Czego dowiecie się z oznaczeń na tylnych i przednich lampach samochodowych? O czym mówią zakodowane w nich informacje?
Choć niektórych wciąż może to zaskakiwać, to jednak reflektory i lampy wszystkich pojazdów samochodowych muszą spełniać ściśle określone i zapisane w prawie warunki techniczne. Oznacza to, że nie ma tu miejsca na dowolność i swobodne ulepszanie układu oświetlenia samochodowego. Jakiekolwiek prace w tym obszarze muszą uwzględniać zalecenia producenta w sposób ścisły, bez swobodnej interpretacji.
Jaką rolę pełnią oznaczenia reflektorów i lamp samochodowych?
Szczegółowe wytyczne odnoszące się do warunków technicznych reflektorów, lamp oraz samych źródeł światła, umieszczane są przez producentów na samej obudowie lampy (np. wytłaczane na szybie) lub też na etykiecie znajdującej się gdzieś w widocznym miejscu. Widnieją tam w formie specjalnych oznaczeń, na które składa się ciąg liczb, cyfr i innych znaków. Każde z takich oznaczeń niesie ze sobą inną informację o:
- homologacji – de facto chodzi tu o dopuszczenie do użytkowania potwierdzające zgodność z regulaminem Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych;
- zastosowaniu reflektorów – oznaczenia dotyczące wyłącznie samych reflektorów;
- zastosowaniu pozostałych lamp samochodowych.
Oznaczenia te każdy z Was może rozszyfrować samodzielnie, pod warunkiem, że dysponuje odpowiednim kluczem. Co to za klucz?
Jak odczytywać oznaczenia lamp i reflektorów dotyczące homologacji?
Jeśli dany reflektor spełnia wymogi bezpieczeństwa budowy i eksploatacji urządzeń dopuszczanych przez wspomnianą już Europejską Komisję Gospodarczą, otrzymuje on homologację w postaci kodu składającego się z dużej litery „E” oraz z liczby wskazującej na kraj, w którym reflektor ten został dopuszczony zgodnie z normą ECE. Dokładny klucz, według którego będziecie mogli szybko określić homologację każdego reflektora, wygląda następująco:
Symbol | Miejsce dopuszczenia | Symbol | Miejsce dopuszczenia | Symbol | Miejsce dopuszczenia |
E1 | Niemcy | E21 | Portugalia | E43 | Japonia |
E2 | Francja | E22 | Rosja | E45 | Australia |
E3 | Włochy | E23 | Grecja | E46 | Ukraina |
E4 | Holandia | E24 | Irlandia | E47 | RPA |
E5 | Szwecja | E25 | Chorwacja | E48 | Nowa Zelandia |
E6 | Belgia | E26 | Słowenia | E49 | Cypr |
E7 | Węgry | E27 | Słowacja | E50 | Malta |
E8 | Czechy | E28 | Białoruś | E51 | Korea Południowa |
E9 | Hiszpania | E29 | Estonia | E52 | Malezja |
E10 | Serbia | E30 | Mołdawia | E53 | Tajlandia |
E11 | Wielka Brytania | E31 | Bośnia i Hercegowina | E54 | Albania |
E12 | Austria | E32 | Łotwa | E56 | Czarnogóra |
E13 | Luksemburg | 34 | Bułgaria | E57 | San Marino |
E14 | Szwajcaria | E35 | Kazachstan | E58 | Tunezja |
E16 | Norwegia | E36 | Litwa | E60 | Gruzja |
E17 | Finlandia | E37 | Turcja | E62 | Egipt |
E18 | Dania | E38 | Azerbejdżan | ||
E19 | Rumunia | E39 | Macedonia Północna | ||
E20 | Polska | E42 | UE |
Źródło: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/
Oczywiście, miejsce dopuszczenia w danym kraju nie oznacza, że homologacja obowiązuje jedynie na jego terenie. Oznaczenie „E” mówi nam, że lampa lub reflektor mogą być używane na terenie całej UE.
Jak odczytywać oznaczenia reflektorów samochodowych dotyczące ich przeznaczenia?
Jeśli chodzi o oznaczenia samych reflektorów, z których możecie się dowiedzieć, w jaki sposób mogą być one używane, to klucz do ich rozszyfrowania przedstawia się, jak poniżej:
Oznaczenie | Rodzaj światła | Uwagi |
A | Pozycyjne | |
B | Przeciwmgłowe przednie | |
C | Mijania | Stary typ reflektorów z żarówkami konwencjonalnymi np. R2 |
R | Drogowe | |
CR | Mijania i Drogowe | |
C/R | Mijania lub Drogowe | |
HC | Halogenowe Mijania | |
HR | Halogenowe Drogowe | |
HCR | Halogenowe Mijania i Drogowe | Reflektor z osobnymi żarówkami świateł mijania i drogowych. Można je włączyć równocześnie. |
HC/R | Halogenowe Mijania lub Drogowe | Reflektor z żarówkami dwuwłóknowymi. Włączony może być tylko jeden typ światła. |
DC | Ksenonowe Mijania | Światła drogowe uzyskuje się z wykorzystaniem żarówek halogenowych. |
DR | Ksenonowe Drogowe | |
DC/R | Ksenonowe Mijania lub Drogowe | tzw. biksenonowe. Zmianę światła uzyskuje się poprzez przestawienie elementu w układzie optycznym reflektora. |
RL | Do jazdy dziennej | |
X | Advanced Frontlighting System | Adaptacyjne światła mijania |
K | Doświetlające zakręty | |
Strzałka w lewo | Ruch lewostronny | Strzałka powinna być umieszczona nad oznaczeniem światła |
Strzałka w prawi i lewo | Ruch lewostronny lub prawostronny | jw. |
Strzałka w prawo lub brak strzałki | Ruch prawostronny |
Źródła: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/ oraz https://www.forumsamochodowe.pl/co-nam-mowia-oznaczenia-reflektorow-przednich-i-tylnych-lamp-vt103818.htm
Obecność ukośnika „/” w oznaczeniu należy rozumieć jako informację, że wskazane światła nie mogą świecić wspólnie.
Jak odczytywać oznaczenia innych lamp samochodowych dotyczące ich przeznaczenia?
W przypadku pozostałych świateł samochodowych, widniejące na nich oznaczenia należy rozumieć w następujący sposób:
Oznaczenie | Światło |
A | Postojowe |
AR | Cofania |
B | Przednie przeciwmgłowe |
IA | Odblaskowe |
R | Pozycyjne tylne |
RL | Do jazdy dziennej |
L | Podświetlenie tablicy rejestracyjnej |
S1, S2, S3 | Hamowania/Stop |
SM1, SM2 | Obrysowe boczne |
1, 1a, 1b | Kierunkowskazy przednie |
2a, 2b | Kierunkowskazy tylne |
F | Przeciwmgłowe tylne |
5, 6 | Kierunkowskazy boczne |
Strzałka w prawo | Prawa strona montażu |
Strzałka w lewo | Lewa strona montażu |
Strzałka w obie strony | Montaż obustronny |
Źródła: http://www.auto-wiedza.pl/oznaczenia-reflektorow-i-lamp-samochodowych/ oraz https://www.forumsamochodowe.pl/co-nam-mowia-oznaczenia-reflektorow-przednich-i-tylnych-lamp-vt103818.htm
Na lampach i reflektorach samochodowych możecie również odnaleźć (choć nie zawsze) zakodowane informacje lub symbole przedstawiające logo producenta, oznaczenie materiału, z jakiego wykonano klosz oraz rodzaj źródła światła, jakie powinno być dla danej lampy zastosowane.
Leszek
ziom
surecc
Hubert Pytel
Tymek
Michał