Zwiększamy RABAT w aplikacji do -10%! POBIERZ

Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych

Jakie są najpopularniejsze objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych? Po czym możemy poznać, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie nadają się do wymiany? Zapraszamy do naszego poradnika.

Objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych

Układ hamulcowy jest niezwykle ważnym układem w samochodzie, głównie dlatego, że ma bezpośredni wpływ ma poziom bezpieczeństwa kierowcy oraz współpasażerów. Warto dbać zatem o prawidłowy stan poszczególnych elementów układu hamulcowego, w tym także tarcz hamulcowych. Jak rozpoznać uszkodzenie tarcz hamulcowych? Istnieje kilka podstawowych objawów, które wymienimy poniżej. 

Przede wszystkim pamiętajmy, że prawidłowo działająca, sprawna technicznie tarcza hamulcowa charakteryzuje się jednolitą, błyszczącą powierzchnią. Taka tarcza nie będzie powodować drgań oraz nie będzie wydawać pisków czy też szumów w trakcie hamowania. Pamiętajmy jednak, że tarcze hamulcowe to części typowo eksploatacyjne, przez co wraz z wzrostem przebiegu auta będą one ulegały stopniowemu zużyciu. 

Tarcze hamulcowe w trakcie eksploatacji ścierają się, dlatego producenci tych części ustalają minimalne, dopuszczalne wartości, gdy tarcze zachowują swoje właściwości i zapewniają bezpieczne podróżowanie samochodem. Nie powinniśmy schodzić poniżej minimalnej grubości tarczy z kilku powodów. Przede wszystkim cieńsza tarcza traci właściwości do przyjmowania i oddawania ciepła – mniejsza masa i rozmiar tarczy sprawi, że będzie ona szybciej nagrzewać, co przełoży się na niższą skuteczność hamowania. Oprócz tego wyższe temperatury pracy sprawiają, że może zacząć dochodzić do coraz poważniejszych odkształceń na tarczy. Dodatkowo, zbyt cienka tarcza hamulcowa może doprowadzić do wypadnięcia klocka z jarzma hamulcowego. 

Kolejne, możliwe uszkodzenie tarczy hamulcowej to korozja. W tym przypadku, w zależności od postępu korozji możliwe jest przetoczenie tarczy, przez co będzie ona się nadawała do dalszej eksploatacji. Jednak jeżeli tarcza hamulcowa jest zbyt zardzewiała, wówczas będziemy musieli ją wymienić na nową. 

Niekiedy zdarza się, iż do uszkodzenia tarczy hamulcowej dochodzi w wyniku ich przegrzania. Jeżeli na powierzchni tarczy hamulcowej, w okolicach miejsca, w którym współpracuje ona z klockami hamulcowymi pojawia się niebieski nalot to jest to oznaka, że materiał cierny klocka nie współpracuje prawidłowo z tarczą hamulcową, ale wchodzi w reakcję chemiczną z warstwą tlenków. Czym będzie to skutkować? Przede wszystkim zmniejszoną skutecznością hamowania, ale także może doprowadzić do powstawania bicia na tarczy, co odczuwalne będzie na kierownicy auta. 

Ostatnim, ale prawdopodobnie najłatwiejszym do stwierdzenia uszkodzeniem tarczy hamulcowej jest jej pęknięcie. Pęknięcia powstają w wyniku różnic temperatur – w przypadku, gdy w trakcie hamowania rozgrzejemy tarczę do wysokiej temperatury, a następnie najedziemy np. na kałużę. Niekiedy tarcza może pęknąć w wyniku zbyt intensywnej eksploatacji. Ścieranie się powierzchni roboczej tarczy hamulcowej jest zjawiskiem całkowicie naturalnym, jednak w przypadku, gdy nasza tarcza będzie już zbyt cienka straci ona swoje właściwości termiczne, będzie szybciej oddawała ciepło, przez co wzrośnie ryzyko, że pęknie. 

Tarcze hamulcowe należy wymieniać na nowe co 2 wymiany klocków, czyli mniej więcej co 60-90 tys. pokonanych kilometrów. Przy wyborze nowych tarcz hamulcowych warto korzystać z usług znanych i renomowanych producentów, gdyż wyłącznie najwyższej jakości części będą w stanie zagwarantować nam długotrwałą i bezproblemową eksploatację na dystansie kolejnych kilometrów.

Popularne z kategorii Tarcze hamulcowe

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
237,00 zł
4.8 (137 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
111,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
88,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
141,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2805
70,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2803
106,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcze hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tarcze hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tarcze hamulcowe
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
8 komentarzy
Moje tarcze z tyłu padły przy 90tysiącach - wymiana razem z klockami. Natomiast przednie są oryginalne i mają 145 tysięcy na chwilę obecną klocki ( fabryczne) zmienione dopiero przy 130 tysiącach. ( Octavia II )
Mi się zdarzyło pod wpływem temperatury pęknięcie takiej tarczy i byłem zmuszony kupić nową , ale niektórzy kupują je używane na szrocie, które nie są jeszcze bardzo starte i z ich opinii wynika, że wszystko jest w porządku.
Pierwszy objaw jaki zobaczyłem to lekkie pęknięcie tarczy. Wtedy od razu zabrałem się za wymianę.
Po przeczytaniu tego artykułu dochodzę do wniosku, że mam uszkodzone tarcze, kolejny wydatek :/
trzepało przy hamowaniu tak że nie dało się samochodu utrzymać czasem na drodze, lepiej sprawdzać układ hamulcowy żeby nie zatrzymać się u kogoś w bagażniku
w pracy mieliśmy przypadek że tarcza starła się niemal do zera, była cienka jak żyletka i o dziwno jeszcze hamowało
słychać było tarcie blachy o blachę i okazało się że klocek starł się do końca, przy czym uszkodził tarcze tak, że już nic z nią się nie dało zrobić
U mnie było tak że przy naciśnięciu na hamulec samochód zaczął cały drżeć. Okazało się że jedna tarcza była krzywo ułożona przy wymianie kół i nierówną ją starło, a przy kolejnej wymianie opon ułożyła się inaczej i to była wina drgań.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze