Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Objawy zużycia koła dwumasowego

Koło dwumasowe to element układu napędowego, który u sporej części kierowców wzbudza negatywne odczucia. Reakcje te wywołują stosunkowo wysokie koszty naprawy potocznie zwanej „dwumasy”. Czy stosowanie dwumasy to faktycznie masa straconych pieniędzy? Sprawdźmy jakie są jej zalety oraz jakie objawy sygnalizują nam jej zużycie.

Koło dwumasowe to element tłumiący drgania skrętne występujące w układzie napędowym podczas pracy silnika. Dotychczas zadanie to należało do tłumika drgań umieszczonego przy tarczy sprzęgła, jednak wzrost sił, przeciążeń i minimalizacja masy po stronie skrzyni biegów wpłynęły na konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koło zamachowe.

Współcześnie produkowane samochody z silnikiem diesela, praktycznie we wszystkich przypadkach wyposażane są w dwumasowe koła zamachowe. Coraz częściej znajdują one zastosowanie również w silnikach benzynowych. Ich niepodważalną zaletą jest eliminacja drgań i zmniejszenie momentu bezwładności po stronie silnika. Odczuwalną korzyścią jest również obniżenie poziomu hałasu i szarpania w zakresie małych prędkości obrotowych. Stosowanie koła dwumasowego pozwala też na zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie około 5%.

Szacuje się, że przeciętny przebieg auta, w którym zachodzi konieczność wymiany koła dwumasowego to przedział 160 000 – 200 000 km. Nie oznacza to jednak, że do uszkodzeń nowej „dwumasy” nie może dojść wcześniej, nawet po przejechaniu zaledwie 60 000 km. Awarie te wówczas spowodowane są z reguły stylem jazdy.

Jak przedłużyć żywotność koła dwumasowego?

Objawy zużycia koła dwumasowegoIstnieje kilka sposobów, dzięki którym użytkownicy aut wyposażonych w dwumasowe koła zamachowe mogą przedłużyć ich żywotność. Metody te to nic innego jak system zachowań, które wprowadzić należy do codziennego życia.

Pierwszą, teoretycznie prostą i oczywistą sprawą jest uruchamianie i gaszenie silnika przy wciśniętym pedale sprzęgła. Większość z nas uznaje to za naturalne, jednak nie wszyscy kierowcy się do tego stosują. Dbając o koło dwumasowe należy również unikać jazdy na zbyt wysokich obrotach, przeciążania auta, ciągnięcia zbyt dużego ładunku np. przyczepy o ładowności większej niż zalecana. Podstawowym i często spotykanym błędem jest brawura – ruszanie z piskiem opon, energiczne zmiany biegów oraz szybkie puszczanie pedału sprzęgła. Ważne jest zatem, aby co jakiś czas kontrolować stan koła dwumasowego, na przykład przy wymianie sprzęgła lub podczas przeglądu.

Objawy zużycia – czy wiesz jak je rozpoznać ?

Koło dwumasowe to element dosyć delikatny, który przy mocno obciążonym układzie narażony jest na usterki. Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego zalicza się hałas i stukanie z okolic silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu. Objaw ten pomimo, że jest najczęściej spotykanym symptomem nie jest niestety jedyny. Niepokojące mogą być również drgania z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym, nierówna praca silnika, nietypowe odgłosy ze skrzyni biegów, szarpanie auta podczas ruszania lub brak płynności jazdy i możliwości zmiany biegów.

Zużyte koło dwumasowe posiada luz obwodowy, co wyklucza je z dalszej eksploatacji. Można to wyraźnie zauważyć na filmie instruktażowym iParts.pl:

Często zdarza się, że jedynym sposobem na przywrócenie dawnego życia naszemu autu jest wymiana koła dwumasowego na nowe. Jak wiemy element ten nie należy do tanich części – jego cena waha się w zależności od typu i modelu pojazdu, osiągać może nawet kilka tysięcy złotych.

W naszym sklepie znajdziecie Państwo bogata ofertę kół zamachowych (dwumasowych), pośród których praktycznie każdy kierowca może znaleźć wersję dopasowaną do jego pojazdu. Oferujemy sztywne koła zamachowe i koła dwumasowe najlepszych światowych wytwórców, między innymi takich jak LuK, Sachs, Valeo czy Exedy. Wszystkie oferowane przez nas koła dwumasowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta na 12 lub 24 miesiące.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:

Popularne z kategorii Koło zamachowe

Zestaw śrub koła zamachowego LUK 411 0133 10
33,00 zł
4.9 (247 ocen)
Zestaw śrub koła zamachowego LUK 411 0161 10
54,00 zł
4.9 (247 ocen)
Koło zamachowe SACHS 2294 000 955
1092,00 zł
4.9 (90 ocen)
Zestaw śrub koła zamachowego SACHS 1874 000 077
73,00 zł
4.9 (90 ocen)
Koło zamachowe LUK 415 0740 09
1047,00 zł
4.9 (247 ocen)
Koło zamachowe LUK 415 0241 10
1036,00 zł
4.9 (247 ocen)
Koło zamachowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Koło zamachowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Koło zamachowe
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
10 komentarzy
No to jak to mawiają ****... Z patajnią.. Ja jeżdżę autem w wyścigach na torze, więc chyba będę częstym gościem u mechanika.. Dodatkowo w moim modelu wymiana na sztywne jest niemożliwa...
Nie wiedziałem, że nie wciskając sprzęgła przy starcie niszczymy dwumasę. Dla mnie jest to naturalne, że przed odpaleniem silnika wciskam sprzęgło. Człowiek ciągle się uczy czegoś nowego.
Ja w tamtym roku miałem taki przypadek, że zaczęło mi drgać sprzęgło przy niewielkich obrotach.Pojechałem do pobliskiego warsztatu i dwumasa do wymiany. Nie powiem bo trochę to kosztowało jak na moją kieszeń ale jest wszystko sprawne teraz.
jeśli nie będziemy katować auta oraz dbać o dwumase tak jak jest napisane w artykule to wymiana nie będzie nas dotyczyć :)
w moim samochodzie zużycie dwumasy przejawiało się drżącym pedałem sprzęgła podczas ruszania, szczególnie było to czuć na niskich obrotach
Ta liczba przy Twoim imieniu to rocznik? Sposób myślenia wskazuje, że cyferki Ci się poprzestawiały. To, że Ty tak robisz nie oznacza, że wszyscy tak robią
W moim samochodzie zaczęło ślizgać sprzęgłem przy mocniejszym wciśnięciu gazem i był objaw zużycia się sprzęgła.
w moim przypadku sprzęgło już brało od samej góry i niestety poszło do wymiany, a wymiana dwumasy nie jest niestety tania
U mnie koniec żywota dwumasy zwiastowało ślizgające się sprzęgło przy dodawaniu gazu podczas wolnej jazdy.
niestety ale koszt wymiany koła dwumasowego jest tak duży, że kto ma możliwość to zmienia na sztywne kolo zamachowe

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze