Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Termostat – funkcja, budowa i usterki

Jedną z głównych części, warunkujących pracę układu chłodzenia, jest termostat. Ta drobna i z pozoru nieistotna część decyduje o tym, czy silnik jest prawidłowo chłodzony. Dzisiaj przyjrzymy się więc bliżej termostatom, ich pracy i ewentualnym usterkom. Zapraszamy do lektury artykułu.

Termostat – funkcja, budowa i usterki. Kup u nas nawet 40% taniej

Z pewnością wielu użytkowników kojarzy termostat jako część wykorzystywaną nie tylko w samochodach, ale także i w różnych urządzeniach codziennego użytku – spotkać go można m.in. w lodówkach czy pralkach. Z zewnątrz termostat łatwo rozpoznać – to prosty mieszek posiadający specjalny zawór grzybkowy. W zależności od auta jest wykonany z blachy i np. grafitu, aluminium czy miedzi.

Rolą termostatu jest utrzymywanie określonej temperatury w układzie. Polega to na tym, że w momencie gdy płyn chłodniczy jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, a płyn opływa blok silnika i głowicę. Jak już płyn chłodniczy opłynie układ, wraca on z powrotem do termostatu – taki obieg nazywany jest przez specjalistów obiegiem krótkim.

Jeśli płyn chłodniczy osiągnie temperaturę 95 st. C, termostat otwiera się, przez co płyn trafia bezpośrednio do chłodnicy. Tam zachodzi wymiana cieplna, w wyniku której płyn obniża swoją temperaturę do ok. 20 st. C, a następnie termostat znowu się zamyka.

Kluczem do prawidłowej pracy termostatu jest przede wszystkim sprawne otwieranie i zamykanie obiegu płynu chłodniczego. Nie bez znaczenia jest także stan, w jakim znajduje się zawór odpowietrzający – niezależnie od warunków, musi być całkowicie drożny i wolny od zanieczyszczeń. Jeśli zawór odpowietrzający jest zepsuty, pęcherzyki powietrza mogą poważnie zakłócić pracę całego termostatu.

Jak już wspominaliśmy na początku artykułu, usterka termostatu może przysporzyć kierowcy sporo kłopotów. Usterki termostatu dzielą się na dwa rodzaje.

Pierwszym z nich jest uszkodzenie termostatu w pozycji zamkniętej. Tego typu usterka oznacza dla kierowcy niemal natychmiastowe unieruchomienie samochodu. Łatwo ją poznać po gwałtownie wzrastającej temperaturze silnika, o czym poinformują nas wskaźniki na desce rozdzielczej. Jeżeli zignorujemy te sygnały i będziemy kontynuować jazdę, możemy zatrzeć silnik i być zmuszeni zatrzymać auto na poboczu wśród kłębów dymu – wystarczy kilka kilometrów takiej jazdy.

Termostat – funkcja, budowa i usterkiZaletą usterek termostatu (o ile można mówić w tym przypadku o zaletach) jest ich stosunkowo łatwa wykrywalność. Żeby je zdiagnozować, należy sprawdzić poziom płynu, pasek klinowy, pompę wody i chłodnicę – jeśli wszystko wygląda prawidłowo, winę za niepokojące objawy ponosi termostat. Uwaga, stanowczo przestrzegamy przed odkręcaniem korka chłodnicy przy nagrzanym silniku! Grozi to bowiem gwałtownym wyciekiem cieczy lub pary i tym samym – poważnym oparzeniem.

Drugim rodzajem usterki jest uszkodzenie termostatu w pozycji otwartej. Trzeba przyznać, że tego typu usterki są mniej niebezpieczne niż te w pozycji zamkniętej, natomiast wciąż niekorzystnie wpływają na pracę silnika. Co ciekawe, o uszkodzeniu termostatu w pozycji otwartej możemy nie przekonać się w lato, czy też wiosnę. Problem zaczyna się bowiem zwłaszcza w niskich temperaturach (których doświadczamy np. w okresie zimowym). Usterka oznacza bowiem ciągłą pracę na dużym obiegu, a więc i stałe niedogrzanie silnika, czego efektem jest m.in. zwiększone zużycie paliwa.

Tak samo jak w poprzednim przypadku, awaria jest prosta do diagnozy. Jednym z najprostszych sposóbów na sprawdzenie stanu termostatu jest obserwacja wskaźnika temperatury. Możemy sądzić, że termostat jest uszkodzony, jeśli na postoju lub w korku silnik osiąga temperaturę pracy, zaś w trakcie jazdy temperatura gwałtownie spada do minimalnego poziomu. Aby się upewnić, warto sprawdzić temperaturę gumowych przewodów, w których płynie płyn do chłodnicy. Jeśli zarówno jeden, jak i drugi przewód mają taką samą temperaturę, termostat prawdopodobnie jest wadliwy.

Jeśli istnieją przesłanki do tego by sądzić, że termostat jest uszkodzony, warto go wymienić. Jego koszt nie jest zbytnio duży, i zazwyczaj kształtuje się na poziomie kilkudziesięciu złotych. Wielu ekspertów przy wymianie termostatu zaleca także jednoczesną wymianę płynu chłodniczego. Trzeba bowiem powiedzieć, że przy demontażu termostatu wylanie części płynu chłodniczego jest nieuchronne, lepiej więc zaopatrzyć się przed tą czynnością w nowy czynnik.

W iParts.pl znajdziesz wszystkie niezbędne części przy wymianie termostatu, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:

Popularne z kategorii Termostat

Termostat układu chłodzenia BORGWARNER (WAHLER) 4264.87D
48,00 zł
4.4 (16 ocen)
Termostat układu chłodzenia MAGNETI MARELLI 352317101260
24,00 zł
4.0 (3 ocen)
Termostat układu chłodzenia MEYLE 100 121 0048
27,00 zł
4.5 (4 ocen)
Termostat układu chłodzenia BORGWARNER (WAHLER) 4431.105D
266,00 zł
4.4 (16 ocen)
Termostat układu chłodzenia MAHLE TM 3 100
236,00 zł
5.0 (5 ocen)
Termostat układu chłodzenia BORGWARNER (WAHLER) 410049.88D
172,00 zł
4.4 (16 ocen)
Termostat w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Termostat pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Termostat
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
8 komentarzy
Ostatnio musiałem wymienić termostat w moim samochodzie ponieważ silnik zaczął się przegrzewać. Raz zagotował mi wodę w silniku. Teraz chodzi bardzo dobrze.
Raz mi się zdarzyło, że woda się zagotowała ale podjechałem do mojego znajomego mechanika, okazało się że trzeba wymienić termostat i od tamtej pory jest po problemie.Dobry artykuł dotyczący termostatu. Polecam.
Wskazówka od temperatury wariowała, raz pokazywała niską a raz wysoką. Wymieniłem termostat i problem zniknął :)
Treściwy opis termostatu, objaw awarii. Wszystko fachowo wyjaśnione, cenny artykuł, na pewno ta wiedza przyda się w przyszłości :)
Raz mi już zagotowało wodę przez popsuty termostat. A zaciął się przez to że poprzedni właściciel zalał zwykłej wody do układu chłodniczego.
mam założony nowy termostat verneta i działa niebo lepiej niż stary który często się przycinał
niestety miałem przypadek że termostat się nie otworzył i zagotowało mi wodę w silniku. na całe szczęście nic więcej się nie stało
Bardzo ciekawy artykuł i przydatna wiedza. Teraz już wiem jak zadbać o termostat i jego prawidłowe działanie.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze