Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Nieszczelność wtrysków i problem z zapłonem. Jak wyglądają objawy tej usterki i jej naprawa?

Jest teoria i jest praktyka. W teorii objawów nieszczelnych wtrysków może być wiele, ale w praktyce wielu z nich możemy w ogóle nie zauważyć. A które możemy? Czy wśród objawów nieszczelności wtrysków występują również problemy z zapłonem zimnego lub ciepłego silnika?

Nieszczelność wtrysków i problem z zapłonem. Objawy usterki i jej naprawa

Nie jest to temat, z którym sam się osobiście spotkałem – pisze Witek z Gdyni – ale który znalazłem w jednym z przeglądanych materiałów dotyczących motoryzacji, na stronie warsztatu zajmującego się naprawą wtrysków. Z tego, co zostało tam napisane, wynika, że nieszczelność wtrysków można zaobserwować poprzez problemy z odpaleniem silnika. Przyznam, że nieco mnie to zaniepokoiło, bo i ja mam ostatnio takie problemy, ale w moim przypadku nieszczelność wytrysków została już wykluczona. I teraz nie wiem, czy słusznie. Może powinienem sprawdzić wszystko jeszcze raz i upewnić się, że to jednak nie wtryski, bo taka zlekceważona nieszczelność może mieć opłakane skutki.

Z nieszczelnością wtrysków z całą pewnością nie ma żartów. Wbrew temu, co można spotkać w wielu poradnikach, a nawet filmach instruktażowych, jest to awaria wielce podstępna i potrafiąca się doskonale maskować. Kto nie wie, czego szukać, może ją łatwo przegapić, a to doprowadzi w końcu (w skrajnych przypadkach), nawet do poważnego uszkodzenia silnika.

Jakie są podstawowe objawy uszkodzonych wtrysków?

Ściągacz udarowy do wtryskiwaczy
Ściągacz udarowy do wtryskiwaczy

Problemy z odpalaniem silnika w każdej konfiguracji – zarówno w przypadku zimnego, jak i rozgrzanego wcześniej motoru – są jednymi z podstawowych objawów uszkodzonych wtrysków. Oprócz utrudnionego lub wręcz uniemożliwionego zapłonu, pojawić się mogą również:

  • wzrost zużycia paliwa – gdy do cylindrów dostaje się za dużo paliwa, co zwiększa jego zużycie;
  • nierówna praca silnika – jeśli wtryskiwacze nie dostarczają paliwa równomiernie lub w odpowiednich ilościach, może to powodować nierówną pracę silnika, szczególnie na wolnych obrotach;
  • zapach paliwa lub spalin – nadmierna ilość paliwa w komorze spalania, wycieki lub nieszczelności mogą powodować wyczuwalny zapach benzyny bądź spalin wokół i w samym pojeździe;
  • zwiększona emisja spalin – jako skutek niekompletnego spalania paliwa, co prowadzi do zwiększonej emisji szkodliwych substancji w spalinach;
  • spadek mocy – jeśli wtryskiwacze nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa, może to skutkować spadkiem mocy i reaktywności silnika.

Czasem może się również pojawić kontrolka check engine, co ostatecznie powinno zmusić nas do przeprowadzenia kompletnej diagnostyki. Ale gdzie jest tu miejsce na objawy nieszczelności? I na czym ta nieszczelność ma polegać?

Na czym polega nieszczelność wtrysków i co jest jej przyczyną?

PODKŁADKA WTRYSKIWACZA VW 1.6 TDI (09-) OEM 03L130519
PODKŁADKA WTRYSKIWACZA VW 1.6 TDI (09-) OEM 03L130519

Kiedy osoby niezaznajomione z tym tematem słyszą o nieszczelności wtrysków, mogą wyobrażać sobie najróżniejsze przyczyny i objawy. Czasem można nawet spotkać informacje o tym, że do takiej nieszczelności dochodzi na skutek stosowania zanieczyszczonego paliwa (co zawsze jest złe, ale raczej nie powinno przynieść podobnych skutków) lub korozji. W rzeczywistości cała ta nieszczelność wtrysków to nic innego, jak efekt mechanicznego lub chemicznego uszkodzenia podkładki wtryskiwacza, zwanej też często uszczelką pod wtryskiwaczem. Uszczelka ta – jak każde uszczelnienie, na które oddziałują bardzo wysokie temperatury – nie jest wykonana z mieszanki gumowej, ale z dobrej jakości miedzi. Przynajmniej powinna być z takiej dobrej miedzi wykonana. Dzięki temu jest w stanie wytrzymać setki tysięcy kilometrów przebiegu. Jeśli jednak nie wytrzyma i „puści”, pod wtryskiwaczem pojawi się nieszczelność. A nieszczelność ta oznacza, że wszystko to, co powinno pozostać w silniku, zacznie uciekać na zewnątrz. Co się wówczas stanie?

Jakie objawy daje uszkodzona podkładka i nieszczelność wtrysków?

Z objawami nieszczelności wtrysków mamy jeden zasadniczy problem – nie zawsze są możliwe do wychwycenia tak, jak chciałyby to liczne omawiające to poradniki. I nie chodzi o to, że poradniki te wprowadzają nas w błąd, ale że każda nieszczelność jest inna, jak i każde auto ma inną konstrukcję i specyfikę. Inaczej będzie to wyglądało, gdy wtryskiwacze są montowane zewnętrznie (jest to najlepsza opcja dla szukających nieszczelności, gdyż najłatwiej ją wówczas zauważyć), a inaczej, gdy wtryskiwacze znajdują się pod pokrywą zaworów (tam będzie dochodziło do przedmuchów wprost do skrzyni korbowej, a to faktycznie, jak zauważył nasz klient, może mieć opłakane skutki z zatarciem silnika włącznie).

W opcji przyjaźniejszej kierowcom i mechanikom, gdy wtryski są na zewnątrz, wczesne stadium nieszczelności w praktyce możecie zaobserwować niemal wyłącznie pod postacią:

  • łatwo wyczuwalnego, ostrego zapachu spalin – przedmuchy spalin wydostają się nieszczelnością do komory silnika, a z niej zaciągane są do kabiny;
  • charakterystycznego, „cykającego” dźwięku podczas pracy silnika – to „cykanie” przypomina nieco odgłosy świerszczy, pracę zraszacza lub jakiegoś egzotycznego instrumentu.

O ile jednak zapach spalin faktycznie możecie sami wyczuć, o tyle to opisywane często „cykanie” już nie zawsze da się wychwycić. Nie bardzo też macie co liczyć na to, że wyłapiecie zmiany w pracy silnika i że prawidłowo zdiagnozujecie ewentualne, zwykle bardzo lekkie drgania. O jakiejś zmianie koloru dymu wydostającego się z rury wydechowej nawet nie ma co wspominać. Jeśli jednak pojeździcie chwilę z taką nieszczelnością wtrysków, wokół gniazda wtryskiwacza osadzonego na uszkodzonej podkładce zacznie zbierać się smolista substancja będąca efektem przedmuchów i wydostawania się na zewnątrz spalin z drobinkami oleju. Czy pojawią się również problemy z zapłonem? Mogą, ale wcale nie muszą. Nie powinniście więc łączyć ich natychmiast z nieszczelnością wtrysków. Praktyka pokazuje, że do podobnego sprzężenia objawów raczej nie dochodzi.

Popularne z kategorii Wtryskiwacz i końcówki wtrysku oraz ich części

Pierścień uszczelniający BOSCH F 00V C17 504
6,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający BOSCH F 00V C17 503
8,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający obudowy wtryskiwacza ELRING 293.140
6,00 zł
5.0 (1 ocen)
Pierścień uszczelniający obudowy wtryskiwacza ELRING 173.190
11,00 zł
5.0 (1 ocen)
Pierścień uszczelniający obudowy wtryskiwacza ELRING 572.260
8,00 zł
5.0 (1 ocen)
Pierścień uszczelniający obudowy wtryskiwacza ELRING 924.867
4,00 zł
5.0 (1 ocen)
Wtryskiwacz i końcówki wtrysku oraz ich części w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Wtryskiwacz i końcówki wtrysku oraz ich części pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Wtryskiwacz i końcówki wtrysku oraz ich części
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze