Jak sprawdzić stan amortyzatorów?
Amortyzatory samochodowe odpowiadają za coś więcej niż tylko komfort jazdy. Ich głównym zadaniem jest utrzymywanie stabilności i toru jazdy wyposażonego w nie pojazdu. Kiedy więc przestają działać, zaczyna robić się naprawdę niebezpiecznie. Problem w tym, że rzadko kiedy przestają działać nagle i gwałtownie. Zwykle dzieje się to stopniowo i wymaga od kierowcy umiejętności rozpoznania problemu oraz sprawdzenia stanu amortyzatorów. W jaki sposób? Czy lepiej jest sprawdzać amortyzatory w domu, czy w profesjonalnym warsztacie?

| Najważniejsze informacje Zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań powstających na skutek jazdy, co zapewnia przede wszystkim równowagę pojazdu. Z czasem amortyzatory zużywają się, a ich nieprawidłowe działanie może prowadzić do pogorszenia komfortu, a także wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Wczesne wykrycie problemu z amortyzatorami zapobiega poważniejszym uszkodzeniom innych elementów zawieszenia. Sprawdzanie stanu amortyzatorów można przeprowadzić samodzielnie, stosując test nacisku na karoserię i kontrolę wizualną, a także zasięgnąć opinii specjalistów w warsztacie samochodowym, gdzie stosuje się bardziej zaawansowane metody diagnostyczne. |
Jak działają amortyzatory samochodowe?
Żeby móc rozpoznać, że amortyzatory przestały działać prawidłowo, koniecznym jest wiedzieć, na czym to prawidłowe działanie powinno polegać. A polega ono na tym, że prawidłowo działające, „zdrowe” amortyzatory:
- tłumią drgania rozchodzące się od kół w górę, po nadwoziu;
- zapewniają stabilność samochodu podczas jazdy (na postoju również).
Kiedy samochód przejeżdża przez najmniejsze nawet nierówności, na styku koła z nawierzchnią rodzą się wibracje przechodzące na zawieszenie. Amortyzatory zapobiegają ich dalszemu przekazywaniu na nadwozie i karoserię, dociskając jednocześnie koło do nawierzchni, zapobiegając kołysaniu się pojazdu i pozwalając mu zachować równowagę podczas jazdy.

Jakie objawy wskazują na konieczność wymiany amortyzatorów?
Amortyzatory nie psują się od razu – ich zużycie jest procesem, który zachodzi stopniowo. Niemniej jednak, warto wiedzieć, jakie objawy mogą świadczyć o tym, że nasz samochód wymaga wymiany amortyzatorów. A zwykle objawami tymi są:
- pogorszenie komfortu jazdy – jeśli zauważycie, że auto staje się mniej stabilne, a jazda po nierównościach coraz bardziej odczuwalna, może to oznaczać zużycie amortyzatorów;
- kołysanie pojazdu – gdy amortyzatory są już zużyte, samochód może zacząć się kołysać podczas przejeżdżania przez dziury czy nierówności, a nawet przy pokonywaniu delikatnych tylko zakrętów. Coś takiego wskazuje na naprawdę spory problem z zawieszeniem;
- dłuższa droga hamowania – zużyte amortyzatory mogą wpływać na skuteczność hamulców, ponieważ samochód nie będzie wówczas w stanie utrzymać stabilności w czasie hamowania;
- wibracje na kierownicy – jeśli kierownica wibruje lub samochód „ściąga” w jedną stronę podczas jazdy, może to również świadczyć o zużytych amortyzatorach;
- nierównomierne zużycie opon – nierównomierne zużycie opon bywa efektem niejednorodnego nacisku na koła, a to oznacza, że amortyzatory nie wykonują swojej pracy prawidłowo.
Pamiętajcie, że każdy z powyższych objawów powinien być dla Was sygnałem ostrzegawczym i gdy się pojawi, warto zwrócić uwagę na stan amortyzatorów.
Jak sprawdzić stan amortyzatorów?
Sprawdzanie stanu amortyzatorów warto jest wykonywać regularnie, aby uniknąć poważniejszych problemów z zawieszeniem. Sprawdzenia tego można dokonać na własną rękę, w domu, lub też udać się z tym do profesjonalnego warsztatu. W warunkach domowych takie testowanie amortyzatorów może być przeprowadzone poprzez:
- Test nacisku na karoserię – jest to najprostszy test, jaki można wykonać samodzielnie. Polega na naciskaniu na karoserię pojazdu nad amortyzatorem. Najlepiej, jeśli do testu przystąpią dwie osoby, które równocześnie będą naciskały przód i tył samochodu. Po naciśnięciu należy szybko odsunąć się od auta i obserwować, jak pojazd reaguje. Jeśli samochód od razu wróci do swojej pierwotnej pozycji lub delikatnie ją przekroczy, amortyzator jest sprawny. Jeśli jednak pojazd zacznie się kołysać, oznacza to, że amortyzatory mogą być zużyte i wymagają wymiany.
- Kontrolę wizualną – sprawdzenie wzrokowe amortyzatorów również daje odpowiedź na pytanie o ich stan. W trakcie takich oględzin należy zwrócić uwagę, czy amortyzatory są suche, czy też mokre i lepkie, co wskazywałoby na wyciek z nich oleju. Jeśli amortyzator jest suchy, prawdopodobnie działa prawidłowo.
A jak wygląda testowanie amortyzatorów w warsztacie samochodowym? Tam przeprowadza się to również dwoma metodami, czyli:
- Metodą Boge’a – w warsztacie mechanicy mogą przeprowadzić test na drgania koła. Test ten polega na wywołaniu drgań o wyższej częstotliwości niż rezonansowa, a następnie obserwowaniu, w jaki sposób drgania te zanikają. W przypadku amortyzatorów zużytych, drgania będą trwać dłużej. Otrzymane wartości porównuje się z normami producenta, aby ocenić stan testowanych części.
- Metodą Eusama – to druga profesjonalna metoda polegająca na pomiarze nacisku dynamicznego koła na stanowisku diagnostycznym i porównaniu go z naciskiem statycznym. Pozwala to określić skuteczność tłumienia amortyzatorów.
Sprawdzanie stanu amortyzatorów to istotny element dbania o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ich regularna kontrola pozwala na wczesne wykrycie problemów i zapobieżenie ich pogłębianiu. A jeśli Wasze amortyzatory wymagają już wymiany, zajrzyjcie koniecznie do oferty iParts.pl, gdzie znajdziecie szeroki wybór amortyzatorów renomowanych producentów w atrakcyjnych cenach. Dzięki nim Wasze auta będą jeździć stabilnie i komfortowo przez długie lata.
FAQ
Jak sprawdzić stan amortyzatorów w samochodzie?
Stan amortyzatorów można sprawdzić samodzielnie wykonując test nacisku na karoserię. Polega to na naciśnięciu pojazdu nad amortyzatorem i obserwowaniu, czy po zwolnieniu nacisku samochód wraca do pierwotnej pozycji, czy też zaczyna się kołysać. Jeśli pojazd zaczyna się kołysać, może to oznaczać, że amortyzatory są już zużyte.
Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?
Amortyzatory gazowe stosują gaz sprężony, co pozwala na szybszą reakcję i lepsze tłumienie drgań, zwłaszcza w trudnych warunkach. Amortyzatory olejowe korzystają jedynie z oleju, który tłumi drgania, przez co są mniej wydajne w ekstremalnych warunkach. Wybór pomiędzy nimi zależy od preferencji dotyczących komfortu jazdy oraz od warunków eksploatacji pojazdu.
Czy amortyzatory w samochodach elektrycznych różnią się od tych w tradycyjnych pojazdach spalinowych?
Amortyzatory w samochodach elektrycznych mogą różnić się konstrukcją ze względu na specyfikę układu napędowego. Pojazdy elektryczne, zwłaszcza te o większych akumulatorach, mogą być cięższe od swoich spalinowych odpowiedników, co wpływa na wytrzymałość i konstrukcję zawieszenia, w tym i amortyzatorów. Z tego powodu niektóre elektryki mają amortyzatory o większej wydajności tłumienia, aby lepiej poradzić sobie z dodatkowym ciężarem.















Hubert
Ewa
Mateusz
Witold
Andree
dawiduś
żaba89
pyniu-1995
Anczek
Łukaszenko