Ilość i różnorodność przekładni automatycznych jest dziś tak duża, iż czasami naprawdę trudno się w nich rozeznać. To utrudnienie sprawia, że właściciele BMW ze skrzynią biegów Steptronic często sami nie wiedzą, co tak naprawdę posiadają. A co wiedzieć powinni?

Zasada posługiwania się przede wszystkim nazwami handlowymi kluczowych podzespołów bywa prawdziwym przekleństwem tak dla mechaników, jak i samych właścicieli aut. Szczególny problem mają z tym właściciele, którym wiedza na temat wariantów poszczególnych konstrukcji jest do niczego niepotrzebna. Widać to choćby na przykładzie silników, ale jeszcze lepiej skrzyń biegów. W przypadku przekładni zdarzają się sytuacje, że ta sama konstrukcja występuje pod kilkoma nazwami handlowymi, w zależności od marki samochodu, w którym została zamontowana. Skołowani kierowcy mogą więc sądzić, że ich skrzynia biegów to jakiś zupełnie nowy wynalazek, gdy tymczasem posiadają przekładnię znaną z wielu innych samochodów. Z sytuacją taką mamy do czynienia w przypadku BMW i jego przekładni Steptronic, która tak naprawdę jest skrzynią biegów Tiptronic. Co z tej wiedzy wynika dla właścicieli tychże aut?

Steptronic czy Tiptronic? Czym różnią się od siebie obie te skrzynie biegów?

Jak opisywaliśmy to w naszym poradniku „Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic. Czym jest, jak działa i jakich usterek powinni spodziewać się jej użytkownicy?”, wszystko zaczęło się w warsztatach marki Porsche, ponieważ to właśnie tam powstała pierwsza skrzynia biegów, której nadano nazwę Tiptronic. Początkowo była to nazwa i znak towarowy zastrzeżony, jednak po jakim czasie Porsche podzieliło się tą konstrukcją z innymi markami wchodzącymi w skład niemieckiej grupy VAG. To właśnie ten moment zadecydował o tym, iż przekładnia nosząca pierwotną nazwę Tiptronic zaczęła się pojawiać w wielu innych niemieckich samochodach, ale nie tylko. Wersji tej skrzyni biegów do dziś mamy naprawdę sporo, z czego wiele występuje pod własnymi nazwami handlowymi. I tak np. ta automatyczna przekładnia występuje m.in. jako:

  • Selespeed – w samochodach marki Alfa Romeo,
  • Geartronic – przekładnia używana przez Volvo,
  • Steptronic – tę skrzynię biegów znajdziecie w modelach BMW.

Zamieszanie z nazewnictwem trwa do dziś choćby z tego powodu, iż każda z powyższy wersji przekładni, a więc również Steptronic, potocznie bywa w branży nazywana po prostu Triptronic. Szczególnie często można spotkać się z tym w warsztatach samochodowych, gdzie ważniejsza niż nazwa handlowa, jest specyfika samej konstrukcji.

Jak działa skrzynia biegów Steptronic i jakie możliwości oferuje kierowcy?

W zamyśle konstruktorów Steptronic miał być rozwiązaniem łączącym zalety manualnej oraz automatycznej skrzyni biegów. Widać to najlepiej choćby po tym, iż kierowca ma możliwość przechodzenia z trybu automatycznego, na manualny. Sama ilość ustawień dla tej skrzyni biegów jest całkiem spora. Kierowca może w każdej chwili wybrać preferowany przez siebie tryb jazdy, w zależności od tego, czy interesuje go bardziej dynamiczna jazda sportowa, czy też raczej woli skupić się na oszczędzaniu paliwa i przejść w tryb eko.

W nazwie omawianej skrzyni biegów kryje się również podpowiedź co do sposobu jej działania. Steptronic to połączenie angielskich słów „steps” (stopnie) oraz „mechatronic” (mechatronika). Odwołanie się do stopni ma tu głęboki sens, ponieważ Steptronic pozwala kierowcy wbijać konkretne przełożenia, ale bez możliwości pominięcia któregokolwiek z kolejnych biegów. Przełożenia więc muszą być wbijane zawsze stopniowo, jedno po drugim.

Co najczęściej psuje się w skrzyniach biegów Steptronic od BMW?

Skrzynia biegów Steptronic uważana jest za naprawdę dobrą przekładnię, której największymi, wartymi podkreślenia zaletami są:

  • szybkość oraz płynność zmiany biegów,
  • niewielki wpływ na wzrost zużycia paliwa (wiele przekładni automatycznych oskarżanych jest o to, że zużycie to zwiększają).

Obie te cechy sprawiają, że Steptronic należy uznać za co najmniej warte uwagi rozwiązanie. Jednak rozwiązanie to nie pozostaje wolne od wad. Wśród tych w pierwszej kolejności należ zwrócić uwagę na:

  • często pojawiającą się awarię pękania koszyka wałka wejściowego, co skutkuje problemami z biegami od 4 do 6 (jest to efekt nienajlepszej reakcja na przenoszenie wysokiego momentu obrotowego. Przekładnia źle znosi współpracę z mocnym jednostkami napędowymi i gdy łączy się ją z mocnym silnikami, dochodzi w niej do pękania wspomnianego wałka);
  • awarie sterowników skrzyni biegów;
  • pojawiające się po jakimś czasie usterki w obszarze elektroniki.

Wszystko to nie są z całą pewnością problemy ani błahe, ani tanie. Koszty naprawy przekładnie Steptronic są bardzo różne, ale w większości przypadków można je śmiało uznać za niemałe. Na szczęście nie są to koszty nie do uniknięcia. Dlaczego?

W jaki sposób kierowcy mogą wydłużyć żywotność przekładni Steptronic?

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

Tak jak w przypadku każdej przekładni automatycznej, tak i skrzynia biegów Steptronic wymaga starannej dbałości w kwestii wymian i przeglądów. Samo trzymanie się regularnych, terminowych wymian oleju przekładniowego sprawa, że Steptronic ma szansę uniknąć bardzo wielu awarii. Specjaliści głośno podkreślają, że wiele problemów wynikających z eksploatacji tej przekładni wynika właśnie stąd, iż kierowcy nie pamiętają lub nie chcą pamiętać o wymianie oleju, a ten w Steptronicach starzeje się zaskakująco szybko. Mówi się, że jego żywotność sięga co najwyżej 50 tys. km, czyli mniej, niż początkowo zakładał sam producent.

Jeśli więc w Waszym aucie zamontowano skrzynię biegów Steptronic, koniecznie pamiętajcie o regularnej i bardzo częstej wymianie oleju przekładniowego. Odpowiedni olej znajdziecie u nas, na iParts.pl.