Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wymiana oleju przekładniowego

O znaczeniu oleju przekładniowego, który odpowiada za zachowanie sprawności skrzyni biegów nie ma potrzeby przypominać. Pozostaje tylko pytanie – jak dbać o swój samochód w zakresie kontroli płynu przekładniowego?

Wymiana oleju przekładniowego

Olej przekładniowy nie podlega tak skrajnym warunkom eksploatacyjnym jak na przykład olej silnikowy i jego żywotność jest bardzo długa w stosunku do innych płynów używanych w pojazdach osobowych. Sytuacja różni się w zależności od skrzyni biegów (automatyczna, manualna) i producenta, jednak zawsze prawidłowo działający układ może długo działać bez konieczności wymiany czy dolania płynu przekładniowego. Pod tym względem identyczny jak olej przekładniowy jest płyn wspomagania kierownicy.

Skrzynia manualna

Wymiana oleju przekładniowegoW przypadku skrzyń manualnych, olej przekładniowy w ogóle nie musi być wymieniany. Niektóre z czołowych koncernów (np. Fiat, Peugeot/Renault/Citroen) zakładają, że olej przekładniowy w ich samochodach nie traci właściwości nawet po latach użytkowania. W samochodach tych marek nie ma potrzeby wymieniania płynu przekładniowego, ewentualnie można sprawdzić i uzupełnić jego poziom, gdyby nastąpiły zauważalne ubytki. W innych samochodach o manualnej skrzyni biegów powinno się dokonać wymiany, co 60 000 – 90 000 przejechanych kilometrów. Kierowcy, którzy tego zaniedbują, twierdzą, że można bezpiecznie przejechać 120 000 km i więcej, a skrzynia wciąż będzie sprawna. Tylko, że jeśli w końcu się zatrze, to jej naprawa będzie trudno wykonalna lub praktycznie niemożliwa. Dlatego bardziej zapobiegawczy użytkownicy Fiatów czy Renault decydują się wymienić olej przekładniowy po około 100 000 km.

Skrzynia automatyczna

Wygodny, jednak wciąż niezbyt popularny w Europie automat wymaga znacznie większej dbałości o skrzynię biegów. W tradycyjnym układzie hydrokinetycznym, należy sprawdzać poziom oleju przekładniowego niemalże tak często jak oleju silnikowego. Modele, w których jest to konieczne na ogół mają miarkę (bagnet) wychodzącą z samej przekładni. Ponadto zalecana jest wymiana oleju przekładniowego, co 15 000 – 30 000 km. Znacznie lepiej trzymają się skrzynie CTV (bezstopniowe). Są one stosowane raczej w droższych samochodach marek Audi, Nissanach, Mitsubishi. Wystarczy w nich wymieniać olej przekładniowy, co 50 000 km, a więc nie ma dużej różnicy pomiędzy nimi a skrzyniami manualnymi.

Wspomaganie kierownicy

We wspomaganiu kierownicy przeważnie znajduje się taki sam płyn jak ten, który chroni skrzynię biegów. Nie jest tak narażony na tarcie i wysokie temperatury. Po kilku latach użytkowania można go wymienić. Jedynie w połączeniu ze skrzynią automatyczną starszego typu, płyn do wspomagania kierownicy może wymagać częstszej wymiany.

Wymiana oleju przekładniowego

Jeśli dolewamy oleju przekładniowego, tu musi on być pod względem paramentrów identyczny z wykorzystywanym do tej pory olejem. Mieszanie różnych płynów ze sobą jest szkodliwe dla skrzyni. Najczęściej stosowane płyny to GL-4, GL-5, ATF, ale kilka dostępnych modeli posiada olej, który faktycznie nie różni się niczym od oleju silnikowego. Dolewka i wymiana nie są bardzo trudne. Skrzynka mieści zazwyczaj ok. 2,5 l płynu przekładniowego, a wypompować ją najlepiej tuż po tym jak wyłączyło się samochód (na ciepło). Tak też dokonuje się sprawdzenia poziomu płynu. Zazwyczaj skrzynka ma otwór kontrolny w bocznej ściance, zamykany śrubą. Płyn na ogół trzeba odciągać dużą strzykawką lub odsysaczem. Czasami daje się odkręcić miskę olejową ze skrzyni biegów i po prostu zlać płyn. Napełnienie jest już łatwe. Dowolną metodą (np. strzykawka spożywcza, lejek i wężyk elastyczny) wlewa się płyn przekładniowy dopóki nie zacznie się wylewać. Prosta, lecz nieco brudna metoda wystarcza, by maksymalna wartość została osiągnięta, ale nie przekroczona. Niestety budowa skrzyni bardzo utrudnia całkowitą wymianę oleju bez zastosowania silnego podciśnienia i jeśli planujemy zmienić rodzaj oleju, lepiej udać się z tym do serwisu. 

Powiązane kategorie towarowe:

Popularne z kategorii Oleje i płyny do układu wspomagania i przekładni kierowniczej

Olej FEBI BILSTEIN 06161
49,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08972
42,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 22806
46,00 zł
5.0 (3 ocen)
Oleje i płyny do układu wspomagania i przekładni kierowniczej w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Oleje i płyny do układu wspomagania i przekładni kierowniczej pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Oleje i płyny do układu wspomagania i przekładni kierowniczej
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
8 komentarzy
Nawet nie wiedziałem, że wymienia się olej w niektórych skrzyniach manualnych. O automatach to wiedziałem ale manualna. U mnie w autach nigdy nie wymieniałem oleju od skrzyni- mam same z manualną skrzynią biegów.
Nawet nie wiedziałem i jeżdżę na tym samym oleju przekładniowym już tyle lat:). W tym miesiącu jadę do mechanika i możliwe, że go będę musiał wymienić ten olej na nowy na wszelki wypadek. Dobrze że przeczytałem ten artykuł :)
Po 10 lata jeżdżenia w końcu wymieniłem olej w skrzyni, niby jakoś wyglądał, ale wiadomo. że nie miał już takich właściwości jak kiedyś :)
Nie wiedziałam, że trzeba wymieniać te wszystkie oleje. Super artykuł, pomocna rzecz :)
na tyle samochodów ile przewinęło się przez moje ręce, w żadnym nie myślałem nawet o tym żeby wymienić olej w skrzyni biegów...
mam auto z 91 roku i wydaje mi się że skrzynia nadal jeździ na tym oleju, który został zalany w fabryce
a czy manualnej skrzyni musowa jest wymiana co ileś kilometrów?
w swoim automacie wymieniam co 80 tysięcy kilometrów i mam spokój przy tym tak naprawdę na parę lat

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze