Przegrodowe, energetyczne oraz złożone filtry oleju silnikowego. Czym są, jak działają i w jaki sposób różnią się od pozostałych
Filtry oleju silnikowego to jedne z najważniejszych filtrów, jakie możecie znaleźć w swoich samochodach. Producenci części aut od lat prześcigają się w konstruowaniu coraz to lepszych, skuteczniejszych i bardziej zaawansowanych filtrów olejowych, czego efektem jest spora ich różnorodność. Jakiego rodzaju filtry do oleju możecie znaleźć obecnie na rynku? Jak wygląda ich podział według zasady działania?
Przegrodowe filtry oleju silnikowego
Jedną z kategorii filtrów uszeregowanych według zasady ich działania są filtry przegrodowe. Filtry przegrodowe to spośród wszystkich trzech omawianych tu kategorii najstarsze i najpopularniejsze rozwiązanie stosowane nie tylko w motoryzacji i nie tylko do filtrowania oleju samochodowego. Filtry przegrodowe cieszą się ogromną popularnością w całym przemyśle i spotkać je można w bardzo wielu urządzeniach mechanicznych. W samochodach standardowo używa się filtrów przegrodowych m. in. do filtrowania powietrza trafiającego do silnika. Ich rola jest równie ważna, jak w przypadku filtrów przegrodowych oleju silnikowego.
Filtry przegrodowe możemy podzielić na następujące podkategorie:
- Filtry objętościowe – w tej grupie należałyby wyróżnić dodatkowo:
- filtry włókninowe,
- filtry ze spieków porowatych,
- filtry z porowatych tworzysz sztucznych
- filtry absorpcyjne.
- Filtry powierzchniowe – te z kolei dzielą się dodatkowo na:
- filtry siatkowe,
- filtry szczelinowe,
- filtry papierowe.
Już z powyższego podziału wynikaj jasno, jak dużą kategorią są filtry przegrodowe. Każdy z Was, kupując standardowy filtr oleju silnikowego, może mieć pewność, iż do jego rąk trafi właśnie filtr przegrodowy, którego działanie polega na filtrowaniu oleju przepływającego przez specjalną przegrodę wykonaną z określonego typy materiału (dokładny rodzaj materiału zależy od rodzaju filtra).
Energetyczne filtry oleju samochodowego
Kolejną kategorią filtrów uszeregowanych według sposobu ich działania są filtry energetyczne. Zadaniem energetycznego filtru oleju samochodowego jest usuwanie z oleju zanieczyszczeń mineralnych o wymiarach większych niż minimalna wartość filmu olejowego w obszarach tarcia tak, aby utrzymać stężenie zanieczyszczeń na możliwie najniższym poziomie, minimalizując w ten sposób ewentualne zużywanie się powierzchni i wydłużając czas pracy poszczególnych elementów jednostki napędowej.
Filtry energetyczne stosowane do oczyszczania oleju silnikowego możemy dodatkowo podzielić na następujące grupy:
- filtry odśrodkowe – wykorzystujące do oczyszczania oleju znaną Wam zapewne doskonale z fizyki siłę odśrodkową,
- filtry magnetyczne – ich funkcjonowanie oparte jest na współtworzących je magnesach wychwytujących wszelkie opiłki krążące w oleju samochodowym,
- filtry grawitacyjne – te z kolei działają w oparciu o jeszcze lepiej Wam znaną siłę przyciągania, zwaną również grawitacją.
Do grupy filtrów magnetycznych zaliczamy przede wszystkim filtry oleju samochodowego z magnesem. Są to nowoczesne filtry dwuczęściowe, posiadające u dołu na wysokości wlotu specjalny magnetyczny krążek, będący magnesem stałym. Olej trafiający do takiego filtra opływa magnes i zanim trafi do jego górnej części zostaje odfiltrowany z wszelkich pyłów oraz opiłków stali lub żeliwa. Wszystkie te drobinki są przez magnes przyciągane i skutecznie zatrzymywane.
Złożone filtry oleju silnikowego
Trzecią i ostatnią kategorię filtrów uszeregowanych według sposobu ich działania stanowią filtry złożone, zwane również filtrami mieszanymi. Ich powstanie zdaje się być rozwiązaniem naturalnym i nieuniknionym. Dlaczego? Ponieważ filtry złożone wykorzystują właściwości oraz możliwości dwóch poprzednio omówionych filtrów olejowych, czyli filtrów przegrodowych oraz filtrów energetycznych.
Oba typy filtrów, zarówno przegrodowe, jak i energetyczne, posiadają spore zalety, jednak dopiero po połączniu ich w jeden filtr – złożony filtr oleju samochodowego – otrzymujemy rozwiązanie zapewniające najlepsze możliwe oczyszczanie oleju. W tego typu rozwiązaniach energetyczna część filtra wychwytuje i zatrzymuje wszelkie metaliczne opiłki i drobinki mineralne krążące w oleju silnikowym. Płynący dalej olej trafia na część przegrodową, która dokonuje ostatecznej filtracji i usunięcia tych nielicznych zanieczyszczeń, które mogły się tu przedostać. Efekt podwójnego oczyszczenia zapewnia olejowi samochodowemu doskonałą czystość, a silnik skutecznie chroni przed wszelkimi uszkodzeniami powstałymi pod wpływem zanieczyszczeń.
Jeśli macie jakikolwiek problem z doborem filtra oleju do swojego auta, skontaktujcie się z ekspertami iParts.pl. Nasi specjaliści czekają na Was i Wasze pytania!
Marek
Robert