Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak dolewać płyn chłodniczy, a jak spuszczać?

Bez odpowiedniego płynu cały układ chłodzenia jest zwyczajnie bezużyteczny. Płyn ten powinien być właściwie dobrany i krążyć w układzie we właściwej ilości. Aby jednak płyn ten krążył zawsze we właściwej ilości, czasem trzeba go po prostu uzupełnić lub wręcz całkowicie wymienić. W jaki sposób? Gdzie wlewać płyn chłodniczy i którędy należy go spuszczać z układu? Zobaczcie, jak wygląda to w praktyce.

Jak dolewać płyn chłodniczy do samochodu? Jak spuszczać chłodziwo z układu zgodnie ze sztuką?

Najważniejsze informacje

Płyn chłodniczy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a jego poziom należy kontrolować na zimnym silniku w zbiorniczku wyrównawczym. Dolewać należy tylko płyn zgodny ze specyfikacją producenta, nigdy nie mieszając różnych typów. Spuszczanie płynu, konieczne przy regularnej wymianie (co 2-5 lat) lub naprawach układu chłodzenia, wymaga zimnego silnika, rękawic, okularów ochronnych i pojemnika na toksyczny płyn, który należy utylizować w odpowiednim punkcie zbiórki. Korki spustowe znajdują się zazwyczaj na dole chłodnicy lub bloku silnika. Stałe ubytki płynu są sygnałem wycieku i wymagają diagnostyki, a niedokładne odpowietrzanie układu po napełnieniu może prowadzić do przegrzania.

Uzupełnianie płynu do chłodnic. Prosta czynność, którą warto wykonywać z głową

Zacznijmy od dolewania płynu chłodniczego, ponieważ to tę właśnie czynność kierowcy wykonują najczęściej. Jeśli o dolewanie chodzi, pamiętajcie o żelaznej zasadzie bezpieczeństwa, która mówi, że zawsze robimy to na zimnym silniku i na płaskim podłożu. Nigdy, przenigdy nie otwierajcie korka zbiorniczka wyrównawczego na gorącym silniku! To prosta droga do poparzeń. Gdy układ jest rozgrzany, wzrasta w nim ciśnienie płynu, ale i powietrza. Nagłe przerwanie tego układu (odkręcenie korka) skutkować może istnym gejzerem wrzątku.

Mając już wystudzony układ, odszukajcie najpierw zbiorniczek wyrównawczy – przezroczysty pojemnik w komorze silnika z oznaczeniami „MIN” i „MAX”. Waszym celem powinno być utrzymanie poziomu płynu pomiędzy tymi dwoma kreskami. Jaki płyn chłodniczy możecie tam dolać? Tylko i wyłącznie taki, który zgodny jest ze specyfikacją producenta Waszego auta. Pamiętajcie przy tym, że sam kolor to nie wszystko. Nigdy nie mieszajcie ze sobą dwóch różnych typów płynu do chłodnic. Coś podobnego może się skończyć katastrofą chemiczną w układzie, osadami i utratą właściwości ochronnych. Świeży płyn dolewajcie powoli, aby uniknąć zapowietrzenia układu.

Zainteresowaliśmy Cię? Sprawdź
płyny do chłodnic w ofercie iParts.pl
Sklep iParts.pl zaprasza

Spuszczanie płynu chłodniczego. Łatwe, ale wymagające przygotowania

Znacznie bardziej wymagającą operacją od prostego dolewania płynu chłodniczego do zbiorniczka jest jego całkowita wymiana. Bardziej wymagającą, ale nadal jak najbardziej możliwą do wykonania w domowym garażu czy nawet pod blokiem, oczywiście pod warunkiem, że będziecie do niej odpowiednio przygotowani. Jak wygląda to odpowiednie przygotowanie?

Zacznijmy od przypomnienia kluczowej dla Waszego bezpieczeństwa przestrogi i zalecenia, aby wszelkie prace przy układzie chłodzenia (również i spuszczenie płynu chłodniczego) przeprowadzać zawsze na zimnym silniku. Co poza tym? Jak jeszcze możecie się zabezpieczyć? Załóżcie rękawice i okulary ochronne, a także przygotujcie duży pojemnik na zużyty płyn. Pamiętajcie, że jest on toksyczny i nie wolno Wam go wylewać do kanalizacji czy na ziemię!

Gdzie znajdziecie korek spustowy układu chłodzenia? Najczęściej na dole chłodnicy lub na bloku silnika. Czasem trzeba będzie zdemontować jakieś osłony, żeby się do niego dostać. Cała procedura spuszczania płynu do chłodnic krok po kroku przedstawia się następująco:

Krok 1. Otwieramy korek zbiorniczka wyrównawczego.

Krok 2. Podstawiamy pojemnik pod korek spustowy.

Krok 3. Odkręcamy korek spustowy i pozwalamy płynowi swobodnie spłynąć do pojemnika.

Krok 4. Po spuszczeniu starego płynu, przepłukujemy układ, żeby usunąć resztki zanieczyszczeń. W tym celu warto użyć jednego z dostępnych na iParts.pl odkamieniaczy, które usuwają wszelkie złogi mineralne z przewodów. W przypadku nowych aut czasem wystarczy przepłukać układ czysta wodą deminerelizowaną. Płukanie to polega na przepuszczeniu wody przez układ kilkukrotnie, aż ta będzie czysta.

Krok 5. Zakręcamy korek spustowy.

Krok 6. Napełniamy układ nowym płynem. Napełnianie należy przeprowadzać powoli, aby uniknąć zapowietrzenia.

Po napełnieniu, uruchomcie silnik, pozwólcie mu się rozgrzać do temperatury roboczej (włączając ogrzewanie na maksimum, żeby otworzyć mały obieg), a następnie wyłączcie i poczekajcie, aż ostygnie. Sprawdźcie poziom płynu i ewentualnie dolejcie.

Oczywiście, nowy płyn chłodniczy, tak samo jak wodę demineralizowaną czy uszczelniacze do chłodnic, znajdziecie dla siebie na iParts.pl.

Jak prawidłwo dolać płyn chłodniczy?

Przyczyny, dla których wymienia się płyn do chłodnic. Kiedy i dlaczego warto to zrobić?

Wiecie już, jak dolewać i spuszczać płyn chłodniczy. A czy wiecie, kiedy i dlaczego w ogóle warto coś takiego robić? Główne powody i okoliczności to:

  • określony przez producenta interwał wymiany – każdy płyn chłodniczy traci swoje właściwości z czasem. Dodatki antykorozyjne przestają działać, a temperatura wrzenia i zamarzania może się zmienić. Producenci aut zazwyczaj zalecają wymianę co 2 do 5 lat, w zależności od typu płynu. Sprawdzicie to w instrukcji;
  • naprawy – jeśli wymieniacie elementy układu chłodzenia (chłodnicę, pompę wody, termostat, nagrzewnicę, a nawet uszczelkę pod głowicą), płyn chłodniczy musi zostać spuszczony. To idealny moment na jego całkowitą wymianę;
  • płukanie układu – jeśli zauważycie, że płyn jest zanieczyszczony, mętny, albo zmieniacie jego typ (np. z niebieskiego na różowy, ale tylko wtedy, gdy producent na to pozwala!), powinniście przepłukać cały układ.

Na koniec mała przestroga – płyn w zamkniętym układzie chłodzenia nie powinien znikać. Stałe, znaczące ubytki zawsze oznaczają problem. Zwykle jest to sygnał, że gdzieś macie wyciek. Może to być drobna nieszczelność węża, uszkodzona chłodnica, a w najgorszym wypadku, niestety, uszkodzona uszczelka pod głowicą. W takiej sytuacji dolewanie chłodziwa to tylko doraźne rozwiązanie, a nie naprawa. Jeśli musicie dolewać dosłownie co chwilę, oznacza to dzwonek alarmowy. Czas na szybką diagnostykę w warsztacie i zapewne również naprawę.

FAQ

Czy po dolaniu płynu chłodniczego od razu można jechać, czy trzeba najpierw odpowietrzyć układ?

