnego szacują, że sprawny ABS obniża ryzyko wystąpienia zderzenia kilku aut o 18 procent i wypadnięcia z drogi o 35 procent. Zanim nieco o teorii, przyjrzymy się historii systemu. A jest o czym opowiadać, bowiem dzieje systemu ciągną się już prawie 90 lat!

czytaj więcej >
ABS – co to znaczy?

ABS – co to znaczy?

W sieci krąży błędne przekonanie, że głównym zadaniem systemu ABS jest skrócenie drogi hamowania. Nic z tych rzeczy. ABS został stworzony po to, by w trakcie tego manewru łatwiej było utrzymać kierunek jazdy. ESP to niejako rozwinięcie ABS-u, bo pomaga podczas pokonywania zakrętów, ale dziś nie o tym...

czytaj więcej >
ESP - Electronic Stability Program

ESP - Electronic Stability Program

Każdy, nawet doświadczony kierowca popełnia błędy. Niestety, pomyłki za kierownicą potrafią być opłakane w skutkach, a ponadto bardzo kosztowne. Na szczęście producenci samochodów stale pracują nad zapewnieniem podróżującym możliwie jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Opracowano m.in. rozwiązanie, które pomaga wyjść cało z opresji i pozwala wyeliminować zjawisko utraty panowania nad samochodem.

czytaj więcej >
Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera?

Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera? Czego warto w tym celu użyć?

Jak każdy inny element w pojeździe, czujnik ABS również może ulec awarii. Zwykle, gdy do tego dochodzi, na desce rozdzielczej zapala się odpowiednia kontrolka. Zwykle też pojawienie się tej kontrolki prowadzi nas do warsztatu, gdzie z użyciem komputera diagnostycznego mechanik sprawdza, co nawaliło. Co jednak, jeśli nie mamy dostępu do komputera? W jaki sposób możemy samodzielnie zdiagnozować czujnik ABS bez tego typu sprzętu? Na szczęście i na to są sposoby.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze