Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik położenia wałka rozrządu, czyli CMP w informacyjnej pigułce

Zapewne zdecydowana większość kierowców słyszała o wałku rozrządu. Jako kluczowy element każdej jednostki napędowej, stanowi jedną z głównych sił napędowych pojazdu, która wprawia w ruch zawory jednostki napędowej, powodując, że samochód w ogóle rusza z miejsca. W momencie, gdy te elementy silnika nie działają tak, jak powinny, wówczas mamy problem, a poinformuje nas o tym czujnik położenia wałka rozrządu (CMP).

Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) - jak sprawdzić objawy awarii? Kup u nas nawet 40% taniej

Czujnik CMP to jeden z licznych elementów elektrycznych samochodu, który wiele osób myli z czujnikiem położenia wału korbowego. Istnieją jednak spore różnice pomiędzy oboma elementami, wynikające głównie z pełnionych przez nich funkcji w samochodzie.

Wał korbowy

Wał korbowy to część czterosuwowego cyklu jednostki napędowej – kompresja, moc, wlot, wydech, którego zadaniem jest przekształcenie energii liniowej lub posuwisto-zwrotnej, powstającej na skutek ruchu tłoka, w energię obrotową przekazywaną na koła samochodu. W silniku tłok jest zamocowany do wału korbowego poniżej cylindrów za pomocą korbowodu oraz koła zamachowego. Praca jednostki napędowej napędza tłok do przodu, który obraca korbą, a ta z kolei porusza kołami auta.

Wałek rozrządu

Wałek rozrządu w jednostce napędowej sprawia, że paliwo oraz powietrze dostają się do cylindra w odpowiednim momencie, a następnie otwiera zawór wydechowy w celu wydalenia produktów procesu spalania na zewnątrz. Podczas pracy wałka rozrządu liczy się przede wszystkim odpowiedni timing. Zawór wlotowy powinien się otworzyć w momencie, gdy tłok znajduje się w górnej środkowej części, natomiast zawór wylotowy musi zapewnić odpowiednie odpowietrzanie, gdy tłok jest wypełniony spalonym ładunkiem. Krzywka we współpracy z korbą ma za zadanie jednocześnie się obracać, aby popychać i otwierać zawory podczas ruchu tłoków.

Czujnik położenia wałka rozrządu i jego funkcje

Wracając do czujnika położenia wałka rozrządu, jest on odpowiedzialny za przekazywanie informacji do sterownika silnika o aktualnej pozycji wałka rozrządu. Dzięki niemu komputer pokładowy samochodu otrzymuje sygnał, czy jednostka napędowa auta jest aktualnie uruchomiona czy też znajduje się w stanie spoczynku. Na podstawie otrzymanych danych komputer sterujący pracą silnika może odpowiednio optymalizować oraz regulować ilość oraz czas dostarczania paliwa, a także uaktywnia świece zapłonowe w jednostkach benzynowych. W przypadku silników o zapłonie iskrowym czujnik położenia wałka rozrządu pomaga również zminimalizować problem związany z tzw. zjawiskiem spalania stukowego.  

Problemy z czujnikiem

Czujnik CMP ma to do siebie, że w przypadku awarii lub uszkodzenia nie podlega on jakiejkolwiek naprawie i nie nadaje się w żaden sposób do ponownego użycia. Niestety, problemy z tymi sensorami nie należą do rzadkości. Zazwyczaj przyczyną wszelkich kłopotów z tym związanych są uszkodzenia mechaniczne czujnika lub też koła sygnałowego, a także pojawienie się zwarcia wewnętrznego. Jeśli dojdzie do uszkodzenia czujnika CMP, wówczas:

  • zapali się lampa silnika w komputerze pokładowym,
  • pojawią się problemy z zapłonem,
  • samochód zacznie szarpać podczas jazdy,
  • pojawi się gaśnięcie jednostki napędowej podczas jazdy,
  • samochód zacznie słabiej przyspieszać,
  • dojdzie do zablokowania skrzyni biegów,
  • nastąpi wtrysk większej ilości paliwa niż jest to konieczne,
  • zwiększy się zużycie paliwa.

Nieprawidłowo działający czujnik położenia wałka rozrządu wysyła błędne lub zniekształcone dane do komputera jednostki napędowej, w wyniku czego dochodzi do niektórych lub wszystkich problemów wymienionych powyżej. Całkowite wyłączenie się czujnika spowoduje, że silnik nie będzie miał zielonego pojęcia o tym czy korbowód lub krzywka w ogóle działają. Jeśli komputer nie dostanie informacji o tym, że wtryskiwacze potrzebują paliwa, wówczas po prostu go nie dostaną, a cały czteroetapowy cykl nie nastąpi. Silnik pozbawiony dostępu do paliwa, bez mocy i pracy mechanicznej najnormalniej w świecie się wyłączy, gdzieś w trasie.

Popularne z kategorii Osprzęt elektryczny silnika

Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
330,00 zł
4.8 (45 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego FEBI BILSTEIN 32510
28,00 zł
5.0 (5 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego HELLA 6PT 009 309-331
38,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
198,00 zł
4.8 (45 ocen)
Sonda lambda NTY ESL-RE-001
95,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda DENSO DOX-0119
129,00 zł
4.6 (16 ocen)
Osprzęt elektryczny silnika w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Osprzęt elektryczny silnika pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Osprzęt elektryczny silnika
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Mechanik stwierdził po podłączeniu kompa , błąd czujnika rozrządu czujnika pedała gazu,czujnika przepustnicy Auto odpala dość ciezko szarpie nie ma mocy od czego zacząć naprawę Żeby zminimalizować koszty
Raczej nie chce odpalić.. ale ten kto wymyślił tyle awaryjnej elektroniki w autach..Igra z ludzki życiem.. Moje auto gaśnie w czasie jazdy.. ma niskie obroty po odpaleniu.. Nie znam przyczyny..A "stawką" jest przecież Życie..Moje.. i pasażerów...

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze