Wycieraczki samochodowe zatrzymują się w dowolnym miejscu na szybie? Sprawdźcie, co może być przyczyną takiego problemu
Choć mamy je stale przed oczami, zwracamy na nie uwagę dopiero wówczas, gdy zaczną szwankować. Wycieraczki samochodowe – bo to o nich mowa – czasami sprawiają problemy, których przyczyny nie zawsze są dla nas jasne. Bo co może być przyczyną zatrzymywania się wycieraczek w przypadkowych miejscach na szybie? Dlaczego nagle przestają reagować na polecenia lub zaczynają działać nieregularnie? Gdzie warto szukać źródła wszystkich tych problemów?
Najważniejsze informacje Jeśli wycieraczki zatrzymują się w przypadkowych miejscach na szybie, przyczyną mogą być problemy z silnikiem, mechanizmem przegubowym, przekaźnikami, układem elektrycznym lub modułem sterującym. Kontrola każdego z tych elementów pomoże w szybkim zidentyfikowaniu problemu oraz w jego rozwiązaniu, zapewniając bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. |
Najczęstsze przyczyny zatrzymywania się wycieraczek. Gdzie szukać ewentualnej awarii?
Wycieraczki samochodowe z całą pewnością nie powinny zatrzymywać się w przypadkowych pozycjach. Ich naturalnym, domyślnym miejscem ułożenia w pozycji start-stop, jest dolna część szyby, tuż nad maską, poza polem widzenia kierowcy. Jeśli wycieraczki zatrzymują się w innych miejscach, mamy do czynienia z błędem, który może wynikać z uszkodzenia jednego z kluczowych elementów całego układu. Najczęściej, gdy do podobnego zjawiska dochodzi, przyczyn tego powinniście szukać w:
- uszkodzonym silniku wycieraczek;
- problemach z mechanizmem przegubowym;
- usterce przekaźników lub bezpieczników;
- problemem z okablowaniem lub połączeniami elektrycznymi;
- uszkodzonym modułem sterującym.
Ponieważ każdy z tych elementów może być podejrzany, w przypadku opisanych problemów warto – dla pewności – przejrzeć je po kolei. Może się bowiem okazać, że problem tkwi nie w jednym, ale w dwóch lub więcej komponentach. Jak zabrać się za to sprawdzanie?
Sprawdzamy silnik wycieraczek. Jak to zrobić?
Silnik wycieraczek to motor napędowy całego układu. Jeśli nie działa prawidłowo, wycieraczki mogą zatrzymywać się w przypadkowych miejscach, działać wolniej niż zwykle lub w ogóle przestać pracować. Jak sprawdzić, czy to właśnie silnik wycieraczek jest źródłem naszych problemów?
Pierwszym krokiem powinno być wsłuchanie się w dźwięki dochodzące od strony silnika podczas pracy wycieraczek. Jeśli silnik pracuje zbyt głośno, może to oznaczać problemy mechaniczne. Z kolei całkowity brak dźwięku świadczy raczej o zwyczajnym braku zasilania. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy do silnika dociera prąd. Możecie to zrobić za pomocą jednego z dostępnych u nas multimetrów.
Oczywiście, jeśli silnik wycieraczek jest uszkodzony, konieczna będzie jego wymiana. A jeśli nie? Wówczas szukamy dalej.
Badamy mechanizm przegubowy. Jak określić, czy jest w pełni sprawny?
Mechanizm przegubowy nazywany jest także mechanizmem ramienia wycieraczek, ponieważ to on przenosi ruch z silnika na same wycieraczki. Mechanizm ten z biegiem lat może ulec zużyciu, co prowadzi często do zacięć i luzów skutkujących zatrzymywaniem się wycieraczek w losowych miejscach.
Jednym z najprostszych sposobów na sprawdzenie mechanizmu przegubowego jest ręczne poruszanie wycieraczkami przy wyłączonym silniku. Jeśli ruch wycieraczek jest nierówny, ramiona poruszają się opornie lub mechanizm wydaje niepokojące dźwięki, może to oznaczać właśnie zużycie mechanizmu przegubowego. Co wówczas? Wymiana. I to najlepiej w miarę szybka.
Testujemy przekaźniki i bezpieczniki. Te małe elementy mogą czasem stwarzać wielkie problemy
Właściwy dla tego układu przekaźnik odpowiada za zarządzanie zasilaniem silnika wycieraczek, natomiast bezpiecznik chroni układ elektryczny przed przeciążeniami i zwarciami. Sprawdzając oba te elementy, warto zacząć od bezpieczników, które najprościej jest zwyczajnie wymienić. Jeśli którykolwiek z nich był przepalony, taka wymiana może rozwiązać cały problem. W przypadku przekaźników jest podobnie. Wymiana przekaźnika na nowy to stosunkowo prosta i niedroga naprawa, która jest w stanie przywrócić wycieraczki do pełnej sprawności.
Oglądamy układ elektryczny. Czasem wystarczy tylko tyle do znalezienia problemów z wycieraczkami
Przyczyną problemów z wycieraczkami mogą być nieraz bardzo prozaiczne usterki w układzie elektrycznym samochodu. Przetarte przewody, uszkodzone złącza lub zanieczyszczone styki są w stanie skutecznie zakłócić działanie silnika wycieraczek. Dokładne obejrzenie każdego z tych elementów pozwoli Wam zlokalizować miejsca, w którym dochodzi do przerwania obwodu i określić, co należy z nimi zrobić. Czy wystarczy dokładne oczyszczenie styków, czy jednak konieczna jest wymiana poszczególnych części układu.
Diagnozujemy moduł sterujący wycieraczek. Tu może być konieczna pomoc specjalisty
W tych bardziej zaawansowanych samochodach za pracę wycieraczek odpowiada moduł sterujący kontrolujący ich prędkość, cykl pracy, a także zatrzymywanie się ramion w odpowiednich miejscach. Uszkodzenie modułu sterującego jest w stanie spowodować, że wycieraczki będą zatrzymywały się w całkowicie losowych pozycjach, działając nieregularnie lub przestając nagle reagować na polecenia. Jak sobie z tym radzić?
Diagnoza modułu sterującego niemal zawsze wymaga specjalistycznego sprzętu, którym kierowcy na ogół nie dysponują. Jeśli macie podejrzenie, że to ten właśnie moduł stanowi przyczynę problemu, powinniście poszukać dobrego warsztatu samochodowego, który będzie w stanie potwierdzić lub wykluczyć Wasze podejrzenia.
FAQ
Czy nieregularne działanie wycieraczek może być efektem niekorzystnych warunków atmosferycznych?
Owszem, złe warunki atmosferyczne mogą powodować problemy z wycieraczkami. Niskie temperatury są w stanie prowadzić do zamarzania styków elektrycznych, przegubów mechanizmu lub samego płynu na szybie, co zakłóca pracę wycieraczek. W takich przypadkach, dokładne oczyszczenie styków i odczekanie, aż samochód się ogrzeje, może rozwiązać cały problem.
Czy można samodzielnie naprawić problem z wycieraczkami, jeśli przyczyną awarii jest uszkodzony moduł sterujący?
Naprawa modułu sterującego zazwyczaj wymaga specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, dlatego najlepiej udać się z tym do warsztatu. Moduł ten kontroluje prędkość oraz cykle pracy wycieraczek, a jego uszkodzenie może prowadzić do ich nieregularnej pracy lub zatrzymywania się ramion w losowych miejscach.
Czy opóźniona reakcja wycieraczek wskazuje na problem z ich zasilaniem?
Tak, opóźniona reakcja wycieraczek może być wynikiem problemów z zasilaniem. Może to być spowodowane przetartymi przewodami, uszkodzonymi stykami lub niedziałającymi przekaźnikami. Sprawdzenie przewodów oraz przekaźników potrafi bardzo pomóc w ustaleniu przyczyny, a następnie w usunięciu problemu.