Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Ile oleju do skrzyni biegów?

Temat optymalnej ilości oleju przekładniowego, choć z pozoru prosty, czasem przyprawia o ból głowy tych, którzy są świadomi jego znaczenia. A wszystko przez to, że zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża ilość tego płynu w skrzyni biegów może skończyć się dla przekładni naprawdę fatalnie. Jaka jest więc ta optymalna ilość? Co warto wiedzieć, aby uchronić się przed naprawdę kosztownymi naprawami?

Ile oleju do skrzyni biegów? Dobór jakości i ilości oleju przekładniowego to podstawa długiego życia całego mechanizmu

Najważniejsze informacje

Olej przekładniowy stanowi warunek płynnej pracy, smarowania i ochrony skrzyni biegów, a jego niewłaściwa ilość może prowadzić do przegrzewania, pienienia się, wycieków czy nawet zatarcia przekładni. Ważne jest, aby przy wyborze nowego oleju zawsze kierować się zaleceniami producenta samochodu z instrukcji obsługi, zwracając uwagę na normy OEM, klasę lepkości (np. 75W-90), specyfikacje jakościowe oraz podaną w niej ilość. Zaleca się również wybór sprawdzonych producentów i dostawców, dzięki którym jesteśmy w stanie zapewnić długie i bezproblemowe życie każdej przekładni.

Precyzja pomiaru ilości oleju w skrzyni biegów. Dlaczego każdy mililitr ma tu znaczenie?

Na początek warto uświadomić sobie, że olej w skrzyni biegów to coś więcej niż tylko zwykły środek smarny. Olej przekładniowy nie tylko smaruje, ale również:

  • chłodzi,
  • przenosi moc (zwłaszcza w automatach),
  • chroni wszystkie precyzyjne mechanizmy przed zużyciem.

Na ogół kierowcy mocno pilnują tego, aby w ich silniku krążyła odpowiednia ilość oleju. Wiedzą bowiem, że jego nadmiar lub niedostatek może prowadzić do katastrofy. W przypadku skrzyni biegów jest podobnie. Dlatego:

  • za mało oleju w skrzyni biegów – w takiej sytuacji elementy przekładni nie są wystarczająco smarowane, zaczynają się przegrzewać, tarcie rośnie, a zużycie przyspiesza. Powstaje realne ryzyko zatarcia;
  • za dużo oleju w skrzyni biegów – wówczas nadmiar płynu, zwłaszcza w skrzyniach automatycznych, może prowadzić do wzrostu ciśnienia i do pienienia się oleju. A spieniony olej traci swoje właściwości smarne i hydrauliczne. Biegi zaczynają szarpać, ślizgać się, a w najgorszym wypadku nadmierne ciśnienie uszkadza uszczelnienia, powodując wycieki.

W przypadku ilości oleju przekładniowego – mówi Piotra Żaczek, ekspert iParts.pl – diabeł tkwi nie w szczegółach, ale właśnie w mililitrach. Precyzja w odmierzaniu ilości jest tu kluczowa, bo inaczej zamiast płynnej jazdy, będziecie mieli drogi problem.

Polecamy wysokiej jakości i w dobrej cenie
oleje do skrzyń biegów
Sklep iParts.pl zaprasza

Ile oleju do manualnej skrzyni biegów? Ile wlewać i jak sprawdzać jego ilość?

W skrzyniach manualnych sprawa jest zazwyczaj dosyć prosta. Typowe ilości oleju, jakie wlewamy do tego typu przekładni, wahają się pomiędzy 1,5 a 3 litrami. Konkretna objętość zależy tu od modelu auta i samej skrzyni biegów. Pamiętajcie więc, aby zawsze, ale to zawsze, sprawdzić przed wymianą oleju przekładniowego, ile konkretnie tego płynu zaleca w instrukcji obsługi samochodu jego producent. Tam znajdziecie dokładną odpowiedź.

A jak sprawdzić poziom oleju w manualnej skrzyni biegów? W większości ręcznych przekładni znajdziecie korek kontrolny/wlewowy. Olej przekładniowy powinien znajdować się na poziomie dolnej krawędzi tego otworu. Wystarczy więc odkręcić ten korek, a jeśli olej zaczyna delikatnie wyciekać, to znaczy, że jest go wystarczająco dużo. Jeśli nie, zapewne trzeba go będzie dolać.

Pamiętajcie również, aby sprawdzać poziom oleju w skrzyni biegów na płaskim podłożu i po ostygnięciu silnika. Ciepły olej zawsze zwiększa swoją objętość, więc i pomiar na rozgrzanej skrzyni będzie mylący.

Ile oleju do skrzy biegów automatycznej? W tym przypadku z ustaleniem ilości jest nieco więcej zachodu

Automatyczne skrzynie biegów to wyższa szkoła jazdy – tak samo, gdy idzie o ich konstrukcyjne skomplikowanie, jak i o poziom oleju przekładniowego. W ich przypadku ilości środka smarnego są znacznie większe i zazwyczaj mieszczą się w przedziale od 4 do nawet 10-12 litrów! Oczywiście, ta górna granica wchodzi w grę jedynie przy wymianie dynamicznej, czyli pełnej i wymuszonej przy pomocy odpowiedniego urządzenia.

