Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

ESP - Electronic Stability Program

Każdy, nawet doświadczony kierowca popełnia błędy. Niestety, pomyłki za kierownicą potrafią być opłakane w skutkach, a ponadto bardzo kosztowne. Na szczęście producenci samochodów stale pracują nad zapewnieniem podróżującym możliwie jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Opracowano m.in. rozwiązanie, które pomaga wyjść cało z opresji i pozwala wyeliminować zjawisko utraty panowania nad samochodem.

ESP - Electronic Stability Program

W latach 80. XX wieku ponad połowa wypadków drogowych była spowodowana wypadnięciem samochodu w poślizg. Dlatego producenci samochodów, w tym czołowy Mercedes-Benz, mający największe zasługi na polu poprawy bezpieczeństwa jazdy, pod koniec lat 80. zaczęli prowadzić prace nad systemem elektronicznym, który miałby wspomagać kierowcę w opanowaniu auta podczas awaryjnej sytuacji na drodze. System nazwano ESP, czyli Electronic Stability Program.

Jak działa ESP?

ESP to rozbudowany elektroniczny system, w którego skład wchodzą m.in. kontrola trakcji i poślizgu. System działa na stosunkowo prostej zasadzie. Układ, który jest de facto rozszerzeniem systemu ABS, kontroluje, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez kierowcę. Gdy system wykryje sprzeczne wartości, ograniczy moment obrotowy silnika, a jeżeli to nie wystarczy, to dodatkowo przyhamuje poszczególne koła, by ustawić auto na właściwym torze jazdy. System ESP okazuje się niezwykle pomocny w przypadku śliskiej nawierzchni, a także podczas omijania przeszkód z dużą prędkością. Warto uczulić się jednak na to, że przy zdecydowanie nadmiernej prędkości, nawet ESP okaże się nieskuteczny, dlatego podczas jazdy należy zawsze zachować zdrowy rozsądek.

Odmienne nazewnictwo

Trzeba mieć na uwadze, że w niektórych samochodach nazwy systemu mogą się od siebie nieco różnić. Przy ESP pozostały między innym takie marki jak: współtwórca układu Mercedes-Benz, Opel, Audi, Bentley, Bugatti, Seat, Skoda, Chrysler, Smart, Citroen, Dodge, Volkswagen, Jeep, Lamborghini. Peugeot, Suzuki i Renault. W niektórych przypadkach można spotkać także z podwójnym nazewnictwem, w zależności od modelu, jak ma to miejsce w przypadku Fiata - Electronic Stability Program (ESP), a także Vehicle Dynamic Control (VDC), Forda - AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC); Interactive Vehicle Dynamics (IVD); Electronic Stability Program (ESP); Dynamic Stability Control (DSC) (tylko Australia), marki Hundai - Electronic Stability Program (ESP), Electronic Stability Control (ESC); Vehicle Stability Assist (VSA) i Kia - Electronic Stability Control (ESC); Electronic Stability Program (ESP). Z kolei pozostali producenci samochodów używają następujących nazw dla ESP:

Producent samochodów Nazwa programu
Acura Vehicle Stability Assist (VSA)
Alfa Romeo Vehicle Dynamic Control (VDC)
BMW  Dynamic Stability Control (DSC)
Ferrari Controllo Stabilità (CST)
Honda Vehicle Stability Assist (VSA)
Infiniti Vehicle Dynamic Control (VDC)
Jaguar Dynamic Stability Control (DSC)
Land Rover Dynamic Stability Control (DSC)
Mazda Dynamic Stability Control (DSC)
Nissan Vehicle Dynamic Control (VDC)
Porsche Porsche Stability Management (PSM)
Volvo  Dynamic Stability and Traction Control (DSTC)

System ESP obowiązkiem

Od listopada 2014 nowo rejestrowane samochody w krajach Unii Europejskiej muszą obowiązkowo posiadać elektroniczny system stabilizacji, który będzie zapobiegał poślizgom. Początkowo obowiązek dotyczył aut osobowych i niewielkich samochodów dostawczych o masie całkowitej do max. 3.5 tony. Pozostałe pojazdy zostały objęte tym wymogiem rok później. Nie da się ukryć, że razem z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi, system ESP stanowi jeden z najważniejszych układów bezpieczeństwa w samochodzie. Nie wierzycie? Wyobraźnie sobie, że niezależne badania wykazują, że system ESP mógłby zapobiec nawet 80 proc. wypadków, które nastąpiły na skutek poślizgu.

Popularne z kategorii Regulacja dynamiki jazdy

Pierścień czujnika ABS MAXGEAR 27-0267
20,00 zł
5.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20395
118,00 zł
4.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060098
45,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060524
46,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20384
111,00 zł
4.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100001010
25,00 zł
0 (0 ocen)
Regulacja dynamiki jazdy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Regulacja dynamiki jazdy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Regulacja dynamiki jazdy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Bardzo dobrze, że ESP jest obowiązkowe w każdym samochodzie. Ilość wypadków z pewnością się zmniejszyła po wprowadzeniu tego obowiązku. Raz wyłączyłem ESP aby sprawdzić jaka jest różnica i nie polecam.
System ESp razem z ASR to bardzo dobre i ważne systemy bezpieczeństwa. Już na nie jednym poślizgu ESP mi pomógł. Dobrze, że go mam. Nie wyłączajcie tego systemu w swoich samochodach. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Każde auta mają inne oznaczenia tego trybu "ESP", ale przeważnie we wszystkich to ten sam system.
Byle ktoś nie "wyczaił", bo mandacik może być duży :D
Fajnie, że jest możliwość wyłączenia tego systemu. Nie ma to jak w zimie na parkingu "poczuć wolność" wyłączając ESP :D
W Seatach to się chyba nazywa TCS, ale 100% pewności nie mam.
Miałem okazję przekonać się o tym, że ESP to duże ułatwienie. Swego czasu w zimie miałem wyłączony system przez przypadek i jazda skończyła się w rowie, wyniosło mnie z zakrętu i nie było szans na ratunek.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze