Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

W celu wstępnego określenia stanu zużycia amortyzatorów nie musimy każdorazowo wybierać się do Stacji Obsługi Pojazdów. Jak zatem we własnym zakresie ustalić czy nasze amortyzatory mogą nadawać się do dalszej eksploatacji? 

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

Istnieje wiele sposobów na określenie stanu zużycia amortyzatorów samochodowych. Pełne i profesjonalne badanie jesteśmy w stanie przeprowadzić wyłącznie w odpowiednio wyposażonym warsztacie samochodowym, natomiast wstępną ocenę stanu zużycia amortyzatorów w naszym samochodzie możemy przeprowadzić samodzielnie. 

Jak to zrobić? Otóż wystarczy spróbować mocniej nacisnąć karoserię znajdującą się nad amortyzatorem. Najlepiej, gdy dwie osoby będą w stanie nacisnąć pojazd jednocześnie. Należy przy tym uważać, aby nie wgnieść tych słabszych elementów karoserii. Po naciśnięciu przodu lub tyłu samochodu należy się szybko odsunąć i zaobserwować zachowanie auta. Jeżeli od razu powróci do swojego poprzedniego położenia lub tez delikatnie je przekroczy to nie ma obaw – amortyzator powinien być sprawny. Natomiast jeżeli auto nie wróci od razu do swojej pierwotnej pozycji, tylko zacznie się kołysać – wówczas warto udać się do warsztatu w celu przeprowadzenia dokładniejszego badania amortyzatorów

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na płyn znajdujący się wewnątrz amortyzatora. Już wstępne oględziny pozwolą nam stwierdzić, czy amortyzator w naszym samochodzie jest suchy lub mokry. Gdy amortyzator jest suchy to prawdopodobnie płyn znajduje się na swoim miejscu, co umożliwia prawidłową pracę amortyzatora. Natomiast jeżeli amortyzator jest z zewnątrz mokry i lepki to prawdopodobnie doszło do wycieku oleju z amortyzatora, przez co prawdopodobna będzie jego wymiana na nowy. 

Domowe sposoby na określenie stanu zużycia amortyzatorów nie dają nam jednak pełni gwarancji jeżeli chodzi o ich faktyczny stan. Aby mieć 100% pewności co do stopnia zużycia amortyzatorów należy przebadać je w przystosowanym do tego warsztacie przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Jakie są najpopularniejsze metody określania stanu zużycia amortyzatorów? 

Często praktykowaną metodą umożliwiającą stwierdzenie stanu amortyzatorów jest wprowadzenie wybranego koła w drgania większe niż częstotliwość rezonansowa. Po tym jak przestaniemy wywoływać drgania, zaczynają one stopniowo zanikać, a wraz z zanikaniem powstaje rezonans. To właśnie obserwacja rezonansu, a dokładniej jego amplitudy umożliwi nam określenie stanu zużycia amortyzatora. 

Do określenia skuteczności tłumienia amortyzatorów wykorzystuje się analizę drgań w funkcji czasu (metoda Boge) lub analizę nacisku koła na płytę stanowiska (metoda Eusama). Pierwsza z nich polega na porównaniu wykresów drgań wraz ze standardowymi specyfikacjami dla konkretnego pojazdu. System ten bierze pod uwagę takie parametry jak m.in. różnicę drgań w funkcji czasu, maksymalną amplitudę drgań oraz różnicę amplitud między jedną stroną, a drugą. Druga metoda, zwana metodą Eusama opiera się o pomiary stosunku nacisku dynamicznego względem nacisku statycznego koła. Każdy amortyzator musi spełniać wymogi ustalone poprzez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów.

Popularne z kategorii Amortyzatory

Amortyzator KYB 344459
155,00 zł
4.9 (192 ocen)
Amortyzator TRW JGT286T
61,00 zł
4.9 (41 ocen)
Amortyzator IPARTS AM000958
77,00 zł
0 (0 ocen)
Amortyzator SACHS 316 950
307,00 zł
4.8 (123 ocen)
Amortyzator KYB 335808
199,00 zł
4.9 (192 ocen)
Amortyzator TRW JGM2348T
134,00 zł
4.9 (41 ocen)
Amortyzatory w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Amortyzatory pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Amortyzatory
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
10 komentarzy
Byłem na stacji diagnostycznej i amortyzatory miały 60% skuteczności(a więc ok,jak mówił diagnosta).Na oko wyglądały fatalnie i postanowiłem je wymienić .Oryginalne amortyzatory w 19letnim aucie nie mogły być ok.
Diagnosta na "swojej" stacji diagnostycznej robi to za darmo:))
U
Nigdy nie robiłem takiego testu aż po przeczytaniu tego artykułu. nacisnąłem i okazało się że musiałem jechać do warsztatu wymienić amortyzator. Warto to kontrolować żeby potem nie mieć problemu w czasie jazdy samochodem.
Zrobiłem tak jak w artykule, nacisnąłem w tym miejscu gdzie jest amortyzator. Wychodzi na to, że będzie wymiana :/
Jedyne i najlepsze wyjście to pojechać na stację diagnostyczna. Koszt nie duży, a wszystko będzie sprawdzone :)
samemu chyba nie da się sprawdzić w jakim stanie są amortyzatory, trzeba pojechać na stację diagnostyczną i tam sprawdzą na szarpakach
stacja diagnostyczna i wszystko sprawdzone. groszowe sprawy sa z tym związane a mamy pewność co się dzieje z Naszym zawieszeniem
Miałem przypadek że wykończył się jeden z tylnym amortyzatorów i przy mocniejszych zakrętach tył samochodu uciekał na boki.
Najlepiej podjechać na stację diagnostyczną - takie moje zdanie, wszystko czarno na białym wtedy widać :)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze