Jak poradzić sobie z zapowietrzonym układem paliwowym? Kiedy odpowietrzenie jest konieczne i w jaki sposób należy je przeprowadzić?
Zapowietrzenie układu paliwowego może mieć różne konsekwencje. W jednym przypadku będzie wymagać poświęcenia nieco czasu na przeprowadzenie odpowietrzania, w drugim potrafi doprowadzić do naprawdę paskudnej awarii. I właśnie z uwagi na ten najgorszy możliwy scenariusz warto wiedzieć, jak zareagować, kiedy pojawią się pierwsze objawy zapowietrzenia układu paliwowego. Jakiego typu są to objawy?

Najważniejsze informacje Zapowietrzony układ paliwowy objawia się problemami z uruchomieniem silnika, jego nierówną pracą, a także spadkiem mocy i szarpaniem. Ignorowanie tego problemu może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak zatarcie pompy paliwowej czy awarie wtryskiwaczy. Odpowietrzenie układu paliwowego można przeprowadzić samodzielnie w starszych modelach samochodów, jednak w nowszych pojazdach z zaawansowaną elektroniką proces ten wymaga profesjonalnego sprzętu diagnostycznego. |
Jak wyglądają objawy zapowietrzonego układu paliwowego? Jaki wpływ objawy te będą mieć na Wasz samochód?
Objawy zapowietrzonego układu paliwowego potrafią być dość zróżnicowane, jednak najczęściej przybierają postać problemów z uruchomieniem silnika. Silnik samochodu z zapowietrzonym układem paliwowym może długo „kręcić się” zupełnie bez sensu, zanim ostatecznie zdecyduje się odpalić. W tych skrajnych przypadkach nie zareaguje wcale, mimo licznych prób, i nie pomoże nawet kilkukrotne rozładowanie akumulatorów (na skutek kolejnych prób zapłonu). Innym częstym symptomem zapowietrzenia układu paliwowego jest nierówna praca silnika. Jeśli w układzie tym krążą bąbelki powietrza, samochód traci moc, szarpie, a czasem wręcz gaśnie na biegu jałowym.
Dlaczego tak się dzieje? Zapowietrzony układ paliwowy nie dostarcza odpowiedniej ilości paliwa do silnika (miejsce paliwa zastępuje powietrze), co skutkuje jego niedostatecznym spalaniem. Powietrze w układzie przerywa ciągłość dostarczania paliwa, powodując wszystkie opisane wyżej objawy. Co gorsza, im dłużej zwlekacie z odpowietrzeniem układu paliwowego, tym większe jest ryzyko poważniejszych problemów, na czele z uszkodzeniem pracującej na sucho pompy paliwowej oraz – co jest chyba najgorszym skutkiem zapowietrzenia – samych wtryskiwaczy.
Jak szybko i sprawnie odpowietrzyć układ paliwowy? Dlaczego nie warto z tym zwlekać?

Jeśli Wasz układ paliwowy został zapowietrzony, pierwszym oczywistym rozwiązaniem powinna być próba jego odpowietrzenia. Proces ten może różnić się w zależności od typu pojazdu oraz układu paliwowego, ale w wielu przypadkach jesteście w stanie wykonać go samodzielnie, zwłaszcza w starszych samochodach aut bez zaawansowanej elektroniki. Jak to zrobić? Wystarczą 2 proste kroki, czyli:
Krok 1: Przygotowanie
Zacznijcie od upewnienia się, że posiadacie odpowiednie narzędzia. W starszych dieslach – a to właśnie diesle są najbardziej podatne na zapowietrzenie – oprócz zestawu kluczy może to być m.in. manualna pompka do paliwa. Upewnijcie się również, że bak jest co najmniej w połowie pełny i że unikniecie zasysania kolejnej porcji powietrza.
Krok 2: Odpowietrzanie układu
W starszych samochodach z silnikami Diesla zacznijcie od zlokalizowania pompki ręcznej (jeśli występuje) lub odpowietrznika w pompie wtryskowej. Naciśnijcie kilkukrotnie pompkę, aż poczujecie opór. Opór oznacza, że powietrze zostało wypchnięte, a układ napełnił się paliwem.
Nowoczesne samochody wyposażone są już w na tyle zaawansowaną elektronikę, że często wystarczy kilkukrotne przekręcenie kluczyka w stacyjce bez uruchamiania silnika. Systemy nowoczesnych aut mają wbudowane pompy elektryczne, które są w stanie same odpowietrzyć układ paliwowy.
A co, jeśli problem nie ustępuje? Wówczas najpewniej konieczna będzie dokładniejsza diagnoza.
Czy zawsze można samodzielnie odpowietrzyć układ paliwowy? Kiedy warto jednak zwrócić się z tym do specjalisty?

Choć odpowietrzenie układu paliwowego nie należy do szczególnie trudnych zadań, nie zawsze też możliwe jest do wykonania samodzielnie. W nowoczesnych samochodach z rozbudowaną elektroniką układy paliwowe są bardziej skomplikowane i często wymagają podłączenia komputera diagnostycznego. W ich przypadku komputer w zasadzie sam przeprowadza całą procedurę, a samodzielne próby odpowietrzenia mogą przynieść więcej szkód, niż pożytku. Ogólnie więc możemy powiedzieć, że warto udać się do mechanika w sprawie odpowietrzania układu paliwowego, jeśli:
- samodzielne próby nie przynoszą rezultatów;
- objawy zapowietrzenia układu pojawiają się regularnie, powracając mimo podejmowanych prób jego odpowietrzenia;
- samochód posiada nowoczesny system wtrysku paliwa, wymagający zaawansowanych narzędzi do diagnostyki.
Wybrany przez Was profesjonalista nie tylko odpowietrzy układ, ale także sprawdzi szczelność przewodów paliwowych i stan techniczny pompy, co może zapobiec dalszym problemom. Jeśli nie wiecie, gdzie takiego profesjonalistę znaleźć w swoim sąsiedztwie, sprawdźcie naszą listę warsztatów.
Pamiętajcie, że zapowietrzenie układu paliwowego może spotkać każdego kierowcę, ale wcale nie musi oznaczać poważnej awarii. Szybkie i skuteczne działanie pozwoli Wam na uniknięcie większych kosztów i przedłużenie żywotności pojazdu. Jeśli jednak nie macie pewności, co do stanu swojego układu paliwowego, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Będzie to inwestycja, która może zapobiec poważniejszym problemom w przyszłości.
FAQ
Odpowietrzanie układu paliwowego to dość popularny temat i dość często nasi eksperci iParts.pl odpowiadają na związane z nim pytania. O co pytacie ich najczęściej?
Czy zapowietrzony układ paliwowy może wpłynąć na zużycie paliwa?
Tak, zapowietrzony układ paliwowy może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa. Powietrze w układzie powoduje nierówną pracę silnika i zaburzenia w dostarczaniu paliwa, co zmusza silnik do intensywniejszej pracy dla uzyskania wymaganej mocy. W efekcie silnik spala więcej paliwa, a osiągi samochodu i tak są niższe niż powinny.
Czy zapowietrzenie układu paliwowego może wystąpić tylko w silnikach Diesla?
Nie, zapowietrzenie układu paliwowego może wystąpić zarówno w silnikach Diesla, jak i benzynowych, choć nadal to właśnie diesle zmagają się z tym problemem najczęściej. Dysproporcja ta wynika wprost z bardziej skomplikowanego układu paliwowego i wyższych wymagań dotyczących ciśnienia paliwa, co sprawia, że diesle są zwyczajnie bardziej podatne na zapowietrzenie.
Czy częsta jazda na rezerwie może przyczynić się do zapowietrzenia układu paliwowego?
Tak, regularne jazdy na niskim poziomie paliwa, zwłaszcza na tzw. rezerwie, mogą zwiększać ryzyko zapowietrzenia układu paliwowego. Przy niskim poziomie paliwa, pompa paliwowa potrafi zassać gromadzące się w baku powietrze, prowadząc do przerw w dostawie paliwa i do zapowietrzenia się całego systemu.