Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Pompa paliwa – przyczyny awarii i sposoby na ich uniknięcie

Pompa paliwa to jedna z tych części samochodowych, które wyróżniają się dużą trwałością i żywotnością. Jednak nawet najlepszej jakości pompa paliwa może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji nie tylko samej pompy, ale i pozostałych elementów układu zasilania paliwem. Jakiego typu awarie zdarzają się pompie paliwa najczęściej? Jak zapewnić jej długie i szczęśliwe życie?

Pompa paliwa – przyczyny awarii i sposoby na ich uniknięcie

Rodzaje i działanie pomp paliwa

Produkowane współcześnie elektryczne pompy paliwa są urządzeniami o wyjątkowo wręcz niskiej awaryjności i tym samym długiej żywotności. Jeśli traktowane są z odpowiednią troską (w przypadku pomp paliwa chodzi tu bardziej o zapewnienie im właściwego środowiska pracy), potrafią służyć bezproblemowo przez cały czas eksploatacji samochodu. Jeśli jednak zaniedbamy pewne czynności i zlekceważymy wymogi określane zarówno przez producentów, jak i przez niezależnych fachowców, możemy doprowadzić do błyskawicznego uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia pompy. I co gorsza, jeśli nie określimy w porę przyczyn pierwszej awarii, prawdopodobnie zniszczymy również kolejną pompę. A wymiana jej nie należy wcale do tanich.

Rolą pompy paliwa jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem ze zbiornika do jednostki napędowej. Wśród stosowanych obecnie rozwiązań, wyróżnia się dwa rodzaje pomp: pompy liniowe oraz pompy wewnątrzzbiornikowe. Znacznie częściej stosuje się pompy umieszczane wewnątrz zbiornika paliwa, ponieważ pompy takie są przede wszystkim dużo cichsze i tym samym zapewniają kierowcy i pasażerom większy komfort jazdy. W przypadku takich pomp, paliwo pełni rolę zarówno bierną (jest transportowane do silnika), jak i czynną. Rolą czynną paliwa jest chłodzenie i smarowanie silnika pompy, dbając o jego prawidłowe i bezawaryjne działanie. Oczywiście wszystko to pod warunkiem, że zadbamy o właściwy stan środowiska pracy pompy, w tym również o jakość i poziom paliwa.

Główne przyczyny awarii pompy paliwa

Istnieje cały szereg możliwych awarii pompy paliwa, jednak najpopularniejsze i najczęściej spotykane dotyczą poziomu i jakości paliwa, czyli w ujęciu ogólnym – środowiska pracy pompy.

Bardzo często zdarza się, że pompa paliwa ulega uszkodzeniu na skutek zanieczyszczenia zbiornika paliwa brudem i rdzą. Drobinki unoszącego się w paliwie brudu i rdzy momentalnie zatykają filtr i nie pomoże nawet jego wymiana. Dopóki nie poprawimy stanu samego zbiornika, problemy z pompą będą pojawiać się raz za razem, w małych odstępach czasu. Postępowanie w takim przypadku zależy w głównej mierze od tego, czy mamy do czynienia z samochodem nowym, czy starym oraz od tego, w jakim stanie znajduje się zbiornik paliwa.

Równie częstą przyczyną awarii pompy jest jazda na tzw. rezerwie, czyli przy niskim poziomie paliwa. Problem ten szczególnie często dotyczy samochodów z instalacją LPG. Ich właściciele z niewiadomych przyczyn dochodzą do wniosku, że wystarczy im zaledwie symboliczna ilość paliwa w baku, służącego jedynie do rozruchu silnika. Zupełnie zapominają o tym, że przy bardzo niskim poziomie paliwa, pompa przestaje być odpowiednio smarowana i chłodzona, zamiast benzyny, zasysa powietrze, co prowadzi do zatarcia lub nawet całkowitego spalenia urządzenia. W tym przypadku wystarczy utrzymywać poziom paliwa na stałym poziomie nie sięgającym poniżej 1/3 pojemności baku (dla bezpieczeństwa powinno to być ok. połowy baku).

Popularne z kategorii Pompa paliwa

Pompa PIERBURG 7.02551.20.0
775,00 zł
5.0 (3 ocen)
Pompa paliwa MAGNETI MARELLI 313011300015
99,00 zł
0 (0 ocen)
Pompa paliwa JAPANPARTS PB-997
94,00 zł
5.0 (1 ocen)
Pompa paliwa BOSCH 0 986 580 807
277,00 zł
4.7 (6 ocen)
Zespół zasilający - pompa paliwa MEAT & DORIA 77709
1809,00 zł
5.0 (1 ocen)
Moduł pompy paliwa MAGNETI MARELLI 313011313023
224,00 zł
0 (0 ocen)
Pompa paliwa w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Pompa paliwa pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Pompa paliwa
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Auto od 3 lat w Polsce, fakt stary golf bo z 2004r. tankowane glownie na orlenie i paliwo 98, a pompa i tak zdechla. Nigdy jazda na rezerwie. Moze ten orlen to jakis watpliwy?
PO mimo, że mam czysty bak, tankuje na Orlenie i nigdy nie jeżdzę na rezerwie to pompka wytrzymała tylko 11 miesięcy. Obecnie robi się buble, a nie części zamienne aby tylko zedrzeć z kierowcy jak najwięcej kasy.
od zawsze mi powtarzano, aby nie jeździć na rezerwie, bo można zapowietrzyć filtr, staram się zawsze tankowac na maxa. Czyszczenie zbiornika nie jest łatwe, dlatego polecam zwracać uwagę na wymianę filtra i jakość paliwa! Nie wlewajcie byle czego!!!

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze