10000+ produktów
Kompletna pompa paliwa ma za zadanie dostarczanie paliwa do układu zasilania, co ma na celu zapewnienie odpowiedniego ciśnienia paliwa, zalecanego przez producenta samochodowego. W niskociśnieniowych układach wtryskowych stosuje się dwa rodzaje pomp paliwowych – wirnikową oraz rotacyjną. W pierwszym typie, czyli w paliwowej pompie wirnikowej jej prawidłowa praca uwarunkowana jest od całkowitego zanurzenia wewnątrz zbiornika paliwa. Znajduje się tam specjalny kosz, gdzie oprócz pompy paliwa znajduje się także czujnik poziomu paliwa oraz siatkowy filtr paliwa.
W pompie wirnikowej, przepływające przez nią paliwo schładza pompę oraz czyści szczotki oraz sam kolektor. Pompa wirnikowa wyposażona jest w zawór nadmiarowy, łączący komorę tłoczenia z komorą ssania – umożliwia to kontrolę ciśnienia oraz zapobieganie przegrzewaniu się silniczka elektrycznego. Wydajność pompy wirnikowej uzależniona jest od prędkości obrotowej samego wirnika, która natomiast zależy od napięcia zasilania. Wirnikowa pompa paliwa składa się z dwóch głównych elementów – części mechanicznej oraz części elektrycznej. W części elektrycznej znajduje się silnik prądu stałego, który odpowiedzialny jest za napędzanie mechanicznej pompki tłoczącej paliwo.
Za napęd pompy służą silniki elektryczne, które wzbudzane są poprzez magnesy trwałe. Rozwiązanie to umożliwiło znaczne uproszczenie całej konstrukcji, przez co zauważalnie zmniejszone są obciążenia termiczne, a także pobór mocy przez pompę paliwa. Inaczej, w porównaniu do pomp niskociśnieniowych skonstruowane są pompy wysokociśnieniowe. Ich głównym zadaniem jest wytworzenie wysokiego ciśnienia w układzie wtryskowym, niekiedy z rzędu nawet kilkudziesięciu MPa. We współczesnych samochodach osobowych wyróżnia się trzy główne rodzaje wysokociśnieniowych pomp paliwa, które różnią się pomiędzy sobą położeniem osi tłoczków względem osi wałka napędowego – pompę promieniową, pompę osiową oraz pompę szeregową.