
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
10000+ produktów
W nowoczesny konstrukcjach samochodów znajduje się wiele mniej lub bardziej złożonych elementów, odpowiadających za prawidłową pracę silnika. Istnieje jeden układ samochodowy, bez którego żadna spalinowa jednostka napędowa nie byłaby w stanie funkcjonować. Mowa tutaj o układzie rozrządu, którego kluczowym elementem jest wałek rozrządu.
Układ rozrządu to integralna część każdego silnika tłokowego, w którym odpowiedzialny jest za dostarczenie ładunku do cylindrów oraz odprowadzanie spalin do kanałów wylotowych. Uszkodzony rozrząd samochodowy unieruchamia pojazd i może być przyczyną kolejnych poważnych usterek układu napędowego auta. Na przestrzeni dziesięcioleci wraz z rozwojem światowej motoryzacji w jednostkach napędowych montowano różnego rodzaju układy rozrządu, jednak zasada ich działania nie różniła się w znaczny sposób. W dzisiejszych silnikach czterosuwowych stosowane są 3 podstawowe rodzaje rozrządu - OHV (Overhead Valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy), OHC (Overhead Camshaft – rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy) oraz DOHC (Double Overhead Camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy).
Wałek rozrządu w samochodzie odpowiedzialny jest za sterowanie prawidłową pracą zaworów, a więc za otwieranie i zamykanie ich w odpowiednim momencie. Jego dodatkową funkcją jest pośredniczenie w smarowaniu silnika, a w niektórych pojazdach może napędzać aparat zapłonowy, pompę paliwa, pompę oleju lub pompę wtryskową. Wałek rozrządu do samochodu stworzony jest ze specjalnych krzywek, których ruch, rozmieszczenie oraz kształt decyduje o czasie otwarcia i zamknięcia danego zaworu. W większości samochodów osobowych, wałek rozrządu stworzony jest z zakończenia przedniego, bez którego niemożliwy byłby napęd wałka oraz koła zębatego, wykorzystywanego do napędu poszczególnych mechanizmów silnika. Często zdarza się, że środek wałka rozrządu jest przewiercany, przez co możliwe jest przedostawanie się oleju silnikowego do smarowania łożysk – zabieg ten wykorzystywany jest często również w celu zredukowania wagi samego wałka.
Wałki rozrządu różnią się pomiędzy sobą konstrukcją w zależności od rodzajów silnika. W silnikach rzędowych najczęściej na jeden cylinder przypadają dwie krzywki, po jednej dla zaworu ssącego i wylotowego. Natomiast w przypadku silników czterosuwowych, oba zawory otwierają się co dwa obroty wałka rozrządu. Współczesne silniki charakteryzują się wspólną lokalizacją wałka rozrządu – najczęściej umieszczony jest on na głowicy silnika, co umożliwia redukcję wielu dodatkowych części, a także obniżenie poziomu hałasu powstałego w wyniku pracy silnika spalinowego.
Największą bolączką rozrządu samochodowe jest zazwyczaj czujnik położenia wałka rozrządu. Awaria tego elementu prowadzi do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej. Dodatkowo moduł sterujący silnika zaczyna wówczas pracować w trybie awaryjnym, natomiast w pamięci komputera pokładowego zapisany zostaje kod błędu, a także zapala się kontrolka Check engine.
Jeżeli interesuje Cię tani wałek rozrządu o najlepszych parametrach technicznych lub sportowy wałek rozrządu do mocnych silników wyczynowych, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych elementów.W iParts.pl znajdziesz wałki rozrządu do wszystkich współczesnych jednostek napędowych. Wszystkie oferowane elementy są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producencką. Zapewniamy najniższe ceny, fachową pomoc w doborze części oraz szybką realizację zamówienia.