Jaka jest ta kluczowa różnica w pomiarze poziomu oleju w automacie, w stosunku do manuala? Z całą pewnością pomiar ten jest bardziej skomplikowany. Często wymaga specyficznej temperatury oleju i pracującego silnika, a przeprowadzić go można:

  • z bagnetem – jeśli Wasza przekładnia automatyczna posiada w ogóle bagnet (coraz rzadziej spotykane jest to w nowszych autach), to zazwyczaj poziom oleju trzeba sprawdzić na rozgrzanym, pracującym silniku, po przełączeniu dźwigni przez wszystkie biegi (P, R, N, D, L/S), a następnie ustawieniu jej w pozycji P lub N. Zazwyczaj na bagnecie są też dwie kreski lub oznaczenia „HOT” i „COLD”, odpowiadające warunkom sprawdzania poziomu oleju;
  • bez bagnetu – w wielu nowoczesnych automatach klasycznego bagnetu po prostu już nie ma. Poziom oleju w skrzyni biegów sprawdza się wówczas poprzez specjalny otwór przelewowy albo, co staje się normą, za pomocą specjalistycznego sprzętu diagnostycznego (czyli komputera). Taka operacja to zadanie dla warsztatu, ponieważ wymaga precyzji i dokładnej znajomości procedur producenta.

Pamiętajcie też o różnicy pomiędzy wymianą statyczną a dynamiczną. Przy statycznej (grawitacyjnemu spuszczeniu oleju przez korek) wymieniacie tylko część płynu, bo reszta zostaje w konwerterze. Przy dynamicznej, specjalne urządzenie przepłukuje całą skrzynię, wymieniając niemal 100% olej przekładniowego. Od doboru metody zależy więc, ile litrów oleju do Waszej skrzyni biegów faktycznie będziecie potrzebować.

Jeśli czeka Was taka wymiana, zachęcamy do odwiedzenia naszego sklepu motoryzacyjnego iParts.pl, w którego ofercie znajdziecie oleje do skrzyń biegów spełniające najsurowsze normy producentów. U nas nie ma mowy o podróbkach, więc możecie być pewni, że Wasza skrzynia biegów dostanie dokładnie to, czego potrzebuje. Regularna kontrola poziomu i jakości oleju to inwestycja w długie i bezproblemowe życie Waszej przekładni.

Ile oleju wlać do skrzyni biegów?

FAQ

Czy niewłaściwa ilość oleju w skrzyni biegów może wpłynąć na zużycie paliwa?

Tak, zdecydowanie. Zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża ilość oleju w skrzyni biegów może zwiększyć opory wewnętrzne w przekładni. To z kolei sprawia, że silnik musi pracować ciężej przy przenoszeniu mocy, co bezpośrednio przekłada się na wyższe zużycie paliwa. Optymalny poziom oleju zapewnia minimalne tarcie i maksymalną efektywność.

Czy kolor oleju przekładniowego może świadczyć o jego zużyciu?

Tak, kolor oleju przekładniowego może być wskaźnikiem jego stanu, choć nie jest jedynym kryterium. Olej świeży jest zazwyczaj klarowny, często o bursztynowej, czerwonej (ATF) lub żółtej barwie. Z czasem, w wyniku pracy i wysokich temperatur, może ciemnieć, stawać się mętny, a nawet czarny. Zmiana koloru na bardzo ciemny, brązowy lub czarny, często z wyczuwalnym zapachem spalenizny, zwykle świadczy o jego degradacji i konieczności wymiany.

Czy to prawda, że w niektórych autach skrzynie biegów mają osobne układy chłodzenia oleju?

Tak, to prawda! W wielu sportowych samochodach, a także w pojazdach użytkowych pracujących pod dużym obciążeniem (np. ciężarówki, autobusy), skrzynie biegów (szczególnie automatyczne) są wyposażone w dedykowane chłodnice oleju. Ma to na celu utrzymanie optymalnej temperatury płynu nawet w ekstremalnych warunkach pracy, co zapobiega jego przegrzewaniu, degradacji i chroni skrzynię przed uszkodzeniem. Rozwiązanie to pokazuje, jak ważną rolę odgrywa temperatura w żywotności oleju przekładniowego.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
760,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
77,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER AUTOTEILE 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
6,00 zł
0 (0 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Skrzynia biegów Audi S-tronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Skrzynia biegów Audi S-tronic. Co warto wiedzieć o jej naprawie i kosztach eksploatacji?

Nawet najnowocześniejsze konstrukcje mogą okazać się nietrafionym wyborem, jeśli okażą się podatne na awarie, a przy tym drogie w utrzymaniu. Czy dokładnie tak stało się z supernowoczesnymi skrzyniami biegów S-tronic montowanymi w modelach Audi?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Durashift - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Jaką konstrukcją jest amerykańska skrzynia biegów Durashift? Z jakimi opiniami na jej temat można się spotkać?

Krążące po Polsce opinie na temat samochodów marki Ford tradycyjnie nie są zbyt pochlebne. Potwierdza je nawet jedno dość niewybredne powiedzenie. Ale czy to samo tyczy się także półautomatycznych skrzyń biegów tego producenta? Może te są jednak coś warte?

czytaj więcej >
Kontrolka Shift w aucie. Co oznacza? Czy warto "słuchać" wskaźnika GSI zmiany biegu?

Co oznacza kontrolka Shift w aucie? Czy warto zwracać uwagę na wskaźnik zmiany biegu?

Spotkaliście się kiedyś z sytuacją, w której próbowaliście komuś ułatwić życie, lecz ten ktoś najzwyczajniej to ignorował? Producenci aut wyposażający swoje modele we wskaźniki zmiany biegu, czyli popularne kontrolki „Shift”, spotykają się z tym bez przerwy. Dlaczego?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Mercedes Autotronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Skrzynia biegów Mercedes Autotronic. Co wpływa na koszty jej eksploatacji? Czy naprawa tej przekładni jest bardzo wymagająca?

W samochodach Mercedes klasy A i B znajdujemy skrzynię biegów o handlowej nazwie Autotronic. Skrzynia ta bywa często wymieniana w gronie najbardziej awaryjnych przekładni, na jakie można trafić. Czy słusznie? Jakiego typu są to awarie i jak można im zapobiegać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze