-10% na wszystkie akcesoria! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
7
7
2
2
1
1
5
5
0
0
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Różnica pomiędzy reflektorami LED-owymi a reflektorami laserowymi. Czy warto już dziś inwestować tę nową technologię?

Oświetlenie samochodowe w ciągu ostatnich 30 lat przeszło drogę od żarówek, do laserów. Wszystko to dzięki wielkiej rewolucji, jaką przyniosły diody LED. Czy reflektory laserowe zaznaczą się równie mocno? Jak wypadają lasery w porównaniu ze klasycznymi LED-ami?

Gdyby nie fakt, że w Polsce większość aut to nadal pojazdy co najmniej kilkunastoletnie, moglibyśmy już zapomnieć o czymś takim, jak żarówki halogenowe. Ta prosta i tania technologia zdaje się być już absolutnie przestarzała. Tak bardzo, że nie ma szans na jej powrót. Nie ma na to szans tym bardziej, że kilkanaście lat temu doszło do prawdziwej rewolucji (drugiej już, gdyż pierwszą były właśnie żarówki halogenowe) w kwestii oświetlenia samochodowego. Rewolucję tę zawdzięczamy marce Hella, która jako pierwsza, w 2005 roku w Barcelonie pokazała światu reflektory samochodowe, których źródłami światła były właśnie lampy LED.

Dziś popularne LED-y stały się standardem dla nowoczesnych samochodów, a ich wprowadzenie dało producentom aut całkowicie nowe możliwości. Co więcej, wprowadzenie LED-ów umożliwiło wykonanie kolejnego kroku na drodze do stworzenia oświetlenia samochodowego na kosmicznym wręcz poziomie, czyli powstania tzw. reflektorów laserowych. Jak do tego doszło? Czym są te tzw. „lasery” i jakie dają nam możliwości? Czy klasyczne, tradycyjne reflektory LED zyskały nagle poważnego konkurenta, czy też może jest to jedynie zaledwie etap mający prowadzić do czegoś poważniejszego?

Reflektory LED, czyli druga wielka rewolucja w technologii oświetlenia samochodowego. Co zawdzięczają jej wszyscy kierowcy?

Nie ma takiego testu, takiego porównania przeprowadzonego z użyciem standardowych reflektorów samochodowych z żarówką halogenową oraz reflektorów LED, który nie pokazywałby, jak bardzo LED-y biją na głowę stare halogeny. Technologii LED zawdzięczamy światła, które:

  • są znacznie mocniejsze i pozwalają oświetlać drogę przed samochodem na odcinku do 300 metrów,
  • są niezwykle wydajne i energooszczędne, ponieważ same diody pochłaniają wielokrotnie mniej energii elektrycznej, niż porównywalne z nimi żarówki halogenowe,
  • oferują barwę światła zbliżoną do naturalnej, przez co oko ludzkie (oko kierowcy) znacznie mniej się męczy i jest w stanie utrzymać swoje pełne zdolności przez dużo dłuższy czas,
  • zapewniają bardzo wysoką trwałość i żywotność, dzięki której lampa LED jest w stanie przetrwać kilka cykli życia zwykłej żarówki halogenowej.

Istnieją jednak dwie wątpliwości, o których ciągle mówimy mało, a które sprawiają, że to porównanie LED-ów z halogenami nie wygląda już tak jednostronnie. Chodzi tu o:

  1. Cenę – reflektory LED są po prosty wyraźnie droższe niż żarówki halogenowe
  2. Faktyczną energooszczędność – lampy LED generują tak dużo ciepła, że wymagają dodatkowego systemu chłodzenia. Dopóki systemy te oparte będą o zasilane z akumulatora wentylatory (wiatraczki), należy wziąć sporą poprawkę na faktyczną energooszczędność tej technologii.

Ogólnie jednak samochodowe reflektory LED to zupełnie nowy standard, nowa jakość i nowy poziom bezpieczeństwa. A jak wygląda sprawa z laserami?

Reflektory laserowe, czyli wersja rozwojowa znanych nam już LED-ów. Czy mają szansę stać się równie rewolucyjnym rozwiązaniem?

Reflektory laserowe należałoby z całą pewnością uznać za kolejny krok w rozwoju technologii LED. Dlaczego? Ponieważ ich działanie oparte jest właśnie na diodach LED. Bazę dla „laserów” stanowi grupa wysokowydajnych diod LED emitujących ekstremalnie skupiony promień światła (promień laserowy), który następnie trafia na konwerter w postaci płytki fluorescencyjnej. Na płytce tej laser zamienia się w słup światła padający dalej na jeden lub kilka odbłyśników. Efekt? Efektem jest snop światła o:

  • ogromnej gęstości – zapewnia równomierne doświetlenie drogi na całej swojej długości,
  • doskonałej barwie i jasności – reflektory laserowe emitują światło o temperaturze barwowej wynoszącej około 5500 kelwinów, najczarniejszą noc zamieniając w jasny dzień,
  • naprawdę imponującym zasięgu – już nie te robiące niemałe przecież wrażenie 300 metrów, ale aż 600-700 metrów przed samochodem!

Ta ogromna moc świateł laserowych zmusiła producentów do wprowadzenia bardzo konkretnych ograniczeń w ich użyciu. Ograniczenia te szczegółami różnią się od siebie w zależności od modelu auta, jednak najczęściej jest to włączanie się świateł laserowych automatycznie wyłącznie w następujących okolicznościach:

  • w warunkach ograniczonej widoczności (noc),
  • gdy auto porusza się poza terenem zabudowanym,
  • gdy auto porusza się z prędkością co najmniej 70 km/h,
  • gdy system nie wykrył przed samochodem żadnego innego pojazdu,
  • gdy system nie wykrył w pobliżu żadnego źródła sztucznego światła.

Co to wszystko oznacza dla samych kierowców? Jak wygląda zastosowanie reflektorów laserowych w praktyce?

Porównanie reflektorów LED z reflektorami laserowymi. Czy warto dopłacać od kilku do kilkunastu tysięcy za „lasery”?

Porównanie klasycznych LED-ów z „laserami” nadal wypada na korzyść LED-ów, głównie z tego powodu, iż LED-y zapewniają większą uniwersalności i szersze spektrum zastosowania. Reflektory laserowe sprawdzają się obecnie wyłącznie w bardzo ściśle określonych warunkach, które wcale nie jest tak łatwo spełnić. Pomyślcie bowiem sami, jak często zdarza Wam się jechać co najmniej kilkudziesięciokilometrowym odcinkiem trasy położonej na zupełnym odludzi, pozbawionym jakichkolwiek latarń i wolnym od innych samochodów? Nawet w zalesionej i niezbyt zatłoczonej Polsce o takie trasy wcale nie jest łatwo.

Popularne z kategorii Oświetlenie

Żarówka HELLA 8GP 003 594-121
2,00 zł
5.0 (4 ocen)
Żarówka AMS-OSRAM 64210
15,00 zł
4.9 (11 ocen)
Żarówka HELLA 8GH 007 157-121
10,00 zł
5.0 (2 ocen)
Żarówka AMS-OSRAM 2825CBN-02B
31,00 zł
5.0 (9 ocen)
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej OEM 6340A3
18,00 zł
0 (0 ocen)
Żarówka BOSCH 1 987 302 201
3,00 zł
5.0 (4 ocen)
Oświetlenie w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Oświetlenie pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Oświetlenie
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
1 komentarz
Zgadzam sie ze ledy to obecnie standard choc i zarowki halogenowe tez sa caly czas bardzo popularne jak tak patrze po znajomych i rodzinie. Ja akurat mam ledy, moj brat zarowki halogenowe. Reflektory laserowe to jak narazie dla mnie po prostu ciekawostka. Zreszta widac nawet po tym co napisane w artykule ze sprawdzaja się w scisle okreslonych warunkach.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady