Jak dolewać płyn chłodniczy, a jak spuszczać?
Bez odpowiedniego płynu cały układ chłodzenia jest zwyczajnie bezużyteczny. Płyn ten powinien być właściwie dobrany i krążyć w układzie we właściwej ilości. Aby jednak płyn ten krążył zawsze we właściwej ilości, czasem trzeba go po prostu uzupełnić lub wręcz całkowicie wymienić. W jaki sposób? Gdzie wlewać płyn chłodniczy i którędy należy go spuszczać z układu? Zobaczcie, jak wygląda to w praktyce.

| Najważniejsze informacje Płyn chłodniczy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a jego poziom należy kontrolować na zimnym silniku w zbiorniczku wyrównawczym. Dolewać należy tylko płyn zgodny ze specyfikacją producenta, nigdy nie mieszając różnych typów. Spuszczanie płynu, konieczne przy regularnej wymianie (co 2-5 lat) lub naprawach układu chłodzenia, wymaga zimnego silnika, rękawic, okularów ochronnych i pojemnika na toksyczny płyn, który należy utylizować w odpowiednim punkcie zbiórki. Korki spustowe znajdują się zazwyczaj na dole chłodnicy lub bloku silnika. Stałe ubytki płynu są sygnałem wycieku i wymagają diagnostyki, a niedokładne odpowietrzanie układu po napełnieniu może prowadzić do przegrzania. |
Uzupełnianie płynu do chłodnic. Prosta czynność, którą warto wykonywać z głową
Zacznijmy od dolewania płynu chłodniczego, ponieważ to tę właśnie czynność kierowcy wykonują najczęściej. Jeśli o dolewanie chodzi, pamiętajcie o żelaznej zasadzie bezpieczeństwa, która mówi, że zawsze robimy to na zimnym silniku i na płaskim podłożu. Nigdy, przenigdy nie otwierajcie korka zbiorniczka wyrównawczego na gorącym silniku! To prosta droga do poparzeń. Gdy układ jest rozgrzany, wzrasta w nim ciśnienie płynu, ale i powietrza. Nagłe przerwanie tego układu (odkręcenie korka) skutkować może istnym gejzerem wrzątku.
Mając już wystudzony układ, odszukajcie najpierw zbiorniczek wyrównawczy – przezroczysty pojemnik w komorze silnika z oznaczeniami „MIN” i „MAX”. Waszym celem powinno być utrzymanie poziomu płynu pomiędzy tymi dwoma kreskami. Jaki płyn chłodniczy możecie tam dolać? Tylko i wyłącznie taki, który zgodny jest ze specyfikacją producenta Waszego auta. Pamiętajcie przy tym, że sam kolor to nie wszystko. Nigdy nie mieszajcie ze sobą dwóch różnych typów płynu do chłodnic. Coś podobnego może się skończyć katastrofą chemiczną w układzie, osadami i utratą właściwości ochronnych. Świeży płyn dolewajcie powoli, aby uniknąć zapowietrzenia układu.

Spuszczanie płynu chłodniczego. Łatwe, ale wymagające przygotowania
Znacznie bardziej wymagającą operacją od prostego dolewania płynu chłodniczego do zbiorniczka jest jego całkowita wymiana. Bardziej wymagającą, ale nadal jak najbardziej możliwą do wykonania w domowym garażu czy nawet pod blokiem, oczywiście pod warunkiem, że będziecie do niej odpowiednio przygotowani. Jak wygląda to odpowiednie przygotowanie?
Zacznijmy od przypomnienia kluczowej dla Waszego bezpieczeństwa przestrogi i zalecenia, aby wszelkie prace przy układzie chłodzenia (również i spuszczenie płynu chłodniczego) przeprowadzać zawsze na zimnym silniku. Co poza tym? Jak jeszcze możecie się zabezpieczyć? Załóżcie rękawice i okulary ochronne, a także przygotujcie duży pojemnik na zużyty płyn. Pamiętajcie, że jest on toksyczny i nie wolno Wam go wylewać do kanalizacji czy na ziemię!
Gdzie znajdziecie korek spustowy układu chłodzenia? Najczęściej na dole chłodnicy lub na bloku silnika. Czasem trzeba będzie zdemontować jakieś osłony, żeby się do niego dostać. Cała procedura spuszczania płynu do chłodnic krok po kroku przedstawia się następująco:
Krok 1. Otwieramy korek zbiorniczka wyrównawczego.
Krok 2. Podstawiamy pojemnik pod korek spustowy.
Krok 3. Odkręcamy korek spustowy i pozwalamy płynowi swobodnie spłynąć do pojemnika.
Krok 4. Po spuszczeniu starego płynu, przepłukujemy układ, żeby usunąć resztki zanieczyszczeń. W tym celu warto użyć jednego z dostępnych na iParts.pl odkamieniaczy, które usuwają wszelkie złogi mineralne z przewodów. W przypadku nowych aut czasem wystarczy przepłukać układ czysta wodą deminerelizowaną. Płukanie to polega na przepuszczeniu wody przez układ kilkukrotnie, aż ta będzie czysta.
Krok 5. Zakręcamy korek spustowy.
Krok 6. Napełniamy układ nowym płynem. Napełnianie należy przeprowadzać powoli, aby uniknąć zapowietrzenia.
Po napełnieniu, uruchomcie silnik, pozwólcie mu się rozgrzać do temperatury roboczej (włączając ogrzewanie na maksimum, żeby otworzyć mały obieg), a następnie wyłączcie i poczekajcie, aż ostygnie. Sprawdźcie poziom płynu i ewentualnie dolejcie.
Oczywiście, nowy płyn chłodniczy, tak samo jak wodę demineralizowaną czy uszczelniacze do chłodnic, znajdziecie dla siebie na iParts.pl.

Przyczyny, dla których wymienia się płyn do chłodnic. Kiedy i dlaczego warto to zrobić?
Wiecie już, jak dolewać i spuszczać płyn chłodniczy. A czy wiecie, kiedy i dlaczego w ogóle warto coś takiego robić? Główne powody i okoliczności to:
- określony przez producenta interwał wymiany – każdy płyn chłodniczy traci swoje właściwości z czasem. Dodatki antykorozyjne przestają działać, a temperatura wrzenia i zamarzania może się zmienić. Producenci aut zazwyczaj zalecają wymianę co 2 do 5 lat, w zależności od typu płynu. Sprawdzicie to w instrukcji;
- naprawy – jeśli wymieniacie elementy układu chłodzenia (chłodnicę, pompę wody, termostat, nagrzewnicę, a nawet uszczelkę pod głowicą), płyn chłodniczy musi zostać spuszczony. To idealny moment na jego całkowitą wymianę;
- płukanie układu – jeśli zauważycie, że płyn jest zanieczyszczony, mętny, albo zmieniacie jego typ (np. z niebieskiego na różowy, ale tylko wtedy, gdy producent na to pozwala!), powinniście przepłukać cały układ.
Na koniec mała przestroga – płyn w zamkniętym układzie chłodzenia nie powinien znikać. Stałe, znaczące ubytki zawsze oznaczają problem. Zwykle jest to sygnał, że gdzieś macie wyciek. Może to być drobna nieszczelność węża, uszkodzona chłodnica, a w najgorszym wypadku, niestety, uszkodzona uszczelka pod głowicą. W takiej sytuacji dolewanie chłodziwa to tylko doraźne rozwiązanie, a nie naprawa. Jeśli musicie dolewać dosłownie co chwilę, oznacza to dzwonek alarmowy. Czas na szybką diagnostykę w warsztacie i zapewne również naprawę.
FAQ
Czy po dolaniu płynu chłodniczego od razu można jechać, czy trzeba najpierw odpowietrzyć układ?
Po dolaniu płynu chłodniczego zawsze zaleca się odpowietrzenie układu, nawet jeśli dolewana jest niewielka jego ilość. Powietrze w układzie chłodzenia może tworzyć korki, które blokują przepływ płynu i prowadzą do miejscowego przegrzewania silnika. Procedura odpowietrzania polega na uruchomieniu silnika z otwartym korkiem zbiorniczka wyrównawczego (lub odpowietrznikiem, jeśli jest), włączeniu ogrzewania na maksimum i obserwowaniu poziomu płynu, uzupełniając go w miarę potrzeby, aż znikną pęcherzyki powietrza.
Czy można spuścić płyn chłodniczy, po prostu odkręcając korek na chłodnicy?
Odkręcenie korka na chłodnicy to najczęstszy sposób na spuszczenie płynu, ale nie zawsze wystarczający. W wielu samochodach korek spustowy znajduje się również na bloku silnika, co pozwala na opróżnienie całego układu. Jeśli spuszczasz płyn tylko z chłodnicy, część starego płynu pozostanie w silniku i nagrzewnicy. Dla pełnej wymiany i płukania zaleca się opróżnienie całego układu.
Jakiego typu pompy płynu chłodniczego montowane są w nowoczesnych samochodach?
W coraz większej liczbie nowoczesnych samochodów, zwłaszcza tych z silnikami hybrydowymi, elektrycznymi lub z systemem start-stop, tradycyjne mechaniczne pompy płynu chłodniczego, napędzane paskiem od silnika, są zastępowane przez pompy elektryczne. Pozwala to na precyzyjniejsze sterowanie przepływem płynu, niezależnie od obrotów silnika, co poprawia efektywność chłodzenia i przyczynia się do oszczędności paliwa.














