Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "2"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Ważne wskazówki dla użytkowników skrzyni biegów Softip. Co warto wiedzieć przed wyborem smarta z tego typu przekładnią?

Trudno o bardziej miejskie samochody niż auta marki Smart, tak jak trudno o bardziej miejską skrzynię biegów niż przekładnia półautomatyczna. Co otrzymamy w ich połączeniu? Smarta ze zautomatyzowaną skrzynią biegów posiadającą funkcję Softip.

Mam w planach zakupu samochodu typowo miejskiego – pisze nasz stały klient, Bogdan z Bytomia. – Szukam czegoś, czym będę się mógł sprawnie poruszać w największych korkach i z czym nie będzie problemu z parkowaniem. Pomyślałem, że może spróbować ze smartem. Problem w tym, że po szybkim researchu nabrałem pewnych wątpliwości związanych z montowaną właśnie w Smartach skrzynią biegów Softip. Co to za jakieś dziwne ustrojstwo jest? Z tego, co piszą na forach użytkownicy smartów, wynika, że jest to skrzynia w dwóch opcjach – zautomatyzowanej i automatycznej. Niektórzy twierdzą nawet, że na zautomatyzowanej można jeździć jak na zwykłym automacie, a więc zupełnie bez ruszania drążka zmiany biegów. Czy to faktycznie tak wygląda? Czy Softip rzeczywiście jest tak wszechstronny?

Smarty nie są u nas tak popularne, jak na Zachodzie, stąd też informacje o używanej w nich zautomatyzowanej skrzyni biegów nie są zbyt powszechne. Sami właściciele smartów miewają problemy z określeniem, co to w zasadzie za przekładnia i jak powinna działać. A jak działać powinna?

Czym jest przekładnia Softip i dlaczego tak dobrze komponuje się ze Smartem?

Żeby zająć się tematem skrzyni biegów Softip należałoby zacząć od krótkiego wprowadzenia do świata zautomatyzowanych skrzyń biegów lub inaczej przekładni półautomatycznych, ponieważ właśnie do tej kategorii omawiana skrzynia się zalicza.

Wszyscy zapewne znamy wady i zalety przekładni manualnych, tak jak i przekładni automatycznych. Te pierwsze są lekkie, trwałe, ale wolne, te drugie są ciężkie, skomplikowane, ale bardzo szybkie i sprawne. Kwestią czasu było, aż ktoś postanowi połączyć zalety obu tych rozwiązań i stworzyć skrzynię biegów małą, lekką i prostą w budowie, ale bardzo szybką, sprawną i komfortową. Tak powstały przekładnie półautomatyczne (właściwie skrzynie mechaniczne ze sterowaniem automatycznym), które de facto są skrzyniami manualnymi (przynajmniej z punktu widzenia ich budowy) wyposażonymi w automatyczne sterowanie biegami. Softip jest jedną z przedstawicielek tego typu konstrukcji – z pewnością nie najpopularniejszą, bo popularne są raczej przekładnie Easytronic czy Sportshift – montowaną w samochodach marki Smart. Skrzynia tego typu jest idealnym rozwiązaniem dla auta takiego, jak smart – często stosowanym na Zachodzie właśnie w małych, typowo miejskich modelach. Jest mała, lekka i tania. Dużo tańsza, niż klasyczny automat. Softip pozwala pozbyć się z małego smarta pedału sprzęgła, jednocześnie dając kierowcy przekonanie o pełnej kontroli nad przełożeniami. Można powiedzieć, że Softip to dla Smarta rozwiązanie skrojone na jego niewielką, ale wymagającą miarę.

Jak wygląda zmiana biegów w przekładni półautomatycznej Softip?

Dlaczego Softip określany jest skrzynią półautomatyczną? Właśnie przez pośredniość pomiędzy „automatem” a „manualem”. Softip pozwoliła zachować rolę drążka zmiany biegów, jednak rola ta została mocno uproszczona. Biegi w smartach z tą przekładnią zmieniać możemy na dwa sposoby:

  1. z użyciem drążka zmiany biegów,
  2. za pomocą odpowiednich łopatek znajdujących się tuż przy kole kierownicy.

Nie musimy się za to zupełnie przejmować naciskaniem pedału sprzęgła. Sprzęgło, oczywiście, nadal jest i ma się dobrze, ale sterowanie sprzęgłem odbywa się już w pełni automatycznie. Pedał został usunięty, przez co w małym smarcie mamy nieco więcej przestrzeni na nogi. Pracą przekładni Softip steruje mikroprocesor, który sam załącza i rozłącza sprzęgło w zależności od intencji kierowcy. Intencje te odczytywane są na podstawie ruchu dźwigni zmiany biegów oraz pedału gazu. Mamy więc tu do czynienia z niemałym udogodnieniem, które jedocześnie nie wymaga rozwiązań tak skomplikowanych, jak we w pełni automatycznej skrzyni biegów.

Na czym polega różnica pomiędzy Soft Tip a Soft Touch?

W branży motoryzacyjnej przyjęło się określać przekładnie półautomatyczne stosowane w smartach nazwami (w zależności od wersji) „Softip” (w zasadzie Soft Tip) oraz „Soft Touch”. Na tej podstawie można by sądzić, że mamy tu do czynienia z dwoma różnymi przekładniami zautomatyzowanymi. Czy tak jest w rzeczywistości? Otóż nie. Soft Tip oraz Soft Touch to tak naprawdę dwa różne oprogramowania sterujące tym samym typem przekładni. Mamy tu do czynienia ze zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynią biegów sterowaną za pomocą oprogramowania oferującego nieco inne możliwości, co przekłada się na pewne dość istotne różnice w zakresie sterowania biegami. I tak:

  • Softip – tu wszystko wygląda tak, jak wynika z powyższego opisu działania przekładni półautomatycznej. Kierowca zmienia biegi ręcznie, nie muszą kłopotać się wciskaniem pedału sprzęgła.
  • Soft Touch – to konkretne oprogramowanie wgrane do sterownika skrzyni biegów sprawia, że przekładnia zaczyna działaś, jak automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia sama zmienia biegi przy niskich prędkościach obrotowych, a impulsem do zmiany przełożeń jest nacisk (a właściwie poziom siły nacisku) na pedał gazu.

I tu w zasadzie wszystko wydawałoby się jasne, gdyby nie fakt, iż Softip – jak twierdzą sami właściciele smartów – również potrafi zupełnie samodzielnie zmieniać biegi przy osiągnięciu odpowiednio wysokich obrotów. O co tu chodzi? Chodzi o to, oprogramowanie Softip ma wmontowany układ bezpieczeństwa nakazujący przekładni zmienić bieg w momencie, gdy silnik osiąga maksymalne obroty, co chroni silnik przed uszkodzeniem. Jest to zmiana wymuszona przez ten układ i korzystanie z tej opcji, jakby była to zwykła skrzynia automatyczna, jest bardzo mocno niewskazane.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 11412
15,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 22448
23,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
755,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
75,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
19,00 zł
0 (0 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,39 zł
0 (0 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze