
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -10%! KOD: APKA10
Mazda 323 to bez wątpienia samochód ponadczasowy stylistycznie, będący idealnym rozwiązaniem dla osób jeżdżących głównie po mieście. Jednak mała, zgrabna i ekonomiczna Mazda 323 to nieczęsty widok na naszych drogach. Co istotne, model ten od lat plasuje się w ścisłej czołówce rankingów bezawaryjności. Niestety, wraz z wiekiem niezawodność kompaktowej japonki nieco słabnie.
Mazda 323 to auto solidne pod względem mechanicznym, ale bardzo podatne na rdzę. Zazwyczaj czynności serwisowe sprowadzają się do wymiany filtrów i płynów eksploatacyjnych. Niekiedy jednak trzeba będzie zająć się poważniejszymi awariami – części zamienne nie są jednak tak drogie, jak się powszechnie uważa.
W modelu 323 może dojść do rozszczelnienia się zaworu mechanizmu przestawiającego kąt wtrysku. Piętą achillesową tego samochodu jest rdza, która atakuje najczęściej układ wydechowy, elementy podwozia i przedniego zawieszenia, tylne nadkola, progi oraz klapy bagażnika. Problematyczne w zawieszeniu modelu 323 bywają amortyzatory, sworznie wahaczy, same wahacze oraz łączniki stabilizatorów. W przypadku osprzętu silnika uszkodzeniu mogą ulec diody alternatora, przepływomierz, uszczelniacze pokrywy zaworów, a także cewki zapłonowe. Użytkownicy Mazdy 323 zwracają również uwagę na często szwankujące czujniki systemu ABS.
Mazdę 323 można spokojnie zaliczyć do najpopularniejszych modeli japońskiego koncernu, która była produkowana w latach 1977-2003. Dostępna była w trzech wersjach: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi. Na rynku pojawiło się w sumie sześć generacji Mazdy 323. Każda kolejna wersja była, z oczywistych względów, coraz bardziej nowoczesna pod względem technicznym i stylistycznym. Następczynią modelu 323 stała się Mazda 3.
Tak naprawdę Mazda 323 pojawiła się po raz pierwszy w 1977 roku jako eksportowy model Familia produkowany od 1964 roku. Na europejskim rynku samochód znany był jako Mazda 1000 i 1200 oraz 808 i 818. W 1977 roku, gdy pojawiła się Familia IV generacji, oznaczano ją także jako I generację Mazdy 323 o symbolu FA. Na rynku amerykańskim auto nazywało się Great Little Car (GLC).
Mazda 323 BD (1980–1985)
II generacja Mazdy 323 zadebiutowała w maju 1980 roku i miała niewiele wspólnego z poprzedniczką. Pojawiła się wersja z nadwoziem hatchback 3- i 5-drzwiowym oraz 4-drzwiowy sedan.
Mazda 323 III pojawiła się w 1985 roku. Stała się nieco większa gabarytowo od swojej poprzedniczki. Model 323 BF produkowany był w trzech wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi (od 1986 roku). Mazda 323 BF została zastąpiona w 1989 roku IV-generacją BG, natomiast wersję kombi produkowano aż do 1995 roku.
Mazda 323 czwartej generacji trafiła na rynek w 1989 roku. Podobnie jak w poprzednich wersjach dostępna była w wersji 3-drzwiowego hatchbacka oraz 5-drzwiowego fastbacka oznaczonego literą F. W sprzedaży był również 4-drzwiowy sedan.
Piąta generacja Mazdy 323 pojawiła się w 1994 roku i była dostępna w 4 wersjach nadwoziowych: 323C 3-drzwiowy hatchback, 323S 4-drzwiowy sedan, 323P 3-drzwiowy hatchback oraz 323F 5-drzwiowy fastback. Pod koniec 1998 roku zakończono produkcję modeli 323C i 323S, natomiast wersję 323P produkowano do 2000 roku. Wersja pięciodrzwiowa była oferowana w Japonii jako Mazda Lantis, w Australii i Ameryce Południowej jako Mazda 323 Astina, w Kolumbii jako Mazda Allegro, natomiast w Europie jako Mazda 323F. Z kolei sedan był dostępny wyłącznie na rynku japońskim jako Mazda Lantis.
Szósta generacja Mazdy 323 trafiła początkowo do sprzedaży w dwóch wersjach nadwoziowych: 5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan. Model 323F tym razem swoim wyglądem przypominał bardziej sportowe coupe. Jednocześnie w latach 1997-2001 produkowano 3-drzwiową Mazdę 323P hatchback o oznaczeniu BA, która od 1998 roku posiadała oznaczenie BJ. W 2003 roku zakończono produkcję modelu 323, w którego miejsce wprowadzono Mazdę 3, dostępną na innych rynkach pod nazwą Axela.
Wersja Mazda 323 |
Dostępne części |
Charakterystyka |
Mazda 323 FA (1977–1980) |
Nadkole |
Nadkola to elementy poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym samochód narażony jest na oddziaływanie licznych zanieczyszczeń znajdujących się na drogach – piasek, woda, kamienie, błoto, liście, śnieg, które wyrzucane w górę przez koła w trakcie jazdy mogą doprowadzić do różnych usterek. Najczęściej dochodzi do korozji nadkoli, co wiąże się z koniecznością wymiany tych elementów. |
Mazda 323 BD (1980–1985) |
Klapa bagażnika |
Integralną częścią praktycznie każdego samochodu jest klapa bagażnika. Pełni ona rolę osłony komory bagażowej auta i jest zazwyczaj zamocowana na solidnych zawiasach znajdujących się u góry, u dołu albo z boku bagażnika. Do uszkodzenia klapy bagażnika najczęściej dochodzi podczas wypadków lub kolizji drogowych, co nierzadko prowadzi do konieczności ich wymiany. Rzadziej natomiast pojawia się korozja lub poważne zadrapania albo rysy. |
Mazda 323 BF (1985–1989) |
Sworzeń wahacza |
Sworzeń wahacza zapewnia prawidłową pracę układu zawieszenia, a tym samym bezpieczną oraz płynną jazdę. Jego stan techniczny wpływa bezpośrednio na precyzję sterowania pojazdem. Sworzeń musi wytrzymywać ogromne obciążenia, zapewniając jednocześnie wahaczowi swobodny ruch. Sworzeń absorbuje i rozprowadza nacisk na zawieszenie, co przekłada się na płynność i stabilność jazdy. |
Mazda 323 BG (1989–1994) |
Amortyzator |
Sprawne amortyzatory odpowiadają za przyczepność kół, a także za skuteczne hamowanie. Warto pamiętać, że zużyte amortyzatory mogą przekłamywać odczyty czujników ABS i ESP, co może mieć wpływ na wydłużenie drogi potrzebnej do zatrzymania pojazdu. |
Mazda 323 BA (1994–1998) |
Diody alternatora |
Diody prostownicze w alternatorze odpowiadają za zmianę prądu zmiennego w prąd stały. Dioda jest rodzajem stabilizatora, który po przyłożeniu do niego napięcia nie przepuści prądu, dopóki wartość napięcia nie będzie posiadać określonej wartości, dla której jest przeznaczona. Pozwala to utrzymać stabilne napięcie na klemie „+” zacisku alternatora. |
Mazda 323 BJ (1998–2003) |
Cewki zapłonowe |
Cewka zapłonowa odpowiada za wytworzenie wysokiego napięcia potrzebnego do przeskoku iskry między elektrodami świecy zapłonowej. Układ wykorzystuje zależność pomiędzy elektrycznością a polem magnetycznym. Uszkodzenie tego induktora przekłada się na nierówną pracę silnika (brak działania wszystkich cylindrów). Objawem uszkodzonej cewki zapłonowej może być również zwiększone spalanie. |
Szukanie części zamiennych do samochodu wymaga przede wszystkim precyzyjnego ustalenia, do jakiego konkretnie auta potrzebujesz zamienników. Im dokładniejsze dane zbierzesz, tym łatwiej będzie Ci znaleźć niezbędne części do Mazda 323, ograniczając przy tym do minimum ryzyko doboru nieodpowiedniego elementu.
Musisz więc znać:
Dane techniczne Twojego samochodu, zwłaszcza jego wersję nadwozia oraz silnika, znajdziesz w dokumentacji auta (np. w dowodzie rejestracyjnym oraz karcie pojazdu).
Powinieneś sprawdzić również:
Sklep iParts.pl to szeroki wybór części do Mazda 323, które dostarczane są przez najlepszych na świecie producentów części samochodowych. Sklep iParts.pl to doskonała relacja ceny do jakości oferowanych produktów motoryzacyjnych. Kupuj w iParts.pl i korzystaj z fachowego wsparcia technicznego!