Po dolaniu płynu chłodniczego zawsze zaleca się odpowietrzenie układu, nawet jeśli dolewana jest niewielka jego ilość. Powietrze w układzie chłodzenia może tworzyć korki, które blokują przepływ płynu i prowadzą do miejscowego przegrzewania silnika. Procedura odpowietrzania polega na uruchomieniu silnika z otwartym korkiem zbiorniczka wyrównawczego (lub odpowietrznikiem, jeśli jest), włączeniu ogrzewania na maksimum i obserwowaniu poziomu płynu, uzupełniając go w miarę potrzeby, aż znikną pęcherzyki powietrza.

Czy można spuścić płyn chłodniczy, po prostu odkręcając korek na chłodnicy?

Odkręcenie korka na chłodnicy to najczęstszy sposób na spuszczenie płynu, ale nie zawsze wystarczający. W wielu samochodach korek spustowy znajduje się również na bloku silnika, co pozwala na opróżnienie całego układu. Jeśli spuszczasz płyn tylko z chłodnicy, część starego płynu pozostanie w silniku i nagrzewnicy. Dla pełnej wymiany i płukania zaleca się opróżnienie całego układu.

Jakiego typu pompy płynu chłodniczego montowane są w nowoczesnych samochodach?

W coraz większej liczbie nowoczesnych samochodów, zwłaszcza tych z silnikami hybrydowymi, elektrycznymi lub z systemem start-stop, tradycyjne mechaniczne pompy płynu chłodniczego, napędzane paskiem od silnika, są zastępowane przez pompy elektryczne. Pozwala to na precyzyjniejsze sterowanie przepływem płynu, niezależnie od obrotów silnika, co poprawia efektywność chłodzenia i przyczynia się do oszczędności paliwa.

Popularne z kategorii Płyn chłodniczy

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G12PLUS
40,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G12PLUS
10,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy K2 T205C
42,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn do chłodnicy MAXGEAR 36-0076
37,00 zł
5.0 (2 ocen)
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN5G11
38,00 zł
5.0 (4 ocen)
Płyn do chłodnicy MOJE AUTO 61-104
26,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn chłodniczy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Płyn chłodniczy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Płyn chłodniczy
Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Jaki płyn do chłodnicy wybrać?

Jaki płyn do chłodnicy wybrać?

Płyn do chłodnicy jest kluczowy dla pracy całego układu chłodzenia. Jego niedobór lub brak może doprowadzić do przegrzania się, a w konsekwencji do awarii jednostki napędowej. Czym zatem powinni kierować się kierowcy przy wyborze płynu chłodniczego?

czytaj więcej >
FAQ: Płyn chłodniczy - najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami

6 najczęściej zadawanych pytań o płyn chłodniczy. Czy potraficie udzielić na nie prawidłowych odpowiedzi?

Kiedy tylko temperatura powietrza zaczyna gwałtownie rosnąć, rośnie również liczba kierowców mających problemy z układem chłodzenia. Jeśli przez ostatnie lata nie dbali zupełnie o krążący w układzie płyn chłodniczy, to właśnie teraz przyjdzie im za to płacić rachunki. Bywa, że naprawdę wysokie.

czytaj więcej >
Czy płyny do chłodnic można mieszać? Czy kolor płynów ma znaczenie?

Czy płyny do chłodnic można ze sobą mieszać? Jakie znaczenie ma kolor płynów chłodniczych?

Czy można mieszać ze sobą dwa różne płyny chłodnicze? O czym informuje nas kolor takiego płynu? Z czym mieszać koncentrat płynu do chłodnic i dlaczego? Na te i inne pytania naszych klientów postaramy się w tym poradniku odpowiedzieć.

czytaj więcej >
Nadmierna temperatura płynu chłodzącego. Co zrobić? Czy można jechać dalej?

Co zrobić, gdy temperatura płynu chłodzącego rośnie ponad miarę? Czy można jechać dalej, czy też lepiej się zatrzymać?

Silnik spalinowy pracuje najlepiej po osiągnięciu temperatury od 80°C do 95°C. Powyżej tego optimum mogą zacząć się problemy wynikające z nadmiernej temperatury. Jakiego typu problemu? Co może ulec uszkodzeniu na skutek wzrostu temperatury silnika? W jaki sposób każdy kierowca powinien na takie zjawisko zareagować?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze