Jak wymienić tarcze hamulcowe?
Wymiana tarcz hamulcowych nie stanowi trudnej czynności, przez co możliwa jest do sprawnego przeprowadzenia we własnym garażu. Jak krok po kroku wymienić tarcze hamulcowe?
![Jak wymienić tarcze hamulcowe?](https://www.iparts.pl/storage/files/2023/10/30/3a580ca8-3aff-4fc7-bd35-bc0fc9f0693d/jak-wymienic-tarcze-hamulcowe.jpg?p=top-article)
Zanim przystąpimy do wymiany tarcz hamulcowych upewnijmy się, że stare tarcze nadają się do wymiany. Po czym możemy to rozpoznać? Wystarczy przy pomocy suwmiarki zmierzyć ich grubość. Informacje o standardowej i dopuszczalnej grubości tarcz hamulcowych znajdziemy w ich instrukcji obsługi oraz na stronach niektórych producentów. Bardziej doświadczeni kierowcy będą w stanie oszacować stan tarcz hamulcowych po ocenie wzrokowej – jeżeli posiadają one spory rant, to najwyższa pora wymienić je na nowe.
Jeżeli jesteśmy pewni, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie nadają się do wymiany, możemy przystąpić do kolejnej czynności, czyli zabezpieczenia i podniesienia auta. W tym celu warto podłożyć pod koła samochodu drewniane klocki, aby auto nie osunęło nam się w trakcie podnoszenia. Następnie podkładamy lewarek pod auto, luzujemy śruby, podnosimy auto i zdejmujemy koło. Wówczas zacisk i tarcze hamulcowe mamy na wyciągnięcie ręki, więc możemy dokładniej ocenić ich stan. Nie musimy sprawdzać stanu klocków hamulcowych, ponieważ każdorazowo, podczas wymiany tarcz hamulcowych powinniśmy zaopatrzyć się także w nowy komplet klocków. Powód jest prosty – klocki dopasowują się do tarcz hamulcowych, przez co pozostawienie starych klocków hamulcowych może przynieść odwrotny efekt, w porównaniu do tego, czego oczekiwaliśmy.
W dalszej kolejności możemy przystąpić do wykręcania zacisku hamulcowego. W większości przypadków powinien być on przykręcony za pośrednictwem dwóch śrub. Możliwe jest, że śruby te będą zapieczone – wówczas możemy sobie pomóc, używając WD-40. Wymontowany zacisk należy zabezpieczyć, aby nie wisiał na przewodach hamulcowych, gdyż może to doprowadzić do ich uszkodzenia. Teraz będziemy mogli przystąpić do demontażu klocków hamulcowych, które znajdują się w zacisku. Następnie możemy zdjąć tarczę hamulcową – w tym celu wystarczy odkręcić śrubę zabezpieczającą i zdjąć samą tarczę.
Pamiętajmy, aby dokładnie wyczyścić powierzchnię czołową piasty. W przypadku, gdy tarcza nie będzie do niej idealnie przylegać możemy doprowadzić do powstania bicia na tarczach, co może przełożyć się na powstanie drgań na kierownicy. W dalszej kolejności należy wcisnąć tłoczek do zacisku (w tym celu najlepiej jest wykorzystać specjalny ściągacz), po czym możemy wyjąć wewnętrzny klocek – wystarczy, że podważymy go śrubokrętem. Stary klocek wewnętrzny zastępujemy nowym i przystępujemy do montażu nowej tarczy hamulcowej, koniecznie pamiętając, że trzeba ją przed założeniem odtłuścić.
Nową tarczę hamulcową należy przykręcić wraz ze śrubą zabezpieczającą. Po tej czynności możemy włożyć w zacisk klocek zewnętrzny, po czym umieszczamy zacisk na swoim miejscu. Gdy upewnimy się, że wszystko jest prawidłowo i solidnie założone możemy przystąpić do montażu koła. Przed wyruszeniem w trasę z nowymi klockami i tarczami hamulcowymi pamiętajmy, aby kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca, aż zrobi się twardy.
wilk321
Wojciech1
Wicia
Panek
johny
wACŁAW
Kristianno
Rysiek
Garland